dan83 Skrevet 21. april 2009 Forfatter Del Skrevet 21. april 2009 Jeg vil bare legge til at jeg har mailet litt fram og tilbake med to av medlemmene i TimeCatchers: Patrick Di Fruscia(http://timecatcher.com/main.cfm?p=04_110&UtilisateurID=3 ) og Ian Cameron(http://timecatcher.com/main.cfm?p=04_110&UtilisateurID=5 ). Jeg spurte hvordan de fikk slike farger på bildene sine. Each of us has his own preferred route of processing. I won't speak for the others but in my case I have the benefit/disadvantage, whatever your preference, of scanning from an original transparency which means I always have the original to refer back too as a reference. I don't apply any additional saturation or contrast in my digital workflow. I usually crop to taste (sometimes not even that) assure the contrast is an acvcrate match for the tranny, check the colour hues with the original make micro adjustments if the scan is slightly lacking from the original then sharpen for web or print. The original scans generate 16 bit 300 dpi RGB tiffs of the order of 200MB. 1. How do you get those amazing colors? Is it filters ONLY? Do you print them out, and scan them? Or do you use Photoshop? Or is it HDR? I have seen you have used HDR on only a few of your pictures, but theres is a very small difference on the colors between those, and all your other photos... How?! 2. Do you have any photographer books to recommend? Here are the answers to your questionsColors are due to several facts – Long exposure – Filter used (polarizer's, ND Grad, ND, Warming Filters etc) and post processing to obtain the look I use to get back in my slide days with velvia film ( So filters and photoshop is the answer) I do not use HDR like photomatix, results are not to my satisfaction but in some extreme cases I can use 2 photos of the same scene taken at different exposures and blend them together in Photoshop to obtain a more natural HDR than all the software are able to output. Photography book, hard to tell there is a lot of them out there worth looking at and the internet is great source for information also. I will have my own book on How to shoot landscape out by hopefully the summer. Simply keep checking my site put for information on release date jeg gjorde det samme selv, hvor jeg spurte en landskaps fotograf om farge behandling(lagde en tråd om det); jeg fikk ganske likt svar, det ligger i riktig lys, filtere og behandle filene som velvia film(denne teknikken virker som å gi fine resultater) Så jeg får vell skaffe meg photoshop og prøve ut denne teknikken, men som nevnt tidligere, man burde et godt utgangspunkt(bra lys, filtere, eventuelt lang eksponering osv) Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 jeg gjorde det samme selv, hvor jeg spurte en landskaps fotograf om farge behandling(lagde en tråd om det); jeg fikk ganske likt svar, det ligger i riktig lys, filtere og behandle filene som velvia film(denne teknikken virker som å gi fine resultater) Så jeg får vell skaffe meg photoshop og prøve ut denne teknikken, men som nevnt tidligere, man burde et godt utgangspunkt(bra lys, filtere, eventuelt lang eksponering osv) PS er en god start! Men et godt utgangspunkt er et must. Du får aldri et perfekt bilde utav et dårlig utgangspunkt. Men da jeg ikke har råd til filtere og slikt(enda), så jeg holder meg til å bruke "More Vivid(VI+)" funksjonen. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 21. april 2009 Forfatter Del Skrevet 21. april 2009 jeg gjorde det samme selv, hvor jeg spurte en landskaps fotograf om farge behandling(lagde en tråd om det); jeg fikk ganske likt svar, det ligger i riktig lys, filtere og behandle filene som velvia film(denne teknikken virker som å gi fine resultater) Så jeg får vell skaffe meg photoshop og prøve ut denne teknikken, men som nevnt tidligere, man burde et godt utgangspunkt(bra lys, filtere, eventuelt lang eksponering osv) PS er en god start! Men et godt utgangspunkt er et must. Du får aldri et perfekt bilde utav et dårlig utgangspunkt. Men da jeg ikke har råd til filtere og slikt(enda), så jeg holder meg til å bruke "More Vivid(VI+)" funksjonen. Har til nå brukt lightroom2, synd at man ikke har samme mulighet der Lenke til kommentar
Inc Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 jeg gjorde det samme selv, hvor jeg spurte en landskaps fotograf om farge behandling(lagde en tråd om det); jeg fikk ganske likt svar, det ligger i riktig lys, filtere og behandle filene som velvia film(denne teknikken virker som å gi fine resultater) Så jeg får vell skaffe meg photoshop og prøve ut denne teknikken, men som nevnt tidligere, man burde et godt utgangspunkt(bra lys, filtere, eventuelt lang eksponering osv) PS er en god start! Men et godt utgangspunkt er et must. Du får aldri et perfekt bilde utav et dårlig utgangspunkt. Men da jeg ikke har råd til filtere og slikt(enda), så jeg holder meg til å bruke "More Vivid(VI+)" funksjonen. En innebygd i PS eller som plugin? kan ikke finne den.... Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Hah, det hadde vært noe! Innebygt PS plugin i kameraets programvare! Nei, jeg mener som innstilling på kameraet Vet ikke hvordan det er med andre kameraer, men vet at Nikon sin minst avanserte kameraer(D40/60) har den... Forsterker farger og blåser opp kontrasten. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 22. april 2009 Forfatter Del Skrevet 22. april 2009 Hah, det hadde vært noe! Innebygt PS plugin i kameraets programvare! Nei, jeg mener som innstilling på kameraet Vet ikke hvordan det er med andre kameraer, men vet at Nikon sin minst avanserte kameraer(D40/60) har den... Forsterker farger og blåser opp kontrasten. Er det noe poeng i å bruke den når man skyter i raw egentlig? Kan man "hente" fargene i raw filen som man ikke får når man ikke bruker feks. More Vivid funksjonen i kameraet!? Jeg kan selv bruke chrome på mitt kamera, for å forsterke farger og kontrast, men jeg har valgt å ikke bruke denne funksjonen siden jeg skyter i raw!? Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 22. april 2009 Forfatter Del Skrevet 22. april 2009 Hah, det hadde vært noe! Innebygt PS plugin i kameraets programvare! Nei, jeg mener som innstilling på kameraet Vet ikke hvordan det er med andre kameraer, men vet at Nikon sin minst avanserte kameraer(D40/60) har den... Forsterker farger og blåser opp kontrasten. Er det noe poeng i å bruke den når man skyter i raw egentlig? Kan man "hente" fargene i raw filen som man ikke får når man ikke bruker feks. More Vivid funksjonen i kameraet!? Jeg kan selv bruke chrome på mitt kamera, for å forsterke farger og kontrast, men jeg har valgt å ikke bruke denne funksjonen siden jeg skyter i raw!? Prøvde ut selv, ser egentlig ikke noe forskjell hvis filene blir behandlet likt...!? Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Fargennstillingar i kamera har ingenting å seie når du skyter i RAW. Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Fargennstillingar i kamera har ingenting å seie når du skyter i RAW. Nei, det tror jeg du har rett i, men jeg skyter skjelden i RAW... Har ikke orket, enda, å sette meg inn i det, men skal nå til sommeren starte for fullt med rått og godt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå