Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan fungerer leveren?


Loffer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden det er til ett skoleprosjekt der du sikkert trenger mye informasjon ville jeg brukt google ja, og linkene Simster postet. Finner mye nyttig infomasjon ved søk på foreksempel "Organ lever". Burde finne deg en bok også vist du har bibliotek tilgang på skolen:)

Lenke til kommentar
Hei, hvordan fungerer leveren?

 

Hva gjør den, er den viktig, hvor befinner den seg etc?

 

For dere som lurer, jeg spør fordi jeg har et skoleprosjekt om den.

Leveren er kroppens nest viktigste organ, bare slått av hjernen.

Et organ som er delivs beskyttet av brystbeinene, og som ligger rett under mellomgulvsmuskelen.

 

Leveren har mangen funksjoner, men de viktigste er å stabilisere blodsukkeret, produsere galle og detoksifisere.

Lenke til kommentar
Leveren er kroppens nest viktigste organ, bare slått av hjernen.

Et organ som er delivs beskyttet av brystbeinene, og som ligger rett under mellomgulvsmuskelen.

 

Leveren har mangen funksjoner, men de viktigste er å stabilisere blodsukkeret, produsere galle og detoksifisere.

Nest viktigste organ? Kan man rangere viktigheten av organer? Hva med lungene, da? Er alt bra uten dem? Eller nyrene? :hmm:

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hvordan man får leveren til å bli nest viktigste organ. Hva med hjertet? Slutter det å slå så er det død iløpet av veldig kort tid.

 

Lunger og nyrer kan man leve et relativt normalt liv med kun et.

Men da er de jo fortsatt der. :roll:

Poenget mitt var uansett det samme som ditt: At man ikke akkurat kan rangere organer etter hva som er "viktigst" for å være i live... Det er en grunn til at vi har de organene vi har.

Lenke til kommentar

Rangering var ment for behandlingsmuligheter.

Vi har gode medisiner mot hjerte, lunge og nyresykdommer, noe som ikke eksisterer for leveren. :wee:

 

Teknisk, kan vi leve uten alle overnevnte organene med unntak av lever og hjernen. Jeg rangerer hjerne som viktigst (No brain no worry ;) ) og leveren som andre..

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...