zurre Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Jeg har en selvbygget mediacenter-pc som nå har sluttet å virke for 3. gang siden oktober i fjor. Hver gang har det vært hovedkortet som må byttes. Opprinnelig stod det et MSI hovedkort som fungerte fint i 1,5 år, før det plutselig sa takk for seg i fjor høst. Da kjøpte jeg et Gigabyte GA-MA78GM-S2H. Dette røk igjen i januar, fikk et nytt et og nå har det jaggu røket på nytt. Det som skjer er at PC plutselig bare låser seg (mens den står idle, som den gjør mesteparten av tiden), og når jeg forsøker å starte igjen, så blinker det bare kort i lysdiodene i fronten, og ingenting annet skjer. PC'en er litt spesiell, den er vifteløs og kabinettet er nokså lite og trangt ( HFX Mini). CPU-temperaturen har imidlertid vært innenfor det normale, ligger på 30-40 grader ved normal bruk. Kjører nå en AMD 4850E som er veldig effektgjerrig. Forøvrig enkel hw, bruker onboard grafikk, og det er kun et TV-kort koblet til i tillegg til to disker. Men temperatur på hovedkortet har jeg ikke fått avlest (vises ikke i Everest). Bruker originalkjøler på chipset. Men jeg forstår ikke helt at hele hovedkortet skal ta kvelden pga. for høy temperatur. Er dette sannsynlig? Trodde det ville oppstå stabilitetsproblemer, evt. at den slo seg av eller noe slikt? Maskinen har vært helt stabil innimellom disse kræsjene. Står igjen med to teorier: Det er noe galt med strømforsyningen. Uvøren montering (men dette burde vel gi seg utslag med en gang, og ikke etter en måned eller to?) Er veldig rådvill her nå, ville satt stor pris på litt input! Lenke til kommentar
Chiobe Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Det virker litt rart at det skulle være tempratur, for da er det vel mer som skulle ha røket. Men siden så mange hovedkort har gått fyken så kan det være strømforsyningen, selv om det virker rart at bare hovedkortet blir påvirket. Ville ha prøvd å fått sjekket strømforsyningen, bare for å være på den sikre siden. Lenke til kommentar
zurre Skrevet 20. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2009 Det virker litt rart at det skulle være tempratur, for da er det vel mer som skulle ha røket. Men siden så mange hovedkort har gått fyken så kan det være strømforsyningen, selv om det virker rart at bare hovedkortet blir påvirket. Ville ha prøvd å fått sjekket strømforsyningen, bare for å være på den sikre siden. Takker for svar. Hvordan kan jeg sjekke strømforsyningen? Lenke til kommentar
Chiobe Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Hør med næreste data butikk om de vet om et sted du kan få den sjekket, eller hvis garantien har gått ut så kan du jo prøve å få noen til å sjekke den eller lese på nette om hvordan du gjør det selv. Lenke til kommentar
troari Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 (endret) Er de "heatpipen" du kaller orginal kjøling? På samme side står det at du har en DC-DC adapter innbeyyget for å skaffe de ulike spenninger som atx krever! http://www.silentpcreview.com/article678-page3.html Endret 20. mars 2009 av troari Lenke til kommentar
zurre Skrevet 20. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2009 Er de "heatpipen" du kaller orginal kjøling? På samme side står det at du har en DC-DC adapter innbeyyget for å skaffe de ulike spenninger som atx krever! http://www.silentpcreview.com/article678-page3.html Jeg har heatpipe på CPU, men ikke chipset. Med original kjøling mener jeg kjøleribba som står på north bridge originalt. Denne har jeg ikke gjort noe med. Stemmer at det er en adapter innebygget ja, det er en spesialbygget strømforsyning til kabinettet, da vanlige strømforsyninger er for store. Selve strømforsyningen er ekstern, a la laptop. Litt kjipt hvis den er gåen da det koster 1500 kr for en ny strømforsyning av denne typen, må bestilles fra leverandør i Østerrike... Lenke til kommentar
Chiobe Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Siden det bare er hovedkortet som har gått, så kan det jo hende det er DC-DC adapteren som har fått en feil på den ledningen som går til hovedkortet. Lenke til kommentar
troari Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 (endret) På foto er det jo plassert Heatpipe på begge. Hvis det er varme så kan det være SB700 chipen som styrer PCI bus, Real time clock - APM Power management - USB - Other Devices Har du prøvd å kjøre noen monitor program for hovedkort og spenninger. Eventuelt få målt spenninger på de ulike koplinger, med ett multimeter. Pinouts for ATX 20 pins. Alle målinger måles til ground (sort) http://pinouts.ru/Power/atxpower_pinout.shtml Endret 20. mars 2009 av troari Lenke til kommentar
zurre Skrevet 20. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2009 På foto er det jo plassert Heatpipe på begge. Hvis det er varme så kan det være SB700 chipen som styrer PCI bus, Real time clock - APM Power management - USB - Other Devices Har du prøvd å kjøre noen monitor program for hovedkort og spenninger. Eventuelt få målt spenninger på de ulike koplinger, med ett multimeter. Pinouts for ATX 20 pins. Alle målinger måles til ground (sort) http://pinouts.ru/Power/atxpower_pinout.shtml Har ikke målt noe nei. Fant akkurat ut at jeg faktisk er innenfor garantien, så jeg tror jeg skal forsøke å få returnert strømforsyningen. Men takk for tips og link, nyttig å vite. Lenke til kommentar
jhbamse Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Står igjen med to teorier:Det er noe galt med strømforsyningen. Uvøren montering (men dette burde vel gi seg utslag med en gang, og ikke etter en måned eller to?) Er veldig rådvill her nå, ville satt stor pris på litt input! Har ALDRI opplevd at en strømforsyning har tatt knekken på hovedkort (Hvis man ser bort fra lyn og over-/underspenning utenfra). Og som du selv sier burde du ha merket feil under montering eller overoppheting tidligere. Du har nok kun vært jæ... uheldig. Lenke til kommentar
MadsFN Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Har du mellomstykker mellom hovedkortet og kabinettet? (Små messing/sølv lignende greier som hovedkortet står på). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå