Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Avhengig av datamaskinen

Gjest g3k

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid vært interessert og holdt på mye med data, men når jeg var yngre kunne foreldrene mine sette en begrensning på ~2 timer, og jeg fikk på den måten kontrollert databruken min ganske greit. Nå som jeg har blitt eldre har desverre(?) ikke foreldrene mine samme makt over meg, og jeg har gradvis begynt å bruke pcen mer og mer.

Nå sitter jeg, i en alder av 13 år, på pcen fra jeg kommer hjem fra skolen klokken 14, til jeg legger meg klokken 00:00. Jeg tenker ofte at nå er det vel på tide å ta en pause, og går opp i stuen. Der blir jeg bare gående rundt i 5-10 minutter, før jeg går ned på pcen igjen.

I det siste har jeg merket at jeg overhodet ikke har noen sjanse til å ikke bruke pcen, og dette har gått utover både det sosiale livet mitt og karakterene. Ettersom jeg ikke klarer å jobbe med lekser i mer enn et kvarter av gangen før jeg løper ned til pcen, lærer jeg mindre enn før, og det merkes på karakterene.

Jeg merker også at jeg blir mer og mer rastløs på skolen, og at jeg rett og slett er uinteressert. Tidligere var jeg ikke noen skole-elsker, men jeg syntes det var interessant å høre på noe av det læreren sa, og jeg prøvde å bli fort ferdig med eventuelle oppgaver vi fikk. Nå tar jeg alle snarveiene jeg klarer i skolearbeidet, og gleder meg bare til å komme hjem.

På pcen gjør jeg egentlig ikke noe spesielt, men jeg har så alt for mye jeg føler jeg må gjøre! Internett er så uendelig stort, og jeg har så liten tid. Jeg må jo henge litt på diskusjon.no, lurke 4chan, snakke med venner på msn, laste ned et par filmer/spill, spille litt WoW, spille litt andre spill, snakke med internettvenner over IRC, kode litt på webprosjektet mitt, se en film, lære litt mer programmering, sjekke vg.no, dagbladet.no, aftenposten.no og 10 andre sider - og plutselig er det sent på kvelden.

Det er kanskje noe av det i avsnittet over som gjør at jeg liker så godt å sitte foran skjermen - at jeg kan gjøre hva jeg vil. Tidligere ville jeg kanskje gjort slike "tilfeldige" ting IRL, men nå har jeg merket at jeg virkelig ikke klarer å gjøre noe annet enn å være på pcen. Jeg kommer rett og slett ikke på ting å gjøre i det virkelige liv, og blir gående og kjede meg.

Er det noe jeg kan gjøre for å få tilbake evnen til å gjøre noe uten datamaskinen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært der du er nå. Og er der sånn halvveis fortsatt. Har fått meg et kvinnemenneske jeg bruker mye tid på, og det har jo hjulpet litt. Jeg elsker å sitte med laptopen i fanget, og jeg føler ikke at jeg kaster bort livet mitt i det hele tatt. Hva med å lære deg noe nyttig å bruke datamaskinen til? Du kan jo f. eks. lære deg et programmeringsspråk.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar
Gjest Guest_OP_*
Trådstarter: Ta deg en sykkeltur, sjekk opp damer, gå å bad og ha det gøy.

Problemet er at jeg rett og slett ikke klarer å bare "ta en sykkeltur". Det eneste jeg da gjør er å glede meg til jeg kommer hjem, og mest sannsynlig avbryter jeg turen på halvveien.

Jeg har vært der du er nå. Og er der sånn halvveis fortsatt. Har fått meg et kvinnemenneske jeg bruker mye tid på, og det har jo hjulpet litt. Jeg elsker å sitte med laptopen i fanget, og jeg føler ikke at jeg kaster bort livet mitt i det hele tatt. Hva med å lære deg noe nyttig å bruke datamaskinen til? Du kan jo f. eks. lære deg et programmeringsspråk.

Jeg programmerer i C++, og designer websider i HTML/CSS/Php/Javascript. Føler egentlig ikke at jeg kaster bort tid da, problemet er at jeg ikke KLARER å gjøre noe annet enn å være på pcen. Jeg ser venner som nesten aldri er på MSN, og jeg skjønner rett og slett ikke at de klarer det. Hadde vært deilig å gjøre andre ting enn pcen uten å få abstinenser.

Og jeg har ikke lyst til å be foreldrene mine om å sette grenser, for det hadde vært et stort steg tilbake for meg. Hva hvis jeg absolutt MÅ bruke pcen til noe, og de nekter meg det? Aller helst vil jeg kunne disponere pcen fritt, men uten å måtte bruke den hele tiden :hrm:

Lenke til kommentar
Gjest Guest_OP_*
Når alt kommer til alt så er det vel viljestyrke det står på.

Men hva er det egentlig jeg kan gjøre når jeg ikke sitter her foran skjermen? Klarer virkelig ikke å komme på noe som helst lenger, og jeg er ikke helt ut-i-skogen-for-en-sykkeltur typen.

Lenke til kommentar

Spør foreldrene dine om de kan hjelpe deg å sett opp en enkel plan om bruk av PCn din da? Selv om du kanskje ikke liker å høre det, er du er tross alt kun 13 år, og det er 100% naturlig at foreldre til en viss grad skal intervenere i sine barns liv selv om de har blitt tenåringer. Eventuelt, prøv å ta deg skikkelig i nakkeskinnet å sett opp en plan selv. Ikke PC etter 10 f.eks.

Det er mye som Mimir sier, i bunn og grunn er det opp til deg selv og din egen viljestyrke.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke klarer å sette dine egne grenser, burde du la et program gjør det for deg: http://www.jpafconsulting.co.uk/Breaktime/NextSteps.aspx

Du må selv bestemme deg for hva du skal gjøre når den ber om pause. Hodet ditt må være klar for å gjøre noe annet, finn fram et brettspill, fotballen, evnt hva som måtte passe deg. At foreldrene dine ikke setter foten ned når du bare er 13 år er jo også skremmende...

Lenke til kommentar

Man skal jo gjøre det man selv syns er mest gøy. Om det du liker best i hele verden er å sitte på pc-en ser jeg ingen problemer med det. Problemene dukker jo opp når du begynner å tvile. Når du begynner å føle at du kaster bort livet ditt. Da er det ikke noe moro lenger. Da må du finne deg noe annet du kan drive med. De fleste har jo et par potensielle interesser de kan ty til.

Lenke til kommentar

Hadde nesten det samme problemet som deg når jeg var en 12-13 år, jeg spillte WoW relativt mye, så på film og sånn hele tiden på pc'en. Jeg gikk rett og slett mere og mere lei av dataen (Sitter fortsatt her mer enn de fleste dog) og en ting som hjalp meg å komme ut var det at jeg kjøpte meg en lettmc ;) Kanskje ikke noe for deg enda, og da har jeg et veldig enkelt råd når det kommer til skolegang, ta ut internettkabelen når du skal arbeide hjemme!

Lenke til kommentar
I det siste har jeg merket at jeg overhodet ikke har noen sjanse til å ikke bruke pcen, og dette har gått utover både det sosiale livet mitt og karakterene. Ettersom jeg ikke klarer å jobbe med lekser i mer enn et kvarter av gangen før jeg løper ned til pcen, lærer jeg mindre enn før, og det merkes på karakterene.

Jeg merker også at jeg blir mer og mer rastløs på skolen, og at jeg rett og slett er uinteressert. Tidligere var jeg ikke noen skole-elsker, men jeg syntes det var interessant å høre på noe av det læreren sa, og jeg prøvde å bli fort ferdig med eventuelle oppgaver vi fikk. Nå tar jeg alle snarveiene jeg klarer i skolearbeidet, og gleder meg bare til å komme hjem.

Det er kanskje noe av det i avsnittet over som gjør at jeg liker så godt å sitte foran skjermen - at jeg kan gjøre hva jeg vil. Tidligere ville jeg kanskje gjort slike "tilfeldige" ting IRL, men nå har jeg merket at jeg virkelig ikke klarer å gjøre noe annet enn å være på pcen. Jeg kommer rett og slett ikke på ting å gjøre i det virkelige liv, og blir gående og kjede meg.

Erkjennelse av problem - bra!

Og jeg har ikke lyst til å be foreldrene mine om å sette grenser, for det hadde vært et stort steg tilbake for meg. Hva hvis jeg absolutt MÅ bruke pcen til noe, og de nekter meg det? Aller helst vil jeg kunne disponere pcen fritt, men uten å måtte bruke den hele tiden :hrm:

...

Er det noe jeg kan gjøre for å få tilbake evnen til å gjøre noe uten datamaskinen?

Ja, det er noe du kan gjøre! Gjenoppta sosiale kontakter og finn på ting du liker å gjøre med dem. Gjør avtaler som vil være vonde å bryte.

Spør foreldre om råd, forklar for dem, og be de sette grenser for deg. Søk støtte hos dem!

Man skal jo gjøre det man selv syns er mest gøy. Om det du liker best i hele verden er å sitte på pc-en ser jeg ingen problemer med det.

Man klarer som oftest ikke å si den andre siden av saken når man er avhengig... Dessuten er problemet erkjent.

Lenke til kommentar

Jeg for min del tror jeg har fått overdose av pc-bruk snart. Har jo holdt på med denne burken siden '89. Men det er jo ingenting annet å finne på, verden er jo døll som bare rakkern, døden blir en befrielse... men det er vel en stund til trådstarter kommer til dette punktet :p

Sjekk ut hva din kommune har å tilby.

PMS-kjærringer.

Endret av WarpX
Lenke til kommentar

Uff, har det samme problemet, selv om jeg ikke sitter like mye, føler jeg at pc-bruken går utover andre ting :( Jeg tror jeg må tvinge meg til å starte på noe idrett igjen, for for noen år siden hadde jeg massevis av hobbyer, og da hadde jeg ikke noe særlig lyst til å sitte foran pc-en. Problemet er vel også delvis at selv om man vet at man bruker masse tid på å gjøre ting som ikke er fornuftige, så gjør man også noen fornuftige. I alle fall MIN underbevissthet holder meg ved pc-en fordi jeg vet den tenker "hva om jeg hadde klart å gjøre noe fornuftig ved å sitte her i dag...hvis jeg går nå, får jeg ikke gjort denne tingen da...5 minutter til skader vel ikke...". Og da er det disse 5 minuttene som strekker seg ut til mange timer...

Likte lenken til Jevrio :)

Endret av lollsazz
Lenke til kommentar
Gjest Guest_baremeg_*

Jeg skjønner deg godt trådstarter og ser problemet ditt.

GJør noe med det mens du enda er ung og frisk ;)

Jeg kjenner meg godt igjen i det du sider. Det kan jo sies at jeg slitter med akuratt det samme. Bare i litt mer ekstremgrad kansje?

Til dagligt jobber jeg med it. Altså sitter jeg foran datan på jobb hele dagen. + når jeg kommer hjem så sitter jeg på datan til jeg går og legger meg. Så mellom 0700 og frem til 2400 sitter jeg på datan. er ca 2,5t på dagen jeg ikker er på den og da er jeg påvei til og fra jobb.

Og det er mange "sjukdomer" som følger med dette. Overvekt og masse dritt som følger med den. som hodeverk, vondeknær, ledd. Jeg klarer ikke og gjøre noe med det selv lenger. derfor er jeg også på et program sammen med min lege. som skal hjelpe meg til bake til fotballen og fysisk aktivitet. Jeg kjenner at jeg savner akuratt det. Det skal siest at jeg spilte fotball i 12år så sluttet jeg uten videre. mest pga av studier hadde aldri ti til data da.

Men nå nå er det bare det det går i. Sjønner ikker at samboern min holder ut med all pc bruken min.

Håpper du kommer deg litt mer vekk fra pcn ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...