Appelsinpiken Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Jeg har mattetentamen på mandag og trenger hjelp med noen oppgaver: A) 12^4*3^-2*4^-2 B) (1/2)^-2*8^2*2^3 C) a^n*a^n-1:a^n-2 D) (a^n)^2*n^n-2:(a^2n)^-2 ^ betyr opphøyd, hvis noen lurte:P Også trenger jeg hjelp til en oppgave til egentlig; a) Regn ut (25^1/2)^2 Bruk resultatet til å forklare at 25^1/2 = *insertkvadratrottegnhere*25 TUSEN TAKK FOR HJELP=) Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Jeg har mattetentamen på mandag og trenger hjelp med noen oppgaver: A) 12^4*3^-2*4^-2 B) (1/2)^-2*8^2*2^3 C) a^n*a^n-1:a^n-2 D) (a^n)^2*n^n-2:(a^2n)^-2 ^ betyr opphøyd, hvis noen lurte:P Også trenger jeg hjelp til en oppgave til egentlig; a) Regn ut (25^1/2)^2 Bruk resultatet til å forklare at 25^1/2 = *insertkvadratrottegnhere*25 TUSEN TAKK FOR HJELP=) Eh, hva er det du trenger hjelp til? Du har vel lært å gange, dele, plus og minus? Det jeg kan tenke meg du kanskje sliter med er å opphøye noe i et negativt tall og en brøk. Så her er det du trenger å vite: x^-n = 1/x^n og x^(1/n) = n-te roten av x Dette burde hjelpe deg nok til at du SELV klarer å løse oppgaven. Lenke til kommentar
Appelsinpiken Skrevet 20. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2009 (endret) Woooow, tusen takk! Nå forstod jeg plutselig ALLE oppgavene! edit: IRONI Endret 20. mars 2009 av Appelsinpiken Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Så det du egentlig vil ha er at noen gjør oppgavene for deg sånn at du bare får svaret? Jeg kan ikke fatte hva som er vanskelig med å skrive inn tallene selv på en kalkulator og regne det ut. A) (12^4)*(3^-2)*(4^-2) Du regner først ut hva som er inne i parantesene og så ganger du de sammen, samme i B) Her er de relevante identitetene til oppgave C og D: http://en.wikipedia.org/wiki/Exponentiatio..._and_properties I oppgave a) ser du at i (25^1/2)^2 så tar du først kvadratrota av 25 (som jeg viste i min forrige post. altså å opphøye noe i 1/2 er det samme som å ta kvadratroten), og så opphøyer du det i 2. igjen og ender opp med 25. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Poenget med oppgåvene er vel å forstå potensreglane du linker til, ikkje bruke kalkulator ... Appelsinpiken: Dette er ikkje so vanskeleg, det er berre nokre få ting å hugse på: Eg kan vise deg korleis du gjer A, so får du prøve litt på resten før du eventuelt spør om dei. Ved å bruke den andre regelen eg skreiv ned, ser du at dette kan skrivast på denne måten: Og ved den fyrste regelen får du dette: Lenke til kommentar
Appelsinpiken Skrevet 21. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2009 Aha! Forstår:) Tusen takk, Torbjørn! Det som forvirret meg litt var at i fasiten sto det 3^2 * 4^2. Men er vel forskjellige måter å løse det på, for det blir uansett 144. SirDrinkAlot: Jeg vil ikke at noen skal gjøre oppgavene FOR at jeg skal få svare, men for at jeg kanskje skal forstå oppgavene. Dette er bare øvingsoppgaver, og ikke noe innlevering eller noe. Og selvfølgelig klarer jeg å taste det inn på en kalkulator, men som Torbjørn sier; poenget er at jeg skal forstå det også. Men ellers takk for hjelpen... Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Har sletta 6 innlegg med spam og drittpreik. Skjerpings folkens, har dere ikke noe å tilføre så holder dere pent kjeft. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Potensregning er ganske greit når du får innarbeidet reglene. Det er jo ikke selvsagt at 3^(-2)=1/(3^2) eller at 4^(1/2)=kvadratroten av 4=2. Mitt råd er å regne mange oppgaver, slik at det sitter i fingrene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå