Gå til innhold

Trenger hjelp til å bli kjent med el-gitaren og forsterkeren

Anbefalte innlegg

For en tid siden kjøpte jeg denne pakken hos Gitarhuset.no (http://gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=2091), og kort sagt er det min første el-gitar. Jeg vet det ikke akkurat er den beste gitaren der ute, jeg kunne fått mer for pengene og så videre, men gitaren ser tøff ut og pakken gir meg alt jeg trenger for å spille. Det holder for meg. :p

Problemet er at jeg ikke aner noe som helst om el-gitarer. Jeg spilte klassisk gitar for en del år siden og kan en del grep og slikt, og jeg har begynt å øve på tapping, hammer-on, pull-off og sånt på el-gitaren, men jeg aner ikke hvordan jeg skal stemme gitaren eller noe sånt.

Som dere ser i pakken fikk jeg med en elektronisk stemmeboks, og den fungerer helt fint. Men når jeg skal stemme gitaren, er det bare å slå en åpen streng og stille den inn etter boksen?

Videre er det fire brytere man kan skru på samt en liten spake for rytme eller treble på gitaren, men hva gjør disse?

Til sist er det selve forsterkeren. Denne har syv knapper jeg kan skru på, men jeg aner ikke hva de gjør. Disse knappene er Overdrive (Gain og Volume), Normal (Volume), Equiilzation (Treble, Middle, Bass) samt Master (Reverb).

Kan noen forklar meg hva disse er? Knappene på gitaren er for øvrig ikke merket i det hele tatt.

Takk for tips. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heihei, det fulgte ikke med en liten bok med den gitarpakken? Den er verdt å lese gjennom.

Den gir kanskje noen tips om hvordan den elektroniske stemmeren funker, men det er egentlig bare å slå an en streng og stemme den til rett tone. E A D G B E, fra mørkest til lysest. ;)

Den spaken styrer hvilken pick-up(mikrofon) som skal ta opp lyden fra strengene. Den er ikke så viktig å vite så veldig mye om. De fire knappene tror jeg er to volum knapper og to tone knapper. (rett meg hvis jeg har feil) Det burde være ganske lett å finne ut hvilke som er volumknapper, og resten er bare å ikke bry seg så mye om.

På forsterkeren har du jo den viktigste, volumknappen under normal. Så har vi EQ, der dyu kan styre hvor mye bass du vil ha, eller det motsatte, treble og i midten middle. Ganske enkelt, så det er bare å prøve seg fram til man finner en god tone. Overdrive er jo ganske morsom og bruke, noe som gir tonen "vreng". Gain styrer hvor mye vreng du skal ha, skal du ha mest mulig, skrur du volumet på gitaren på fullt først, gain og volume på fullt, og til slutt kontrollerer du hvor høyt du skal ha det med normal volume. Reverb er bare litt klang, noe som gir tonen en rom-aktig følelse.

Men det er ikke noe du kan gjøre galt, så det er bare å prøve seg fram med knappene. Så det absolutt beste tipset er å bare sitte der og vri på knappene mens du slår på gitaren. ;)

Det er da du lærer mest i tillegg. :)

Lenke til kommentar

De på gitaren er som ovzern sa to tone-knobs og to volume-knobs.

Det er en av hver til hver pickup, og når du bruker rytme-innstillingen er det den pickupen som er nærmest halsen den som brukes og treble er den ved stolen. Skru på knottene og finn ut hvilke to som hører til hva. Volume gjør at lyden blir enten høyere eller lavere, tone gjør den skarpere eller rundere.

Om du har pickup switchen på midten brukes begge pickupene, og da funker alle knottene. Du kan ikke ha volume på 0 på noen av knottene når den er på midten. Da brytes signalet.

Lenke til kommentar

Takk for tips, begynner å bli en del klokere nå. :D

Men noen få spørsmål til. På forsterkeren kan jeg slå av og på overdrive. Jeg hører fort forskjellen, og overdrive høres mye tøffere ut. Probemet er at lyden blir ganske grøtete om den stilles for høyt. Er dette et problem med forsterkeren, gitaren eller innstillingene?

En annen ting er at jeg prøver å lære meg noen sanger. Introen på The Day That Never Comes av Metallica og Still Got The Blues av Gary Moore går greit, men jeg kjøpte et blad der Holy Smoke av Iron Maiden er tatt i detalje. Problemet er at selv om jeg stiller inn forsterkeren nøyaktig slik det står i bladet og spiller de samme notene som i tabulaturet høres det ikke likt ut i det hele tatt. Hva er det jeg gjør feil?

Lenke til kommentar
Takk for tips, begynner å bli en del klokere nå. :D

Men noen få spørsmål til. På forsterkeren kan jeg slå av og på overdrive. Jeg hører fort forskjellen, og overdrive høres mye tøffere ut. Probemet er at lyden blir ganske grøtete om den stilles for høyt. Er dette et problem med forsterkeren, gitaren eller innstillingene?

En annen ting er at jeg prøver å lære meg noen sanger. Introen på The Day That Never Comes av Metallica og Still Got The Blues av Gary Moore går greit, men jeg kjøpte et blad der Holy Smoke av Iron Maiden er tatt i detalje. Problemet er at selv om jeg stiller inn forsterkeren nøyaktig slik det står i bladet og spiller de samme notene som i tabulaturet høres det ikke likt ut i det hele tatt. Hva er det jeg gjør feil?

Alle knotter på gitaren på fullt, bruke bridgepickupen (den lengst fra halsen) og skru ned gain og opp volum på overdrivekanalen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...