Shira78 Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 (endret) Kan en ta bilde av andre (baby/barn bilde, fam. bilder, protrett bilde)og selge det til den personen, når den personen vet at jeg ikke er utdanna fotograf, men bare er slik hobbyfotograf. Eller kan en ikke kalle seg hobbyfotograf? Mulig det er dumme spørsmål, da beklager jeg, men jeg lurer vertfall på det. Jeg har rett og slett ikke tid eller råd til å gå skole osv ang fotograf. Men elsker å ta bilder og vil ta bilder av priv personer og selge de til dem, for en billigere penge enn en fotograf tar siden jeg ikke er fotograf. De blir selvsakt oppyst om at jeg ikke er fotograf. Hva mener dere med det? Er det lov? Er det ikke lov så gjør jeg jo det ikke.. Endret 20. mars 2009 av Shira78 Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Fotograf er ingen beskyttet tittel. Og ja, du har fullstendig lov til det. Lenke til kommentar
Shira78 Skrevet 20. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2009 Hei, Ok, takk for at du svarte. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Det er såklart lov sålenge du etablerer et ettmannsforetak e.l. slik at du kan betale den skatten du skal betale. (Mener å huske at det er noen grenser for hvor mye man kan tjene på hobbyen sin før man er skattepliktig - noen andre får fylle inn her). Men om du skal gjøre dette ofte, så bør du (når du blir god nok) ta en pris som er i forhold til hva du er verdt på markedet. Husk at folk som underselger seg (altså, tar så lite betalt at du ikke kunne leve av det som en fulltidsjobb) strengt tatt tar jobben fra noen - så får du bare bestemme deg for om det er et etisk problem du vil forholde deg til eller ei Lenke til kommentar
Shira78 Skrevet 20. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2009 Det er såklart lov sålenge du etablerer et ettmannsforetak e.l. slik at du kan betale den skatten du skal betale. (Mener å huske at det er noen grenser for hvor mye man kan tjene på hobbyen sin før man er skattepliktig - noen andre får fylle inn her). Men om du skal gjøre dette ofte, så bør du (når du blir god nok) ta en pris som er i forhold til hva du er verdt på markedet. Husk at folk som underselger seg (altså, tar så lite betalt at du ikke kunne leve av det som en fulltidsjobb) strengt tatt tar jobben fra noen - så får du bare bestemme deg for om det er et etisk problem du vil forholde deg til eller ei Hei, jeg har nettbutikk og en fysisk butikk, så jeg står reg i brrg. Men kan jeg ta meg like godt bet. som en utdanna fotograf da? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Det er i utgangspunktet næringsfrihet i Norge. Du kan ta deg betalt akkurat så mye som markedet er villig til å betale for produktet ditt. Lenke til kommentar
Shira78 Skrevet 20. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2009 Oki, tusen takk for svar! Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 (endret) Hei, jeg har nettbutikk og en fysisk butikk, så jeg står reg i brrg. Men kan jeg ta meg like godt bet. som en utdanna fotograf da? Fine greier. Og du kan som i alt annet ta deg betalt akkurat så mye som folk er villig til å betale. Lykke til OOops. Dupe av det Anew sa. Beklager, fornuftens stormester! Endret 20. mars 2009 av jpsalvesen Lenke til kommentar
Shira78 Skrevet 20. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2009 Oki, har nå kjøpt meg noe bakgrunns greier på en gardin butikk. Ene var sort og det andre var en lys farge.. Så da får jeg prøve meg, har fått meg test persjoner, som jeg kan ha i en perm, slik at folk kan se.. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 OOops. Dupe av det Anew sa. Beklager, fornuftens stormester! Det er Hr. Fornuft for deg. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Denne mannen har en del gode tips http://digitalprotalk.blogspot.com/search/label/Sales Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 (endret) Det er også noen juridiske aspekter som du må ta hensyn til. Hvem som har eierretten over bildene du selger og diskresjons plikten. Også må du opplyse før eventuelle avtaler blir inngått om pris,kvalitet,eierrett,etterbruk og om du lagrer bilder for kunder. Du burde også tenke på hvilken format du tar bildene i og fremtidslagring av disse,normalt så bruker fotografer og lagre råproduktet til eventuelle senere bruk. Endret 21. mars 2009 av Nautica Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Det er ogsaa ganske viktig at man er klar paa at en ikke er utdannet fotograf. I tillegg er det en god ide aa vise til en portfolio med bilder du har tatt, for aa dokumentere for potensielle kunder at du kan ta bilder. Er du utdannet fotograf regner folk gjerne med at du kan ta bilder (det er ingen som ber en lege vise frem suksessfulle operasjoner foer de legger seg under kniven). Vaer aapen, saa gaar det nok greit. Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 det er ingen som ber en lege vise frem suksessfulle operasjoner foer de legger seg under kniven Det hadde jeg gjort! Generelt skeptisk til at folk skal borti meg med potensielle drapsvåpen.. Om ikke annet skal jeg ha bevis for at utdanninga er gjennomført på en skole som faktisk har opptakskrav som jeg ikke hadde klart. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Tja, norske leger utdannet i Ungarn pleier jo like fullt aa vaere ganske gode. Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Jeg har noen kompiser som studerer medisin i Polen.. Opptakskravet var at de hadde fordypning fysikk eller kjemi og matematikk.. Ikke noen karakterkrav eller noe. De skal i hvert fall aldri få stille en diagnose på meg. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Kommer jo helt an på hva kravet til uteksaminering er, Karl-Peder Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Hvis kompisene mine kommer seg gjennom det der, er ikke kravet til uteksaminering høyt nok, for å si det sånn. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Tja, naa er det jo hva en laerer under utdanningen som teller, ikke hva en laerte foer det. Dersom du har bakgrunn fra Media og Kommunikasjon betyr ikke det at du er en god fotograf (for det store flertallet betyr det vel gjerne det stikk motsatte, tross alt), men etter tre aar paa universitetet i Koebenhavn er du nok god nok fotograf for de fleste formaal. Kvaliteten paa leger i Oest-Europa var heller aldri den vaerste.. Men poenget staar fortsatt, nemlig at mangel paa utdannelse eller opplaering betyr at en maa vise til resultater i stoerre grad. Men om du har et produkt du oensker aa selge, og dette produktet ikke reguleres av staten (noe fotografier, i motsetning til f.eks. brennevin ikke gjoer) er det absolutt ingen hindringer for aa selge nevnte produkt. Det du derimot ikke kan gjoere, er selvfoelgelig aa framstille deg som utdannet fotograf. Det sier seg selv. Men kan du kalle deg proff? Det er et mer tricky spoersmaal. Per definisjon er en 'proff' en som arbeider med noe. Dersom du selger jordbaer paa heltid er du en professjonell jordbaerselger. Det er litt det samme som fotograf. Dersom du kan tjene penger paa aa ta bilder, da er du en profesjonell fotograf. (I parantes bemerket, har jeg uansett langt mere respekt for fotografer uten utdanning med flere tiaars erfaring fra yrket, enn en hvilken som helst fersking fra Hoegskolen i Oslo, uten aa si noe negativt om Hoegskolen, selvfoelgelig.) Lenke til kommentar
Shira78 Skrevet 27. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2009 Var det jeg mente og skrev også. At vist jeg skal gjøre dette, så kommer jeg altid til å opplyse om at jeg er ingen utdanna fotograf, men heller hvor lenge jeg har drevet å tatt bilde. Og jeg hadde også kommettil som jeg også skrev, å ha en perm med bilder som jeg er fornøyd med. Har spurt min søster og venninne om jeg kan bruke de og ungene demmers til å trene meg på. Så da har jeg jo godkjenning fra de også Så vi får se hva jeg bestemmer meg for.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå