salms Skrevet 21. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2009 Skjønner godt den iveren din, og den er bra. Men hva sier du til toåringen? Jo du forklarer ham at han må lære å beherske trehjulssykkelen før han kan begynne å tenke på å kjøre vogntog Hvis du vil ha konkrete råd om disse tre bildene, så bør du først få skikk på hvittballansen. I sånt lys er det ofte best å styre den manuelt, lampelysinnstillingen er nok et brukbart startpunkt for videre eksperimenter. Jeg kan desverre ikke nok om kameraet ditt til å forklare hvordan du gjør det sånn praktisk, men manualen forteller deg vel det. Her går i hvert fall den automatiske hvittballensen i hytt og pine, noe den ofte gjør i slikt blandingsbelysning. Valget ditt med lav ISO i bilde nummer to, det er nok ikke så galt. Men alle tre er undereksponert. Bilde nummer #1 og #3 med 1-1,5 trinn, og #2 med 0,5-1 trinn. Det vil altså si at du skulle hatt lenger lukkertid i alle tre. Da får du mer detaljer og mindre støy. Og dette har ingen ting med objektivet du har brukt å gjøre, så lenge du bruker stativ. Hmmm, nå var det veldig gulaktig lys på den ene spoten, og veldig grønnaktig på den andre(det bildet hvor traileren passerte)... Hvitbalansen ja.. da er det enda en ting jeg må begynne å justere på da, da begynner jeg å få for lite "hurtigtaster" å justere med slik at jeg må inn i menyene da sikkert.. fåkkit, nå begynner dette å bli en tidkrevende geskjeft.. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Håper ikke du oppfatter meg som alt for ovenfra og ned her. Det er godt ment Lenke til kommentar
salms Skrevet 21. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2009 Jeg vil anbefale å lese denne guiden Akam har laget om kjøp av objektiv: http://www.akam.no/artikler/anbefalinger_av_optikk/46172 Og denne forum tråden for å forstå begrepene bedre og samtidig lære endel om eksponering osv: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=984477 Likte forresten godt det siste bildet ditt. Å tror du uansett utstyr må regne med å tyne ut det som er av instillingene på kamera. Tusen takk for gode linker..! Og takk for at du fikk meg til å innse at jeg egentlig bare må slite med objektivet jeg har inntil jeg gidder legge mer penger i dyrere kamerahus, da de objektivene jeg ser på som aktuelle er kommentert med "gir ikke autofokus på D40x"... Søren, nå ble jeg oppriktig lei meg.. Lenke til kommentar
salms Skrevet 21. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2009 Håper ikke du oppfatter meg som alt for ovenfra og ned her. Det er godt ment Nei på ingen måte, jeg har vel bare rett og slett glemt å takke. Jeg syns du svarer godt og gir meg tips til nye ting å tenke på.. Men det spørs nok om jeg ikke må gå til innkjøp av noen lyskilder.. haha, jeg prøvde meg jo faktisk på noen bilder i gårkveld med å bruke en LED-hodelykt som lyskilde.. Men siden det var så mørkt at objektivet ikke klarte å stille fokus på bilen, og siden jeg ikke så den klart i søkeren heller ikke klarte å få den i fokus med manuell fokus så ble den crappy i fokus.. Men jeg fikk frem de fargene jeg ville, det var da jeg fant ut at jeg kanskje skulle hatt ett annet og bedre objektiv som er bedre i mørket.. Men jo, tusen takk for gode svar, det er derfor jeg maser som jeg gjør Lenke til kommentar
arela Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Hvitbalansen kan du justere i etterkant dersom du bruker RAW filer. Jeg er litt usikker på hvor kraftig verktøyet i View NX er til dette, men i Capture NX går det bra. Kameraet treffer ganske bra på auto. Tror jeg juster WB på ca 50% av bildene i software. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 (endret) Og takk for at du fikk meg til å innse at jeg egentlig bare må slite med objektivet jeg har inntil jeg gidder legge mer penger i dyrere kamerahus, da de objektivene jeg ser på som aktuelle er kommentert med "gir ikke autofokus på D40x"... Hvilke ønsker har du? På fastobjektivfronten kan du få både 30 mm (Sigma), 35 mm (Nikon), 50 mm (Nikon og Sigma) og 105 mm (Makro, Nikon og Sigma) med autofokus. Kameraet treffer ganske bra på auto.Tror jeg juster WB på ca 50% av bildene i software. Generelt så treffer autoen bra på høye temperaturer og dårlig på lavere temperaturer. Endret 21. mars 2009 av arnold_layne Lenke til kommentar
salms Skrevet 21. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2009 Jeg har dessverre ikke tatt disse bildene i raw-format, så nå har jeg prøvd å redigere litt på bildet da.. Ble det til det bedre, eller? Kunne bildet blitt noe lignende dette om jeg hadde hatt riktig justert hvitbalanse? Her er bildene sammen for å se forskjellen.. Med litt mods.. Lenke til kommentar
salms Skrevet 21. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2009 Og takk for at du fikk meg til å innse at jeg egentlig bare må slite med objektivet jeg har inntil jeg gidder legge mer penger i dyrere kamerahus, da de objektivene jeg ser på som aktuelle er kommentert med "gir ikke autofokus på D40x"... Hvilke ønsker har du? På fastobjektivfronten kan du få både 30 mm (Sigma), 35 mm (Nikon), 50 mm (Nikon og Sigma) og 105 mm (Makro, Nikon og Sigma) med autofokus. Kameraet treffer ganske bra på auto.Tror jeg juster WB på ca 50% av bildene i software. Generelt så treffer autoen bra på høye temperaturer og dårlig på lavere temperaturer. Jeg tenkte på dette som de nevner i den testen jeg fikk link til.. Nikon AF 35mm f/2D og Nikon AF 50mm f/1.8D Men jo, jeg ser de har dette Sigma 30mm f/1.4 DC HSM objektivet, men det koster nesten det tredoble også.. (om jeg så riktig).. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Den artikkelen er litt gammel. Nikon har akkurat kommet med en AF-S 35/1.8 som skal være hakket bedre enn 35/2. I tillegg har de kommet med en AF-S 50/1.4. Lenke til kommentar
arela Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Generelt så treffer autoen bra på høye temperaturer og dårlig på lavere temperaturer. Slik har jeg hatt en mistanke om at det er ja. Lenke til kommentar
salms Skrevet 21. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2009 Den artikkelen er litt gammel. Nikon har akkurat kommet med en AF-S 35/1.8 som skal være hakket bedre enn 35/2. I tillegg har de kommet med en AF-S 50/1.4. Aha.. Gidder du finne noen gode linker på de for meg, eller må jeg..? hehe.. *prøve* Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 (endret) Scandinavian photo er ganske billig: Nikon 35/1.8 Nikon 50/1.4 Edit: Ellers er prisguiden et fint utgangspunkt for å sjekke priser, selv om den ikke alltid er helt oppdatert. Endret 21. mars 2009 av arnold_layne Lenke til kommentar
salms Skrevet 21. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2009 (endret) Scandinavian photo er ganske billig: Nikon 35/1.8 Nikon 50/1.4 Edit: Ellers er prisguiden et fint utgangspunkt for å sjekke priser, selv om den ikke alltid er helt oppdatert. Tusen takk! Men da blir det vel for meg det 35-objektivet som er mest hensiktsmessig. Da det blir sånn midt i mellom zoom-endepunktene for kit-objektivet. Men hva med dette objektivet? Er jeg på bærtur igjen nå, eller ser dette ut som et ok objektiv? http://www.bhphotovideo.com/c/product/2470...ikkor_50mm.html Nå ble jeg ikke så deppa likevel.. hehe.. I love the internet! Endret 21. mars 2009 av salms Lenke til kommentar
arela Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Nei! Du må ha Nikon objektiv som heter AF-S (noen sier AFS) for å få autofokus på din D40x. De som heter AF-D eller bare AF, krever at kameraet har autofokusmotor innebygd. Lenke til kommentar
salms Skrevet 22. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2009 Hehe, ja se der.. Godt du passer på meg.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå