kvakse Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 (endret) Kan noen hjelpe meg med å identifisere fatningen på dette objektivet? Objektivet er av merket Kalimar, type Macro 0.42X "Night Vision" PRO AF. Jeg fant ikke så mye på info på Google. Fatningens ytre diameter er ca. 5 cm (det står 52/46 på siden). Jeg er ganske sikker på at det har vært brukt med et Canon EOS kamera, kan det stemme at det er ment å brukes med en adapter så det kan passe ulike fatninger? Tror dere det er mulig å skaffe en slik adapter (til Canon, igjen), eller er bare å gi opp med en gang? (Jeg har ikke noe makro-objektiv, så det hadde vært kult å kunne bruke dette.) Endret 20. mars 2009 av larsotto Lenke til kommentar
Anew Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Jeg gjetter på at dette nok er en forsats for 52mm filtergjenger... Lenke til kommentar
kvakse Skrevet 20. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2009 Jeg gjetter på at dette nok er en forsats for 52mm filtergjenger... I see. En forsats som lar et eksisterende objektiv fokusere på kortere minimumsavstand, da? "Night Vision"-greiene, det er vel bare bullshit, antar jeg? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 "Night Vision"-greiene, det er vel bare bullshit, antar jeg? For det meste, men det er vist sånn at vidvinkelforsatser bedrer lysstyrken (vistnok er den berømte 50/0.7 en 70/1.0 med en vidvinkelconverter). Imidlertid må slike vidvinkelconvertere nøye tilpasses det konkrete objektivet de skal brukes med, om de ikke skal forverre de optiske egenskapene - regn med at denne vil gi økt fargefeilbrytning og dårlig (hjørne)skarphet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå