Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Asus P5Q deluxe eller DFI Lanparty LT X38 T2R ?

Anbefalte innlegg

Hei

Som topic sier: Asus P5Q deluxe eller DFI Lanparty LT X38 T2R, hva vil være best i dette tilfelle? Tenker på overklokking mest, men også kortet i seg selv. ( nå tenker jeg klokking av cpu. ram får bare være som den er^^)

Her er specs som skal brukes på et av disse kortene:

- Intel Core 2 duo: E6600 ---- blir oppgradert snart til E8400

- Nvidia xfx GTX 295

- Corsair XMS2 6400 DDR2, PC6400 (6gb totalt)

Ja også kjører jeg en 1200W Thermaltake toughpower PSU.

Noen som føler for å dele noen erfaringer / meninger om disse kortene ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om samme problematikken gjelder Asus P5Q deluxe som for Asus P5Q3 deluxe med kompabilitet med rammen. Jeg har Asus P5Q3 deluxe og dette kortet likte ikke OCZ ram brikker, og leste ganske mye rundt på nettet og fant ut at det var mange som sleit med det. Bare en sak å være ops på bare.

Lenke til kommentar
Takker folkens ;D da blir det vell P5Q på meg ;D;D

Med en GPU er begge gode nok (jeg vil hevde DFI'et er det beste av de to, men anyway...). Men skal du oppgradere og kjøre 2 gtx295 i SLI på et tidspunkt (du har visst PSU nok til det), så er dette rått parti favør DFI-et.

Skal du klokke CPUen så langt den går trenger du neppe mer FSB enn X38 greier å levere, selv om P5Q greier mer på det området. Regner med du ikke skal kjøre CPUen på 6-multi, og isåfall er du velberget med begge kort :p

Lenke til kommentar

SLI med X38 ja.... Hmmm... Hold deg til de grønne du knopflerbruce :thumbup:

P45 er et bedre chipset enn P35/X38/X48 - en generasjon nyere, 65nm mot X38's 90nm. Omtrent det samme som med 975x vs p965 det 975x er det eldre highend chipsettet, men i praksis var p965 et klart bedre valg - spesielt ved overklokking.

Og nok en gang - DFI har ikke samme grep på lga775 markedet som AM2, konkurransen er mye hardere.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Hei! Nå hakke jeg nå erfaring med DFI hovedkortet, men har selv Asus P5Q Deluxe P45, holder atm å klokker cpuen min, har aldri klokket før i dag, og ting går knirke frit så å si, har kjørt 3timers test i prime95, CUP@3,6ghz 1.20v ca 60 grader. Holder nå på med test på 3.8ghz 1.22v og fortsatt ca 60 grader. Så vil anbefale P5Q deluxe

HW: Asus P5QD p45, E8400, Dominator PC8500 1066mhz. Coolmaster HyperTX2 cpu kjøling.

Endret av trana88
Lenke til kommentar
SLI med X38 ja.... Hmmm... Hold deg til de grønne du knopflerbruce :thumbup:

P45 er et bedre chipset enn P35/X38/X48 - en generasjon nyere, 65nm mot X38's 90nm. Omtrent det samme som med 975x vs p965 det 975x er det eldre highend chipsettet, men i praksis var p965 et klart bedre valg - spesielt ved overklokking.

Og nok en gang - DFI har ikke samme grep på lga775 markedet som AM2, konkurransen er mye hardere.

Jaja, SLI med x38 er vanskelig :p my bad (bare for å påpeke det, hadde gjort samme feilen om det var AM2...).

At ikke DFI har samme grep på markedet betyr jo ikke at kortene er av dårlig kvalitet. Det var begredelig før X38/P35 kom - fra der og ut har de vært helt oppe i toppen også på 775. Fulløstendig klar over at X38-kortet her ikke greier like høy FSB som et greit ASUS P45, men for en med en E6600 er det vel ikke såååå vesentlig om den greier 500 eller 550 på luft - CPUen hans stopper godt under 4g, og det trengs ikke noe superkort for å takle den FSBen. Dessuten er det ikke rare forskjellen mellom X38 og X48. Produksjonsprosess har jo fint lite å si når det ikke er noen forskjell på 65nm og 90nm, annet enn å gi litt mindre varme og gjør det billigere å produsere chipen.

Lenke til kommentar

X38/X48 er tilnærmet identisk - ingen har sagt DFI er dårlig, men de skiller seg egentlig ikke ut i annen retning enn pris på lga775, hvis du hopper over på Intel tråden på XS (men da må du vel ta allergitabletter først) :!: så vil du se det finnes lite DFI der i forhold til i AMD tråden, det er sterk overvekt av Asus, Gigabyte - ja tilogmed Foxconn.

Jeg har mye erfaring med alle Intel lga775 chipset og den eneste teoretiske grunn det måtte være til å velge et X38 fremfor et bra P45 kort er 2x pcie 2.0 x16, mot 2x pcie 2.0 x8 på P45 i Crossfire modus. Og trådstarter skal ha seg en E8400 som trives veldig godt med P45.

Lenke til kommentar
X38/X48 er tilnærmet identisk - ingen har sagt DFI er dårlig, men de skiller seg egentlig ikke ut i annen retning enn pris på lga775, hvis du hopper over på Intel tråden på XS (men da må du vel ta allergitabletter først) :!: så vil du se det finnes lite DFI der i forhold til i AMD tråden, det er sterk overvekt av Asus, Gigabyte - ja tilogmed Foxconn.

Jeg har mye erfaring med alle Intel lga775 chipset og den eneste teoretiske grunn det måtte være til å velge et X38 fremfor et bra P45 kort er 2x pcie 2.0 x16, mot 2x pcie 2.0 x8 på P45 i Crossfire modus. Og trådstarter skal ha seg en E8400 som trives veldig godt med P45.

På Xtreme Overclocking-forumet er det jo masse tråder med DFI P45, for eksempel. Trenger ikke noen allergitablett for å lese om Intel, tror du jeg er en helt ekstrem fanboy eller (det virker litt sånn, faktisk)? At ASUS har flust av tråder har jo med at de har det X48-kortet som greier desidert høyest FSB, Rampage etellerannet. Skal OP har E8400 er nok kanskje P45 bedre, KAN bli litt knot å få X38 100% stabilt på 500 om du er uheldig, og om målet er 4,5Ghz er det mindre bry å gå P45.

Lenke til kommentar
På Xtreme Overclocking-forumet er det jo masse tråder med DFI P45, for eksempel. Trenger ikke noen allergitablett for å lese om Intel, tror du jeg er en helt ekstrem fanboy eller (det virker litt sånn, faktisk)? At ASUS har flust av tråder har jo med at de har det X48-kortet som greier desidert høyest FSB, Rampage etellerannet. Skal OP har E8400 er nok kanskje P45 bedre, KAN bli litt knot å få X38 100% stabilt på 500 om du er uheldig, og om målet er 4,5Ghz er det mindre bry å gå P45.

Hvis du ikke vil bli tatt for Fanboy bør du gjøre noe med signaturen din :thumbup:

Og mye av din lga775 erfaring virker litt utdatert eller begrenset.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke vil bli tatt for Fanboy bør du gjøre noe med signaturen din :thumbup:

Og mye av din lga775 erfaring virker litt utdatert eller begrenset.

Signaturen står som den er, med mindre jeg oppdaterer den med de nyeste resultatene. Synd folk feiltolker den, men det får være deres problem :nei:

Er ikke verdensmester på Intel, men de færreste har full kontroll på begge leire så det er ikke noe overraskende egentlig. Men LITT peil har jeg uansett, blir vel en liten E0-test til uka. Om HK'et mitt (DFi UT P45-T2R) er samarbeidsvillig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...