1915 Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 har xp pro sp3/linux mint 6 på pcn min. altså dualboot som alle skjønner mint står øverst på boot listen når jeg starter pcn. men vil ha xp øverst, slik at jeg kan slå på pcn og gjøre noe annet mens den slåes på. bruker grub som bootloader. husker jeg fiksa dette i et slaks textdoc i linux engang før jeg bytta på noe tall for å få xp øverst på listen. men husker ikke hvordan. så hvordan var det man gjorde det slik at jeg får xp øverst ? finnes det noen annen måte enn det jeg gjorde det på så er det greit. bare at jeg må få det til da:P takker for svar Lenke til kommentar
1915 Skrevet 20. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2009 startup manager til linux det sa meg ikke noe akkurat Lenke til kommentar
Louigi Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 på ubuntu bruker jeg det bare går på legg til/fjern programmer, søker på startup manager, installerer det, og der kan man endre det meste på boot meny Er usikker på hvordan det er i mint.. Lenke til kommentar
Toad Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 nano /boot/grub/menu.lst endre "default=0" til det nummeret som windows er i listen Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 eller sett Windows på det nummerets plass... eventuelt skriv "savedefault" på alle operativsystemene i lista, så vil GRUB boot i det operativsystemet du sist booted inn i. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 20. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2009 nano /boot/grub/menu.lst endre "default=0" til det nummeret som windows er i listen hvordan lagrer jeg ? Har satt default til 6 så det skal bli rett. skjønner ikke hvordan jeg lagrer :S Lenke til kommentar
wil Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 (endret) Hei. Hvorfor satt du den til 6? Hvis du har dualboot så skal du sette den til enten 1, 2 eller 3. Spørs hvor mange valg du har i Grub når du starter. Jeg f. eks har 3 valg når jeg kommer inni Grub: 0. Arch Linux 1. Arch Linux Fallback 2. Slackware Linux Min står som standard på 0 slik at den starter vanlig Arch. Så jeg tror nok ikke at 6 blir det riktige. Kan selvfølgelig ta feil, men det hørtes merkelig ut. Når det så gjelder lagring av filer i nano så trykker du ctrl+x og trykker y for å lagre. Så trykker du enter bare. Jeg regner med at du vet at du må være root for å endre den ja? Hvis du ikke er root og du prøver å endre den så får du feilmelding når du skal lagre den. Endret 20. mars 2009 av wil Lenke til kommentar
1915 Skrevet 21. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2009 (endret) hvorfor tror du jeg satt den til 6 ? fordi det er 6 valg jeg har. og ja jeg vet jeg må være root. skal prøve Endret 21. mars 2009 av Danielsm Lenke til kommentar
JAH Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 (endret) nano /boot/grub/menu.lst endre "default=0" til det nummeret som windows er i listen hvordan lagrer jeg ? Har satt default til 6 så det skal bli rett. skjønner ikke hvordan jeg lagrer :S Eller Ctrl+O Endret 21. mars 2009 av janaha Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå