Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp med matte!


Anbefalte innlegg

Jeg har mattetentamen på mandag og trenger hjelp med noen oppgaver:

 

A) 12^4*3^-2*4^-2

 

B) (1/2)^-2*8^2*2^3

 

C) a^n*a^n-1:a^n-2

 

D) (a^n)^2*n^n-2:(a^2n)^-2

 

^ betyr opphøyd, hvis noen lurte:P

 

Også trenger jeg hjelp til en oppgave til egentlig;

 

a) Regn ut (25^1/2)^2

 

Bruk resultatet til å forklare at 25^1/2 = *insertkvadratrottegnhere*25

 

TUSEN TAKK FOR HJELP=)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har mattetentamen på mandag og trenger hjelp med noen oppgaver:

 

A) 12^4*3^-2*4^-2

 

B) (1/2)^-2*8^2*2^3

 

C) a^n*a^n-1:a^n-2

 

D) (a^n)^2*n^n-2:(a^2n)^-2

 

^ betyr opphøyd, hvis noen lurte:P

 

Også trenger jeg hjelp til en oppgave til egentlig;

 

a) Regn ut (25^1/2)^2

 

Bruk resultatet til å forklare at 25^1/2 = *insertkvadratrottegnhere*25

 

TUSEN TAKK FOR HJELP=)

Eh, hva er det du trenger hjelp til? Du har vel lært å gange, dele, plus og minus?

Det jeg kan tenke meg du kanskje sliter med er å opphøye noe i et negativt tall og en brøk. Så her er det du trenger å vite: x^-n = 1/x^n og x^(1/n) = n-te roten av x

 

Dette burde hjelpe deg nok til at du SELV klarer å løse oppgaven.

Lenke til kommentar

Så det du egentlig vil ha er at noen gjør oppgavene for deg sånn at du bare får svaret?

Jeg kan ikke fatte hva som er vanskelig med å skrive inn tallene selv på en kalkulator og regne det ut.

 

A) (12^4)*(3^-2)*(4^-2) Du regner først ut hva som er inne i parantesene og så ganger du de sammen, samme i B)

 

Her er de relevante identitetene til oppgave C og D: http://en.wikipedia.org/wiki/Exponentiatio..._and_properties

 

I oppgave a) ser du at i (25^1/2)^2 så tar du først kvadratrota av 25 (som jeg viste i min forrige post. altså å opphøye noe i 1/2 er det samme som å ta kvadratroten), og så opphøyer du det i 2. igjen og ender opp med 25.

Lenke til kommentar

Poenget med oppgåvene er vel å forstå potensreglane du linker til, ikkje bruke kalkulator ...

 

Appelsinpiken:

Dette er ikkje so vanskeleg, det er berre nokre få ting å hugse på:

p><p>

 

Eg kan vise deg korleis du gjer A, so får du prøve litt på resten før du eventuelt spør om dei.

 

chart?cht=tx&chl=12^{4}\cdot 3^{-2}\cdot 4^{-2}

 

Ved å bruke den andre regelen eg skreiv ned, ser du at dette kan skrivast på denne måten:

 

chart?cht=tx&chl=12^{4}\cdot 3^{-2}\cdot 4^{-2} = 12^4\cdot (3\cdot 4)^{-2} =12^4\cdot 12^{-2}

 

Og ved den fyrste regelen får du dette:

 

chart?cht=tx&chl=12^4\cdot 12^{-2} = 12^{4+(-2)}=12^2 = 144

Lenke til kommentar

Aha! Forstår:) Tusen takk, Torbjørn! Det som forvirret meg litt var at i fasiten sto det 3^2 * 4^2. Men er vel forskjellige måter å løse det på, for det blir uansett 144.

 

SirDrinkAlot: Jeg vil ikke at noen skal gjøre oppgavene FOR at jeg skal få svare, men for at jeg kanskje skal forstå oppgavene. Dette er bare øvingsoppgaver, og ikke noe innlevering eller noe. Og selvfølgelig klarer jeg å taste det inn på en kalkulator, men som Torbjørn sier; poenget er at jeg skal forstå det også. Men ellers takk for hjelpen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...