Antatra Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Hei Jeg har to disker i min filserver som har en del problemer. Jeg får beskjed hver dag at "Systemet finner ikke angitt fil" i en varselboks nede i høyre hjørne, og også når jeg skal åpne enkelte mapper. Jeg kjører da CHKDSK /f /r i cmd og der kommer det opp en rekke problemer som tydeligvis fikses. Etter et par runs så finner den ingen feil. Men dette kommer derimot tilbake etter en dag. Det gjelder ikke alltid samme filene/mappene, men noen går igjen. Kan det være ødelagte sektorer på disken? Er det noen verktøy jeg kan kjøre, som sjekker og fikser slike feil? Si ifra om dere trenger noe mer info. Takker for svar. Lenke til kommentar
avo Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 (endret) Hei Jeg har to disker i min filserver som har en del problemer. Jeg får beskjed hver dag at "Systemet finner ikke angitt fil" i en varselboks nede i høyre hjørne, og også når jeg skal åpne enkelte mapper. Jeg kjører da CHKDSK /f /r i cmd og der kommer det opp en rekke problemer som tydeligvis fikses. Etter et par runs så finner den ingen feil. Men dette kommer derimot tilbake etter en dag. Det gjelder ikke alltid samme filene/mappene, men noen går igjen. Kan det være ødelagte sektorer på disken? Er det noen verktøy jeg kan kjøre, som sjekker og fikser slike feil? Si ifra om dere trenger noe mer info. Takker for svar. God sjanse for at diskene dine er i ferd med å ta kvelden, eller har du som du antyder bare problemer med deler av disken. Formatering hjelper noen ganger, siden sektorer med feil blir mappet som bad blocks. Kan tenkes at en vanlig formatering (ikke quick) hjelper, men ofte fungerer det bedre med å lavnivåformatere med et dertil egnet verktøy fra diskprodusenten. Men igjen - god sjanse for at diskene dine er nær døden - backup, backup og bakup... Endret 20. mars 2009 av avo Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Ved bad blocks er det på tide å ta backup, for så å bytte ut disken. Lenke til kommentar
tsoiland Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 sjekk smart statusen på disken Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå