Bjarne77 Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 1. Hvorfor går tiden langsommere jo dybere i et tyngdefelt man befinder sig ? 2. Hvad er "kumt rum" Lenke til kommentar
HauksA Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 1. Les relativitetsteorien 2. kumt eller tumt (tomt) rom? Lenke til kommentar
pululf Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 1.Hvorfor går tiden langsommere jo dybere i et tyngdefelt man befinder sig ? 2. Hvad er "kumt rum" 1. Det husker jeg ikke. 2. Det er at rummet er "krummet" sådan at vi opplever det som "flat", men egentlig så er det krummet i en anden form. Det er det som ville ha gjort det mulig for f. eks. sorte hull til at fungere som genveje mellom lange avstande. (Var min dansk god? Jeg har ikke skrevet dansk på 5 år ) Lenke til kommentar
HeatSeeKinG Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 (endret) 1.Hvorfor går tiden langsommere jo dybere i et tyngdefelt man befinder sig ? Tiden går sakte når: Man beveger seg svært rask(dette er relativt for det er din oppfattelse av tid som teller) Nå man har en stor annsamling av masse=gravitasjon=krummet rom Det er ingen enighet i svaret på dette, men en forklaring er at fotoner og all annen masse prøver å gå hvor "tiden er minst"/"time is least". Gravitasjon bøyer tiden fordi fotoner og annen masse prøver å søke etter en "sti" hvor tiden_er_minst, hvilket som er mer gravitasjon. Atomklokker har vist at tiden går saktere nede på jorden fordi gravitasjonen her nede er sterkere. Masse er lik gravitasjon-->masse blir trukket der hvor tiden er minst-->romtiden er krummet grunnet krummingen av massen--> -uten masse er ikke tiden bøyd. -uten tid/moment nær masse= tiden er ikke bøyd Edit: Etter litt tenking, kom jeg frem til dette, har ingen garanti for d er helt rett E=mc2 E=hf hf=mc2 1)masse/energi 2)bølge/partikel 3)Rom/tid 4)frekvens/bølgelengde 5)electricity/magnetisme Endret 20. mars 2009 av HeatSeeKinG Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 1.Hvorfor går tiden langsommere jo dybere i et tyngdefelt man befinder sig ? 2. Hvad er "kumt rum" 1. Tiden går langsommere RELATIVT til noe utenfor dette tyngdefeltet og dette forklarer generell relativitet bedre enn hva jeg kan gjøre her. Så hvorfor sette du deg ikke inn i den og matematikken som kommer med. Og slutter å tro at du kan få en ordentlig forståelse av å spøre rundt på diverse nettforum og få analogier sånn at du tror du vet hva det dreier seg om. 2. Krumt rom har jeg aldri hørt om, krumt romtid derimot er et 4dimensjonalt manifold som brukes til å (suksessfult) forklare gravitasjon i GR. Lenke til kommentar
laohu Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 manifold "Mangfoldighet" på godt norsk Lenke til kommentar
laohu Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Mangfoldig i hvert fall. "manifold" som adjektiv ja, men ikke som substantiv i matematikken. http://www.snl.no/mangfoldighet/matematikk Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 (endret) Here we go... Endret 2. april 2009 av Twinkle Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 (endret) manifold "Mangfoldighet" på godt norsk Visste ikke at det fantes et eget ord for det på norsk en gang fordi all litteraturen jeg leser er på engelsk. Synes det ofte blir klønete og bruke mange av de norske tekniske ordene, derfor er jeg for engelsk i akademia. Endret 2. april 2009 av SirDrinkAlot Lenke til kommentar
laohu Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Visste ikke at det fantes et eget ord for det på norsk en gang fordi all litteraturen jeg leser er på engelsk. Synes det ofte blir klønete og bruke mange av de norske tekniske ordene, derfor er jeg for engelsk i akademia. Har samme problemet - jeg studerer selv ved et Amerikansk universitet. Jeg kan ordinært sett ikke snakke om matematikk på norsk (hva er en "vector bundle" på norsk? "Symplectic form"? Etc.) Høyere matematikk er et litt for "smalt" felt til at det fungerer å studere på norsk. Jeg har bare bitt meg merke i "mangfoldighet" som en noe kronglete oversettelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå