Gå til innhold

Hva sier du? En eller et strikk? Og hva regnes som normalt?

Gjest Slettet+9871234

69 stemmer

1. 1. Hva sier dere selv?

• En strikk
      52
    • Et strikk
      17
  2. 2. Hva tror dere egentlig regnes som "normalt"?

• En strikk
      55
    • Et strikk
      14

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Hei!

Vet at jeg muligheten til å ta denne diskusjonen i tråden hvor vi klager over skrivefeil, men velger å ikke gjøre det da jeg føler den ikke blir tatt like seriøst og alvorlig (:innocent:) da.

Saken er at vi har en diskusjon rundt ordet "strikk" i klassen.

Noen, inkludert meg selv, mener at det heter "en strikk", mens andre mener at det heter "et strikk".

Jeg mener at vi som mener at det heter "en strikk" har vårt på det tørre fordi ordboka sier oss følgende:

strikk m1 (fra ty.) elastisk snor el. bånd; gummistrikk en bukse med s- i livet / sette en s- på pakken / hoppe s- barnelek

Dette agrumentet later desverre til å virke irrelevant for de som mener det motsatte, og videre har det vist seg svært vanskelig å påvirke deres meninger.

Det er selvsagt viktig å huske her at vi snakker om hva som er grammatisk korrekt, ikke hva som er vanligst å si i det og det geografiske området.

Så kommer poenget mitt;

Hva sier dere forumbrukere? Hva virker mest fornuftig, og hva tror dere egentlig regnes som "normalt"?

Hadde en moderator satt opp en poll hadde det vært flott. :)

Mvh

Mads.

Endret av Slettet+9871234
Lagt til poll
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Overrasker meg stadig hva det går an å diskutere...

Det heter "en strikk". "Strikk" er et hankjønnsord, for å si det på en annen måte.

Men det heter "et strekk" om det kan være avklarende for noen.

En litt snodig diskusjon. Noen kan jo mene at det heter "ei mann" men det blir ikke riktig av den grunn.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Selv sier jeg "en kondom". Her ser vi jo bare enda et eksempel på at uttale og skrivemåte ofte varierer. Allikevel kan jeg ikke huske å ha fått feil når jeg har skrevet "en kondom" på en prøve eller i en stil o.l. :hmm:

Lenke til kommentar
Men spørsmålet gjaldt ikke dialekter, det gjaldt hva som er korrekt norsk.

Nei, det var det ikke. Se trådstarters "poeng".

Så kommer poenget mitt;

Hva sier dere forumbrukere? Hva virker mest fornuftig, og hva tror dere egentlig regnes som "normalt"?

Hva sier vi, hva er mest fornuftig og hva er "normalt", ikke hva som er "korrekt norsk".

Lenke til kommentar

Vel slik jeg tolker det så ønsker han svar på hva som er grammatisk riktig, ref:

( ...)

Jeg mener at vi som mener at det heter "en strikk" har vårt på det tørre fordi ordboka sier oss følgende:

strikk m1 (fra ty.) elastisk snor el. bånd; gummistrikk en bukse med s- i livet / sette en s- på pakken / hoppe s- barnelek

Det er selvsagt viktig å huske her at vi snakker om hva som er grammatisk korrekt, ikke hva som er vanligst å si i det og det geografiske området.

(...)

Lenke til kommentar
Hvorfor har du sagt det? Pga dialekt eller?

Det heter et kondom.

Hvorfor jeg sier det? Ja, såklart. Jeg har ingen talefeil. Jeg vet det grammatisk korrekt heter "et kondom" og "en strikk" men jeg sier det uansett. Dialekt henger ikke alltid på greip med bokmål, om du ikke har fått med deg det.

Trøndere generelt sier "når" i stedet for "da" utrolig mye. Det har med dialekten å gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Dette må da være tidenes aller mest unødvendige poll.

Hvorfor det? Unødvendig i hvilken forstand?

Jeg etterlyste en poll fordi jeg hadde et håp om at det ville skape like stort engarsjement og debatt som det gjorde her i gården, noe som kan være med på å gjøre folk klare over hvor de står.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...