elhauk Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Hei PCen min har gått tom for plass og i den anledning har jeg anskaffet meg ny HDD. I hinne og hårde dager satt jeg opp dene PCen med dualboot XP og Ubuntu, der hvert OS hadde hver sin HDD på rundt 200 GB. Nå har det jo gått sånn det pleier å gå at jeg har nesten helt sluttet med XP. Brukes nå kun i de tilfeller der jeg skal se TV via det interne tv-kortet som jeg ikke får til å kjøre i Ubuntu. Ubuntu installasjonen er og litt ustabil etter alt for mye experimentering mens jeg lærte meg OSet. Har partisjoner i NTFS, FAT32 og ext3 Nå ønsker jeg meg å gjøre følgende: Reinstalere begge OS på nye HDD og kjøre kun ext3 på alle partisjonene utenom den windows er installert på. Men jeg er usikker på hvordan jeg skal gjøre dette. Hvor store må partisjonene være? Hvilke partisjoner bør jeg ha? Dette er hva jeg har tenkt hitill: HDD 1: Partisjon 1 - NFTS - 15 GB - Windows installasjon Partisjon 2 - SWAP - 5 GB (har 4 GB RAM) Partisjon 3 - ext3 - 5GB - / Partisjon 4 - ext3 - 5 GB - /usr Partisjon 5 - ext3 - resten av disken - /home Men hva med de to andre diskene? kan de også mountes som del av /home? Gir jeg de forskjellige partisjonene for mye plass? Mye spørsmål men er det noen som har noen råd? Lenke til kommentar
Smif Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Den raskeste disken av de tre bør brukes til OS Videre, hvor stor plass windows trenger er litt opp til deg, husk at MS spiser disk, men hvis du kun skal bruke den til TV trenger du sikkert ikke mer enn 15gb nei. SWAP trenger iallefall ikke være mer enn 1:1 (ram:swap) da dette er påkrevd for hibernate. (32 bits os klarer uansett ikke utnytte mer enn litt over 3gb minne). / (root) ville jeg satt til litt mer enn 5gb, f.eks. 10, eller 15 for å være sikker(kommer ann på hvor mye programvare du skal hive inn). /usr trenger du vel ikke(?) Er det noen grunn til at du velger å ha den? Og som du sier, resten av disken til /home. Hvis du ikke monterer de andre diskene dine under installasjon vil de komme opp i nautilus som en device, på samme måte som når du plugger inn en usbpenn. Men det er heller ingenting i veien med å montere dem hvor som helst i filsystemet ditt permanent. Og gjerne i /home som /home/Filmer, /home/Lager eller /home/hva_som_helst. Dette kan også lett gjøres i ettertid. Filen /etc/fstab styrer monteringene dine Men en annen ting på slutten her: Hvilket TV-kort har du? Mange tv-kort fungerer ypperlig i Ubuntu også. Jeg bruker f.eks. noen i mythtv. Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Jeg ville kanskje tenkt litt på en distro med linux 2.6.28. For snart blir jo ext4 å foretrekke. Kommer i neste ubuntu blantannet, 23 april, men beta kommer 26 mars. Clicky Lenke til kommentar
Smif Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Selv kjører jeg siste alpha, og er dønn stabil. Eneste "minuset" er mange oppdateringer og stadig forandring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå