Gå til innhold

E=mc^2 / E0=mc^2 / E0=m0c^2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

E0=mc^2 er hvileenergien til observatørens referansesystem. Hvileenergi er da uavhengig av fart og ytre krefter.

Hvilemassen er den massen objektet har når det er i ro

E=mc^2 tar mer hensyn til den totale energien i systemet.

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Formlene er egentlig slik:

Total energi:

mimetex.cgi?m_0 er masse og mimetex.cgi?c er lysets hastighet. I tillegg inngår den såkalte Lorentz-faktoren mimetex.cgi?\gamma, gitt ved:

mimetex.cgi?v går mot lysfarten.

Red.: Når det gjelder dette med mimetex.cgi?m og mimetex.cgi?m_0, så er mimetex.cgi?m_0 hvilemassen, altså den «vanlige» massen som vi tenker på i klassisk fysikk. Tradisjonelt har det også vært vanlig å snakke om den «relativistiske massen» chart?cht=tx&chl=m = \gamma m_0, og da kan man skrive den totale energien som chart?cht=tx&chl=E = mc^2. Men man trenger ikke å innføre relativistisk masse for å formulere disse ligningene, jeg personlig synes bare det øker forvirringen.

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar
I tillegg så har de, i hvert fall i videregående-fysikk, gått bort fra begrepet relativistisk masse:)

Og takk og pris for det, det var sannsynligvis et forsøk på å gjøre noe pedagogisk "lurt", men det ble bare tull. Begrepet har ingen virkelig fysisk rot, det er kun en sær (dog ikke strengt tatt ugyldig, bare unødvendig) fortolkning av at chart?cht=tx&chl=E = \gamma m c^2

Lenke til kommentar

Jepp, det var det jeg også trodde. Da jeg først skrev det innlegget så brukte jeg bare mimetex.cgi?m, ikke mimetex.cgi?m_0. Men så fant jeg ut at jeg kanskje skulle bruke mimetex.cgi?m_0 i stedet siden det først var blitt nevnt av trådstarter, så jeg la til et ekstra avsnitt for å forklare dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...