Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

EU-godkjenne bilen - kostnader?


Anbefalte innlegg

Fikk meg en bra bil igår av en kompis ganske billig, og har ikke noen problemer med den, og kan heller ikke tro det oppstår noe problem med EU-kontrollen.

 

Det er forøvrig snakk om en Ford Scorpio 2.0 1994 modell.

 

Jeg har ikke bil lappen, og er det mulig for at jeg får både forsikret og skilt på bilen da?

Tenkte å ta bilen til verkstedet nå snart bare for å få den godkjent. Hvilkne feil er det de egentlig ser etter? Merker at bilen er litt "båt-aktiv" når jeg svinger litt på rattet i fart. Nærmest som at jeg kjører på vann. Men sånne feil er vel i flere biler vil jeg tro.

 

 

 

Bilen har stått i ro en vinter, og tenkte kanskje mye må sjekkes før jeg tar den på kontroll. Men hva bør man egentlig se etter som en "mindre" erfaren mekaniker?

Bilen bråker når man får turtall på den, så er sikkert eksosanlegget som er et hull i eller noe. Det er katalysator i den, så hvis jeg skal kjøpe meg et eksosanlegg på feks. biltema, må jeg da kjøpe med katalysator?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilkne feil er det de egentlig ser etter?

 

på en eu-kontroll blir bilen sjekka for det meste, bremser, lys, understell, frontrute, rust, dekk/felger, belter osv osv.

 

så er sikkert eksosanlegget som er et hull i eller noe. Det er katalysator i den, så hvis jeg skal kjøpe meg et eksosanlegg på feks. biltema, må jeg da kjøpe med katalysator?

så lenge bilen din er en 94 mod, så er det påbudt med katalysator, (påbudt i 1989 om jeg ikke husker feil) men tror det finnes unntak. hull i eksosanlegget bør du få fiksa

 

Merker at bilen er litt "båt-aktiv" når jeg svinger litt på rattet i fart. Nærmest som at jeg kjører på vann. Men sånne feil er vel i flere biler vil jeg tro.

 

usikker på om scorpioer skal være gyngete, noen biler er jo bare slik, uten att det nødvendigvis er noe galt, men dårlige dempere er mangel på eu kontroll.

 

Men hva bør man egentlig se etter som en "mindre" erfaren mekaniker?

 

se etter rust i kanaler/bærende konstruksjoner om du har mulighet for å komme under bilen i få kikka, se på bremeskivene om de er rustete eller har stor slitekant samt belegg bremseklossene, sjekk att det ikke er steinsprut større enn 10mm i sysnfeltet, sjekk seler for skader, dette er noen ting du kan sjekke selv. kjenner du en som kan litt bil så kan du jo få med deg han å gå over bilen. sjekk også att bilen har lovlige dekk, enten piggdekk eller piggfrie med min 3mm mønster

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Er det hull i eksosanlegget så bytter du bare den delen med hull.

 

Typiske feil på scorpio er dårlig rattakselforing (billig, men trasig å bytte), dårlige foringer mellom stabstag og bærearm foran, rust i hjulbuer bak og bakkant av kanaler, rust i oppheng til bensintank, abs (spesielt de litt eldre, kom nytt system i '92), vibrering i bremseskiver, dårlig håndbrekk (calipere bak), innmat i katalysator løsner og rasler rundt, defekte foringer i travers bak, slakke i tannstang.

 

At bilen føles dvask, vinglete og lite stabil kan komme av mykt understell, lite luft i hjul (evt. piggfridekk med myke sidevegger), høy dekkprofil, dårlige foringer mellom stabstag og bærebru foran, dårlige foringer i bakstilling osv.

 

Egentlig kan du bare sende avgårde bilen på en eukontroll. Koster ikke mange kronene og du ser hva du trenger å fikse og hva som ikke trenger å fikses. En etterkontroll koster enda mindre. Kjipt å utbedre noe du tror er feil, men som glatt hadde gått gjennom kontrollen.

Lenke til kommentar

Enig. Bare send den på eu kontroll og få den ferdig slakta. Ikke noe vits og synse rundt en mangel du kanskje får feil på eller ikke. Varierer så mye hvordan mekanikeren vurderer feilen.

 

Da får du en liste med mangler og du vet om kjøpet var smart eller ikke. Så har du evt også noen konkrete ting og fikse opp i. Ingen kan gi deg en ny mangel på en eu etterkontroll.

 

Biler som har stått lenge får mye feil etterhvert. Sikkert ok nå, men hvis du kjører en mnd kommer det frem.

Lenke til kommentar

ja ok.. Tenkte bare hvis det var for mye tiltak og få prøveskilter og en eu kontroll hadde bilen bare blitt stående og dø..

 

Anbefaler deg hvertfall og få tak i prøveskilter for en dag og Eu kontroll. Prøveskilter koster 275 ellernoe og eu rundt 500.

 

Og reparere en bil før Eu kontroll er litt dumt i noen tilfeller. For alt du veit har du bytta masse ting som egentlig var ok. Ting du tror er i orden får du plutlig mangel på osv.. Kommer ann på kontrolløren.

Lenke til kommentar

Ja, jeg får nesten bare skaffe de skiltene også hive den på eu-kontroll så får vi satse på at det går bra. Hvis bilen er full i så mange feil, vraker jeg den bare. Men tror bilen skal gå fint igjennom. Var iallefall ikke noe problem da forrige eier testet den i fjor.

 

Men den har jo som sagt stått en stund i ro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...