Gå til innhold

Ny 24", valgets kvaler

Den Polse

Anbefalte innlegg

Siden jeg nå sitter å skriver en oppgave som må leveres ganske snarlig så røk selvfølgelig den 3 år gamle samsung skjermen min på dette beleilige tidspunktet. Men det positive er at jeg nå med god samvittighet kan kjøpe meg en ny fin skjerm. Siden jeg ikke har videre peiling på pc skjermer så kunne jeg trengt en pekepinn her og der.

Skjermen kommer hovedsaklig til å bli brukt til spilling, men også noe video. Derfor er gode farger, responstid og at den er i widescreen format temmelig viktig. Den gamle samsungen hadde temmelig elendig svartfarge, spesielt på sidene der bakgrunnsbelysningen skinte kraftig igjennom. Det Har jeg ikke videre lyst på som egenskaper for min neste skjerm. Har noen kandidater allerede og det hadde derfor vært fint med input fra noen som kan mer om skjermer enn meg. I prisklassen 2000-3800kr er det jeg har tenkt meg. Kort fortalt en bra 24" skjerm som ikke ruinerer meg, men som klarer de fleste oppgaver tilfredsstillende.

BenQ 24" LCD E2400HD

Denne ser etter hva jeg kan se veldig fin ut, full HD, rask responstid og en veldig hyggelig pris.

BenQ 24" LCD G2400WD

Jeg ser ikke helt hva som er forskjellen på disse to skjermene, prisen er lik hos komplett, regner med at den ene er eldre og bør derfor styres unna?

Samsung 24" LCD Syncmaster T240HD

Mye av de samme spesifikasjonene som de to andre skjermene, men denne er 1000kr dyrere, den har derimot tv tuner innebygd som strengt tatt kan være kjekt siden jeg har tv kabel lagt opp på rommet jeg skal ha den nye skjermen på. Tv tuner er ikke noe must, men greit å ha den muligheten. Farger og responstid er vel og merke mye viktigere enn tv tunern.

Eizo Flexscan S2401W

Enda en skjerm i samme prisklasse som får en del lovord med unntak av foten den kommer med.

Er også veldig åpen for andre forslag til skjermer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samsung-skjermen tror jeg er den beste for spill, selv om BenQ 24" LCD E2400HD uten tvil er en god kandidat. Eizo derimot tror jeg baserer seg på skjermer som passer for folk som bruker skjermen hovedsaklig til grafisk arbeid osv., og i det heletatt har skjermer som ikke egner seg for spilling (etter min oppfatning).

Endret av macdour
Lenke til kommentar

Har lest review for BenQ E2400HD og Samsung T240HD på Cnet også nå, ser ut som Samsungen har fått noe bedre kritikk enn BenQen. Men det som bekymrer meg litt er at den fremstår litt for mye som en liten TV og ikke en pc skjerm, og jeg lurer derfor litt på om den derfor kanskje er noe dårligere for spill og denslags enn andre skjermer muliggens. Noen som vet noe om dette? Er dette kanskje bare helt ubegrunnede gamle "fordommer" jeg har?

Lenke til kommentar

Endte med å gå for den BenQ E2400HD, tilbud på den hos komplett så da ble det den. Ville ikke vente lenger enn nødvendig på ny skjerm da jeg nå sitter på en dell skjerm som snart er gammel nok til å kjøre moped om den ville. Har inntil nå sittet på en relativt råtten samsung 19" der gjenomskinnet på kantene har vært så ille at på widescreen format filmer så har deler av det svarte vært mer lyst enn svart, så det burde ikke vært så vanskelig å overgå det. Uansett så for 2100 kr så regner jeg ikke med at det er verdens beste skjerm, men den burde duge for mitt bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...