dan83 Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 (endret) hei kan man skaffe programer for å manupulere fargene i et bilde? Jeg kan bare ikke fatte åssen Marcus Adamus(og mange andre fotografer) får slike klare fine farger i bildene sine.Ok, lys spiller inn, men de får slike fine farger i omtrent alle situasjoner virker det som!? sjekk denne linken: http://photo.net/photodb/member-photos?user_id=1353935 og denne http://photo.net/photodb/folder?folder_id=812434 jeg tokk en test, hvor jeg sammenlignet mitt ultrazoom kamera med pentax k10d(begge bildene skutt i raw, så behandlet i lightroom) og jeg kunne omtrent ikke se forskjell på fargene. Så poenget mitt er, er at bare utstyr og lys kan ikke skape disse fine fargene, det må være noe photoshop skills med i bilde også.. skulle jeg tro!? Endret 20. mars 2009 av dan83 Lenke til kommentar
Inc Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Ikke noe spesielt med de, bare det at han har full kontroll over farger og nivået i f.eks photoshop. Men fine bilder var det Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 (endret) Forundrer meg ikke om Marc Adamus bruker flere typer filtre under eksponeringen (ikke bare ND og GND). Full kontroll i PS er selvsagt også en god egenskap... Skal sies at kvalitetsoptikk til flere titals-tusen kroner har en tendens til å gi riktigere farger kontra hva standarutstyr gir Må også legges til at fotografer på dette nivået "timer" lyset veldig bra... Endret 20. mars 2009 av von-schnellfahrer Lenke til kommentar
kaian Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Jeg kan bare ikke fatte åssen Marcus Adamus(og mange andre fotografer) får slike klare fine farger i bildene sine.Ok, lys spiller inn, men de får slike fine farger i omtrent alle situasjoner virker det som!? Det aller viktigste trikset hvis du skal presentere en overbevisende portefølje er egentlig hemmelig, men for bare deg skal jeg røpe det: Vis bare fram det aller beste du har. Du kan trygt gå ut fra at han gjør en del eksponeringer han rødmer over han og, men han viser ikke dem fram. At du og jeg trygt kunne vært kjempestolte av dem er en annen sak. Marcus Adamus bruker vanvittig mye tid ute i ødemarka, og har gjort det i mange år. Det er lys og perspektiv han ser etter, og han vet når på året han ønsker å komme tilbake til et gitt sted, og han blir der lenge om det behøves. Han skal ha en helt ekstremt metodisk og grundig arbeidsstil, med stadige og presise notater. I tillegg bruker bruker han sikkert ofte et varmt filter for å få fram de varme fargene. Jeg tror ikke det er mulig å gjøre et tilfeldig bilde om til noe som kan passere som om det kom fra en mester som Adamus bare ved hjelp av ekstreme photoshop-skills. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 (endret) Jeg kan bare ikke fatte åssen Marcus Adamus(og mange andre fotografer) får slike klare fine farger i bildene sine.Ok, lys spiller inn, men de får slike fine farger i omtrent alle situasjoner virker det som!? Det aller viktigste trikset hvis du skal presentere en overbevisende portefølje er egentlig hemmelig, men for bare deg skal jeg røpe det: Vis bare fram det aller beste du har. Du kan trygt gå ut fra at han gjør en del eksponeringer han rødmer over han og, men han viser ikke dem fram. At du og jeg trygt kunne vært kjempestolte av dem er en annen sak. Marcus Adamus bruker vanvittig mye tid ute i ødemarka, og har gjort det i mange år. Det er lys og perspektiv han ser etter, og han vet når på året han ønsker å komme tilbake til et gitt sted, og han blir der lenge om det behøves. Han skal ha en helt ekstremt metodisk og grundig arbeidsstil, med stadige og presise notater. I tillegg bruker bruker han sikkert ofte et varmt filter for å få fram de varme fargene. Jeg tror ikke det er mulig å gjøre et tilfeldig bilde om til noe som kan passere som om det kom fra en mester som Adamus bare ved hjelp av ekstreme photoshop-skills. Ja, nøkkelen til bra bilder er timing, slik som rett før solnedgang og soloppgang. Fyren har sikkert x antall bilder som bare er boss, enig i det. Reiser man til eksotiske steder og i tillegg fanger bilder i riktig lys, føles det (under forutsetning at bildet blir bra) som om fotografen er en gud. Men som jeg liker å si det." Alle kan hvis de bare vil". Endret 20. mars 2009 av Inc Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 20. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2009 Men Marcus Adamus har en litt annen stil en mange andre landskaps fotografer, ved at han legger til veldig fine klare farger, som ikke er naturlig. Jeg vet at NDG og polarisering filtere spiller inn her, men det er alikevell ikke mulig(tror jeg) å få slike farger kun ved bruk av bra utstyr og filtere!? Men uansett, Marcus Adamus er en ekstremt talentfull fotograf. Se heller på den andre linken, som er bilder tatt av en meget god amatør fotograf fra spania. Han har veldig fine klare farger i bildene sine og mange av de bildene er tatt med nikon d40!? Så med andre ord, så tror jeg det også er noe photoshop skilles med i bilde her!? Man kan også feks se på mange bilder tatt av dyre fotografer, av feks fugler osv, og de får også veldig klare fine farger, selv om bildene er tatt på en helt normal dag uten "utrolig" lys!! Det er jo også en del bilder som blir postet her, på bildekritikken, som har blitt tatt under meget gode lysforhold, men alikevel ikke har de klare fine fargene som man ofte ser i bilder hos bedre amatører eller proffe!? Lenke til kommentar
kaian Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Ken Rockwell er jo en fyr som er veldig glad i de fargene du er ute etter, og som gjerne forteller hvordan han får fram fargene. Du kan trygt bruke litt tid på sidene hans og plukke opp tips for å hente fram fargene du er ute etter. Du vil finne at han preker Timing, Timing og Timing. Legg til et varmt filter, skru opp fargemetningen i kamera, eksponer rett. Glem photoshop. Rockwell bor endel grader nærmere ekvator, så vi har luksusen av lengre perioder med varmt lys i forbindelse med morgen- og aftengry, men opp og ut om morgenen, og ut igjen i kvellinga er likevel viktig. Og du må ut endel ganger før du får fulltreff med fargene. Og når lyset er på sitt flotteste, så må du gjøre maks ut av det for å få det til. Nei, det er ikke så enkelt, men løsningen ligger ikke i photoshop. Du må ut, og du må legge merke til hva som fungerer og hva som ikke gjør det. Du kan jo starte med How to Make Great Photographs Vær obs på at Rockwell snakker i store bokstaver, og han liker å være kategorisk. Han er med god grunn rimelig omstridt, men sterke farger det kan han. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 20. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2009 har lest de fleste av hans artikler=) Står mye bra der, men når jeg ser på hans bilder, så blir jeg egentlig ikke alt for imponert. Syntes ikke han får slike klare fine farger som mange andre fotografer får til. Finner mange bedre bilder/fotografer på photo.net!! Lenke til kommentar
kaian Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 har lest de fleste av hans artikler=) Står mye bra der, men når jeg ser på hans bilder, så blir jeg egentlig ikke alt for imponert. Syntes ikke han får slike klare fine farger som mange andre fotografer får til. Finner mange bedre bilder/fotografer på photo.net!! Har du sett på bilder kun i artiklene eller i galleriet hans? Uansett er det greit nok å mene det du gjør, men klarer du å få sånne farger som han får, som en start i det minste? Lenke til kommentar
Lynx- Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Likte spesielt denne: 10.) CREATIVITY Creativity is nice, but all because something is creative does not make it art. When a baby reaches into his diaper and paints the wall with what he finds there, it is a very creative act, but it is not art. :!: Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 En av mine favs er Simon Butterworth som bruker endel Lee ND og NDG filter i sine eksponeringer. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Hvis fine farger = overdrevet mye farger så kan det meste gjøres i Photoshop eller andre programmer. Noen kameraer inkl midt kan bla innstilles til å overdrive farger, kontrast, skarphet osv mens det tar bilder hvis det er den "looken" man er ute etter. Med fare for å ta feil noe jeg har gjort før så er ingen av bildene på første linken "ekte" i den forstand at de kommer rett fra kamera så nøytralt som mulig. Jeg syns selv at de bildene er grisefine bare så det er sagt. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 For å si det slik; slike bilder får du ikke med bare litt triksing i photoshop / plugins / random dritt programmer. Det er nesten på grensen til skremmende når folk tror det er så enkelt Oo Enkelt tips er å jobbe med eksponeringen, mange som eksponerer for lyst. enklere å få med masse pene farger om du er sikker på at du klarer å fange alle fargene. google "nailing your exposure", det er en 4 dels videoblog om histogram og eksponering, og hvordan du kan lese det for å være sikker på at du har med alle fargene. Ellers blir det mye om timing, som flere nevner. Fargene han har i bildene sine er ikke der hver dag =) og du må orke å sitte ute å vente på at fargene skal bli helt perfekte. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 21. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2009 En av mine favs er Simon Butterworth som bruker endel Lee ND og NDG filter i sine eksponeringer. jepp, han har en av mine favoritt portfolier på photo.net Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 21. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2009 har lest de fleste av hans artikler=) Står mye bra der, men når jeg ser på hans bilder, så blir jeg egentlig ikke alt for imponert. Syntes ikke han får slike klare fine farger som mange andre fotografer får til. Finner mange bedre bilder/fotografer på photo.net!! Har du sett på bilder kun i artiklene eller i galleriet hans? Uansett er det greit nok å mene det du gjør, men klarer du å få sånne farger som han får, som en start i det minste? Sett på galleriet på hjemme siden hans, men mulig det er litt "misvisende"!? Uansett, han er en flink fotograf, men er verdt å nevne at han kun skyter i jpg da Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Vedlagt ett bilde jeg tok tidligere i år, har skrudd opp fargene i Nikon Capture NX2 og bevisst gjort gjerdet og deler av veien oransj istedet for hvit som det opprinnelig er. Disse endringene ble gjort på under 3 minutter. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 22. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2009 For å si det slik; slike bilder får du ikke med bare litt triksing i photoshop / plugins / random dritt programmer. Det er nesten på grensen til skremmende når folk tror det er så enkelt Oo Enkelt tips er å jobbe med eksponeringen, mange som eksponerer for lyst. enklere å få med masse pene farger om du er sikker på at du klarer å fange alle fargene. google "nailing your exposure", det er en 4 dels videoblog om histogram og eksponering, og hvordan du kan lese det for å være sikker på at du har med alle fargene. Ellers blir det mye om timing, som flere nevner. Fargene han har i bildene sine er ikke der hver dag =) og du må orke å sitte ute å vente på at fargene skal bli helt perfekte. mener du at mange eksponerer for lyst bevisst, eller at dette er en feil flere gjør? Personlig så liker jeg bildene realtivt klare og lyse, altså mer til høyre på histogramet!? Lenke til kommentar
Inc Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 For å si det slik; slike bilder får du ikke med bare litt triksing i photoshop / plugins / random dritt programmer. Det er nesten på grensen til skremmende når folk tror det er så enkelt Oo Enkelt tips er å jobbe med eksponeringen, mange som eksponerer for lyst. enklere å få med masse pene farger om du er sikker på at du klarer å fange alle fargene. google "nailing your exposure", det er en 4 dels videoblog om histogram og eksponering, og hvordan du kan lese det for å være sikker på at du har med alle fargene. Ellers blir det mye om timing, som flere nevner. Fargene han har i bildene sine er ikke der hver dag =) og du må orke å sitte ute å vente på at fargene skal bli helt perfekte. mener du at mange eksponerer for lyst bevisst, eller at dette er en feil flere gjør? Personlig så liker jeg bildene realtivt klare og lyse, altså mer til høyre på histogramet!? Så lenge barene ikke begynner å klatre oppover høyresiden i histogrammet, skulle det gå bra . Men som sagt tidligere, eksponer til høyre, men ikke for mye Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 22. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2009 hva er disse ordene oversatt til norsk, er dette teknikker for å utvikle farger i bilder!?: "odd dogde", "burn" og "color levels" Hva vill dette tilsvare i lightroom 2? Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 23. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2009 et annen portfolie med slike farger som jeg tenker på: http://photo.net/photodb/member-photos?photo_id=8753712 åssen får han til slike farger, uten at fargene skal bli for sterke og ødelegge bilde!? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå