Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

memorisering kalkulator (husketeknikk)

Anbefalte innlegg

jeg driver og forbereder meg til eksamen og siden det er mye jeg må huske så prøver jeg og finne på ulike metoder for å banke det inn i hjernen min.

jeg drev og memorisere et par ord og fikk en ide.

en kjent teknikk er å lage et huske ord for å huske flere ord. for eksempel "roggbif" som er et huske ord for alle regnbuens farger. (roggbif er egentlig ikke et ord men det var det beste eksemplet jeg kom på i farten.)

altså for å komme til saken. de jeg trenger er en form for kalkulator som kan finne huske ord.

sånn som hvis jeg skal huske 6 ord, så skriver jeg inn forbokstaven i hvert ord. f.eks R O G G B I F

så tar kalkulatoren og søker gjennom en liste med ord og finner et ord som inneholder alle bokstavene, evt det ordet som lignet mest.

jeg tror ikke at et sånt program kan være så veldig vanskelig og lage, for de som kan det. så kanskje finnes det der ute et sted.

det jeg lurer på er om noen vet om et sånt type program?

eventuelt hvor jeg kan finne det.

engelsk eller norsk..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et program som finner forbokstaven i hvert ord mener du?

nei.

la oss si at jeg skal huske følgende ord:

Benekting

Fortrenging

projeksjon

rasjonalisering

regresjon

intellektualisering

så skriver jeg inn følgende bokstaver inn i "kalkulatoren" B, F, P, R, R og I.

det jeg vill at kalkulatoren skal gjøre er å prøve alle typer kombinasjoner av bokstavene og finne et ord som passer eller et ord som har så mange av bokstavene som mulig.

F.eks ordene:

Sierra

Hotel

Uniform

altså S, H og U

da finner kalkulatoren ordet hus

Lenke til kommentar

Prøv heller memo, som er teknikken verdens beste hukommelsesutdøvere bruker. Jeg har selv brukt den med suksess; Jeg husker alle grunnstoffene i riktig rekkefølge og de 100 første desimalene av pi. Jeg bruker også å memore 30-40 årstall før historeprøver, og den funker fantastisk til å huske formler og religion.

Oddbjørn By har skrevet en fantastisk bok som beskriver teknikken. Jeg kunne kanskje forsøkt å beskrive den litt senere, men nå må jeg snart spise :)

Tar for øvrig kun 15 min å lære seg ...

Edit: Fuck ... eg gløymte å skrive nynorsk. Passar jo fint når eg reklamerar for ein hugseteknikk :/

Edit 2: Heimesida til Oddbjørn By: http://www.oby.no

Endret av j1m
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...