Gå til innhold

PHP integrert i HTML?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg kan egentlig ingenting om php, bare html, css og javascript, men alle "web tools" og slikt er jo skrevet i php.

F.eks. et forum. Man kan selvfølgelig lage et gratis forum, men da må du til en annen side for å vise forumet. Hvis du derimot skal ha forumet inn i din egen hjemmeside, med ditt eget design, så må du bruke php, med databaser og mysql og alle disse tingene jeg ikke skjønner noe av.

Så jeg lurte på om noen enten vet om det går ann å sette inn php i et html dokument, eller om noen vet om en måte å få et forum inn i en egen webside, uten å måtte gå til en annen side. I stedet for f. eks. www.freeforum.com/Themecreator'sforums/ osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan gjøre slik som Nickless sier, men dette vil neppe fungere helt uten videre hvis du skal bruke en ferdig forum software. Dette fordi forumsoftwaren ofte allerede har header osv. Uansett, hvorfor ikke bare installere forumet på domene.no/forum også sende brukere dit? Du kan jo prøve deg litt med phpBB som er gratis. Et sted må man begynne, det er egentlig ikke så veldig vanskelig å installere det, bare å følge noen guider.

En annen metode er jo å bruke iframe/frames, men det er jo ganske stygt da.

Lenke til kommentar

Men jeg må gjøre om hele html dokumentet mitt til PHP + CSS til et eller annet PHP style program? Eller kan jeg bare skrive php rett inn i html dokumentet?

Og for å lage et forum som er database baser (alle forum er vel det) Da må jeg vel ha en database først? Et sted jeg kan lagre alting og sånt? Funker det å bruke min egen pc til det? Hittil har jeg bare brukt www.webs.com som gratis domain og et sted der jeg kan lagre noen bilder og slikt.

Lenke til kommentar
Men jeg må gjøre om hele html dokumentet mitt til PHP + CSS til et eller annet PHP style program? Eller kan jeg bare skrive php rett inn i html dokumentet?

Og for å lage et forum som er database baser (alle forum er vel det) Da må jeg vel ha en database først? Et sted jeg kan lagre alting og sånt? Funker det å bruke min egen pc til det? Hittil har jeg bare brukt www.webs.com som gratis domain og et sted der jeg kan lagre noen bilder og slikt.

Ja det er ikke noe problem å skrive php i en html fil.

Eks:

<html>
<head></head>
<body>
<?php
// php kode her
echo "<b>test</b>";
?>
<--! HTML kode her -->
<b>test</b>
<?php
echo "<b>test</b>";
?>
</body>
</html>

Du trenger en database, ofte er det MySQL som blir brukt. Det er lett å administrere ved hjelp av for eks phpMyAdmin. Du kan laste ned noe som heter Wamp Server. Dette programmet installerer du på PCen din og du kan da bruke MySQL databasen som følger med. Det følger også med phpMyAdmin. Etter å ha installert og startet den går du bare til http://localhost og du er i gang.

Lenke til kommentar

Jeg tror dere diskuterer litt på ulike plan her. Det virker som OP ikke helt forstår den tekniske forskjellen på php og html.

HTML tolkes av nettleseren og definerer hvordan informasjon skal vises.

PHP tolkes av en web-server, og for nettleseren ser dette ut som en vanlig html fil (oftest).

Forskjellen er at php lar deg programmere, og gir muligheten for dynamisk informasjon på siden.

Man kan installere et php basert forum uten særlig peiling på database og programmering. Men man bør ha visse forkunnskaper som for eksempel at php forum krever at databasene konfigureres med riktig brukernavn og passord, samt et databasenavn.

Men all infoen man trenger finnes oftest i installasjonsmanualene, eventuelt howto's.

Web serveren må selvfølgelig støtte php, dersom det skal benyttes. De fleste webhoteller støtter php og mysql database. Det finnes gratis web hoteller med slik støtte.

phpBB er et greit forum du finner via google. Ellers kan du ta en titt på php-fusion hvis du vil ha et komplett innholdshåndteringssystem.

I begge tilfellene handler det om å:

*laste ned forum/cms

*pakke ut filene

*lese readme og install dokumenter

*laste opp til webhotell via (s)ftp

*gjøre noen endringer av sikkerhetsmessige årsaker (php-fusion krever at du renamer _config.php til config.php før installasjonen)

*kjøre installasjonsprogrammet (dette innebærer å åpne en spesiell side på hjemmesiden der du har lagt inn forumet/cms'et)

På forhånd må du sørge for at du har tilgang til en database og infoen; vertsnavn, brukernavn, passord og databasenavn

Endret av grimjoey
Lenke til kommentar
Hei! Jeg kan egentlig ingenting om php, bare html, css og javascript, men alle "web tools" og slikt er jo skrevet i php.

F.eks. et forum. Man kan selvfølgelig lage et gratis forum, men da må du til en annen side for å vise forumet. Hvis du derimot skal ha forumet inn i din egen hjemmeside, med ditt eget design, så må du bruke php, med databaser og mysql og alle disse tingene jeg ikke skjønner noe av.

Så jeg lurte på om noen enten vet om det går ann å sette inn php i et html dokument, eller om noen vet om en måte å få et forum inn i en egen webside, uten å måtte gå til en annen side. I stedet for f. eks. www.freeforum.com/Themecreator'sforums/ osv.

Tja.. hvis du allerede kan javascript, så er faktisk php enklere å lære enn hvis det var motsatt for deg, vil jeg si.

Man kan ha php kode i HTML (XHTML er å anbefale) side, men filen må ende med .php for at koden skal leses som php. Siden php kode leses før HTML, dvs på server, før den gjøres om til HTML, så må filen lagres som .php.

Hvis du bruker for eks språkdefinisjoner.

Eks:

<?php // dette er filen lang.no.php
//..her kan du definere
define(LANG_SPRAKKODE, "Språkkode");
?>

hvis du da har en php side med HTML struktur, eks:

Index.php

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
<title>Min indexside</title>
<link href="cssfilen.css" rel="stylesheet" type="text/css" />
</head>
<body>
her kan du legge til php kode ved å bruke følgende:
<?php (det går med bare <? hvis php.ini er konfigurert til det)
echo LANG_SPRAKKODE;
?>
..eller

<?=LANG_SPRAKKODE?>
så er det samme som echo/print funksjonen i PHP.

Hvis du ønsker å inkludere en klasse, som for eks er et forum, så kan du gjøre som følger:
<?php
include("class/class.forum.php");
?>
</body>
</html>

Det er flere muligheter.. men det kommer litt an på hva du skal ha.

Hvis du skal ha et forum, så kan man utvikle et eget enkelt et, man kan søke seg rundt på nettet etter en klasse å bruke der, eller rett og slett inkludere en større open source løsning..

Som sagt, kommer veldig an på hva du skal ha, og hvilke behov du har.

Lenke til kommentar

Okay... Ja, det eneste jeg skal ha php til er å lage et forum (alternativt å bruke webs.com sitt forum, men jeg liker det ikke :D) Og muligens en innloggings mulighet. Er det mulig å ha samme inlogging som bruker på forumet? For i prinsippet så er det vel bare en database som husker navnet ditt og passordet ditt, og du har en slags profil. Det hadde vært greit å ha inloggingen som samme greia som inloggingen i forumet...

Lenke til kommentar

se på templates.

I bunn og grunn lager du html sida med spesielle tags, så leser php scriptet ditt html sida og bytter ut spesielle tags med verdier. Det finnes en del implementasjoner av templates der ute.

Dette er en fin måte å splitte design og kode på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...