Gå til innhold

Film: Natur - HD time lapse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig liker jeg å knipse i RAW, redigere et RAW bildet til jeg er fornøyd og tildelle samme instilling på alle bildene. Så lagrer jeg bildene til 1920x1080 og setter de sammen med QuickTime (som forresten er utrolig enkelt og raskt!).

Derreter kan jeg lagre filmer med lavere oppløsninger (f.esk 720p eller mindre).

Har funnet ut at det er greit å lagre filmene med JPEG kodek i en mov fil. Slipper å encode, noe som gjør at filmen er ferdig eksportert på et par sekunder. Tar like mye plass som JPEG filene, hverken mer eller mindre.

Tar man bildene i JPEG fra starten, mister man masse informasjon man kan hente frem i "mørkerommet" på maskinen i etterkant. F.eks er det lettere å hente frem mye informasjon fra en utbrent himmel om man tar RAW.

Lenke til kommentar
RAW er en fin ting ja.

Men har liten plass på brikken. Og om jeg tar 3-4 lapser når jeg er ute, så blir det fort fullt.

Om du har Canon kan du bruke PC / mac til å importere bildene direkte over til maskinen. Du kan fjernstyre kameraet via en USB kabel. Om du har en bærbar med grei batteritid er det helt genialt! Også greit å se bildene på større skjerm for å finstille utsnittet og fokus før man setter igang med selve opptaket.

Eneste minuset jeg har funnet så langt, er at man ikke kan ta bilder med mindre mellomrom en 5 sekunder. Vet ikke helt hvorfor.

Lenke til kommentar
RAW er en fin ting ja.

Men har liten plass på brikken. Og om jeg tar 3-4 lapser når jeg er ute, så blir det fort fullt.

Om du har Canon kan du bruke PC / mac til å importere bildene direkte over til maskinen. Du kan fjernstyre kameraet via en USB kabel. Om du har en bærbar med grei batteritid er det helt genialt! Også greit å se bildene på større skjerm for å finstille utsnittet og fokus før man setter igang med selve opptaket.

Eneste minuset jeg har funnet så langt, er at man ikke kan ta bilder med mindre mellomrom en 5 sekunder. Vet ikke helt hvorfor.

Jeg har et Canon EOS 450d, og benytter DSLR Remote Pro for å fjernstyre kamera.

Velger da å lagre bildene rett på HD til den bærbare.

Endret av erlingj
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Eneste jeg ikke helt likte, var at du valgte å ta med menneskene som "løp" over skjermen. De skapte en uro/forstyrrelse i et ellers rolig og behagelig bilde.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
RAW er en fin ting ja.

jeg tror det skyldes RAW formatet ditt..

husk at den prøver å flytte STORE filer fra kameraet til PC via USB..og de datamengdene der klarer den bare ikke så raskt..

Så da må man gjøre et valg; RAW og ha mulighet til å hente MYE informasjon..

eller JPG som er mindre..med mindre muligheter i etterarbeide..

MEN som gir deg mulighet til å ha kortere tid mellom bilder til time-lapse....

Mathias

Lenke til kommentar
Dette stemmer nok ikke. Har selv prøvd denne funksjonen på EOS utility. 5 sekund er korteste intervall uansett hvilket filformat man benyntter seg av.

Kan det ha noe med kameraet å gjøre? Prøvde selv med et 350D. Kanskje en 5DMII ville blitt tillat et kortere interval?

Endret av messo
Lenke til kommentar

Stilige filmer begge to. Jeg ble så inspirert at jeg bestilte meg en slik remote intervall timer til mitt 400D selv ;)

Skal jeg kritisere noe på filmene, så må det egentlig være kun at motivene kunne vært litt mer intressante.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...