nesquik Skrevet 20. januar 2002 Del Skrevet 20. januar 2002 Hva skjer egentlig med Webben? Takket være Microsofts "la-oss-gjette-hva-du-EGENTLIG-mente-å-skrive" filosofi består nå webbens internet sider av så mye elendig kode at det er til å grine av. Jeg bruker selv Opera 6.0 og det virker fint på de aller fleste sider, men når det kommer til JavaScript oppdager jeg at selv ikke javascripts skrevet av folk som har fått 6 månders opplæring på nettopp JavaScript fungerer, men likevell blir de godkjent av sensorer. Og i tillegg møter man også web sider der serverene ikke en gang svarer på en fornuftig måte, de forventer at web leseren gjetter at det er et html dokument selv om MIME kodene sier text/plain og lignende. Dette har selvsagt Microsoft også oppdaget er dumt da det er oppdaget mange måter å kjøre "slem" kode i internet explorer uten at brukeren må akseptere programmet. Her kan man selvsagt nevne kjente virus som nimda, men for all del. Dette er selvsagt noe IE brukere velger å akseptere, og det er greit nok, men det må være mulig å lage web sider som faktisk fungerer som de skal i _alle_ browsere. Det er et kjent faktum at det er mange "dritt sider" der ute som rett og slett har gal HTML kode, kode som Internet Explorer "gjetter" seg fram til, mens andre browsere som faktisk følger standardene som eksiterer der ute gjør det riktige og viser sidene feil, slik de er skrevet. Så, poenget med posten? Bare et lite hint til alle de millionene av web "utviklere" der ute om at det kanskje er en ide å teste web sider og script i mer enn en browser. Det finnes nemmelig alternativer til IE som er vell så bra. (Også var det litt tomt på dette forumet :wink: ) Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 21. januar 2002 Del Skrevet 21. januar 2002 Heisann! Må sei meg heilt enig. Har mange gangar irritert meg over at IE viser sidene etter egne standardar, og sjeldan følgjer W3C-standardane. Opera følgjer desse standardane til punkt og prikke, og difor har eg gått over til å nytta Opera når eg lagar web-sider. Førsteprioritet er at sidene ser bra ut i Opera, andreprioritet er IE. :smile: Anbefalar andre å gjere det samme. Lenke til kommentar
Kakemann Skrevet 24. januar 2002 Del Skrevet 24. januar 2002 Fryktelig irriterende med forskjellige standarder - ja - men som utvikler prioriterer man støtte for den browseren som _kunden_ bruker. Om det er noen "opprørere" i bedriften som bruker noe annet enn det/den som er satt som offisiell standard, så... tough luck. Det er pengene som styrer verden. :smile: Lenke til kommentar
nesquik Skrevet 24. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2002 kakemann: Det er ikke noe motsettning det. Kunden til kunden er dem som ser på web sidene. Og "opprørere"? IE er nyere enn Netscape. Det koster deg ikke veldig mye ekstra å lage en side som funker i alle browsere i stedet for en som funker i bare en browser. Det du sier er at om du lager biler i Norge så skal du lage dem så det ikke går ann å kjøre på veier i andre land. Å følge standarder i dag fører til at sidene dine også vises riktig i morgen, for før eller siden blir ms-filosofien overkjørt av seg selv, når det er så mye gal kode at den ikke klarer å gjette riktig lenger. Standardene er der for en grunn. De er der for at ting skal virke. Lenke til kommentar
extreme Skrevet 24. januar 2002 Del Skrevet 24. januar 2002 Men noe av problemet er jo kun at det er IE som støtter alt, av standariserte standarder (bra setning). Opera støtter jo f.eks ikke DHTML, hvorfor ikke liksom?.. Og til de som sier at IE viser noen sider feil, hva så liksom? alle som lager web sider lager de jo for IE uansett, så da kan jo IE umulig vise de feil... Lenke til kommentar
[LOST]Snik Skrevet 24. januar 2002 Del Skrevet 24. januar 2002 Fint å utvikle for den lesaren som kunden brukar (IE?), men som kilogram er inne på så kan ein utvikle for Opera, og dermed vil sida og funke i IE. Det er virkeleg ikkje verre enn det. Ein kan seie mykje rart om IE, men det er den mest komplette lesaren. Og heldigvis så tolkar den så langt eg veit kode som er riktig skrive på riktig måte, pluss at den tolkar feil kode, pluss MS-tillegg, +++ Når det gjeld javascript (ECMA-script) som nevnt i første post, så meiner eg at ein bør unngå det så langt som mogleg. Mi erfaring er at det er for stort skille mellom ulike lesarar til at det kan funke. Dessutan går det an å gjere det meste på servaren. Dette vil vel og vere einaste moglegheit når vi no går mot fleire og fleire tynne klientar(telefonar,PDA...) med ulike OS. Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 24. januar 2002 Del Skrevet 24. januar 2002 Quote: On 2002-01-24 16:48, [LOST]Snik skrev:Ein kan seie mykje rart om IE, men det er den mest komplette lesaren. Og heldigvis så tolkar den så langt eg veit kode som er riktig skrive på riktig måte, pluss at den tolkar feil kode, pluss MS-tillegg, +++ Det som er mest irriterande med IE, er alle tillegga MS har lagt til. MS ser ut til å rekna med at alle nyttar IE, og difor har dei laga program som Frontpage, som støtter alle MS sine interne "standardar" (t.d. "table bordercolor", "marquee", osv.). Desse er svært irriterande å sjå at folk nyttar, og når ein nyttar Opera til å sjå på slike sider, ser alt svært frustrerande ut! Då eg byrja på sourcecode.no/delphi nytta eg Frontpage til å lage sidene. Dette gjekk eg fort vekk frå, fordi Frontpage lagar ikkje berre rotete kode, men den lagar kode som er uleselege i andre browsarar. Lenke til kommentar
IroX Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 verden skal gå til grunne om 24 milliarde trillioner år!! slik skal verden gå!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå