Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Peugeot 206 -99 mod. Kupevifte virker bare på hastighet 4


Anbefalte innlegg

Er det noen som har er faring med kupevifta i en Peugeot 206 1999? Feildiagonosen er at vifta kun fungerer på hastighet 4. Jeg har forøvrig demontert panelet der bryteren sitt, og har målt denne. Ingen feil i bryteren. Er det et rele, eller er det selve viftemotoren som har tatt kvelden? Litt merkelig feil, i og med at vifta går for fullt, men ikke på hastighetene 1,2, og 3.

 

Setter stor pris på om noen har en teori om hva dette kan være.

 

Er det forøvrig noen som kan anbefale originale Peugeot deler, foruten mafian fra Bertel og Steen (BOS)?

 

På forhånd takk!

 

Med vennlig hilsen

Paal

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen som har er faring med kupevifta i en Peugeot 206 1999? Feildiagonosen er at vifta kun fungerer på hastighet 4. Jeg har forøvrig demontert panelet der bryteren sitt, og har målt denne. Ingen feil i bryteren. Er det et rele, eller er det selve viftemotoren som har tatt kvelden? Litt merkelig feil, i og med at vifta går for fullt, men ikke på hastighetene 1,2, og 3.

 

Setter stor pris på om noen har en teori om hva dette kan være.

 

Er det forøvrig noen som kan anbefale originale Peugeot deler, foruten mafian fra Bertel og Steen (BOS)?

 

På forhånd takk!

 

Med vennlig hilsen

Paal

 

Jeg tipper du har samme feil som er typisk for flere PSA-biler. I så fall er det en regulator som er gåen. Denne er identisk til mange modeller. Har nettopp byttet på vår Citroên Xsara 2001, og har oppdaget at den er identisk med blant annet Peugoet 405, og en haug andre Peugeot. Delen koster "kun" 1.860,-, og tar under en halvtime å bytte. Delen, som er en alu kjøleribbe, buet som en halvmåne og med 2 store effekt-transistorer på seg, og litt annet småknask. Etter ymse søk på nettet har vi funnet ut at det er nesten alltid bare en av de transistorene som ryker, og de fåes på Elfa til 60,-. Har ikke data-ene foran meg, men kan skaffe det, om det viser seg at du faktisk har samme del på din bil.

 

For å sjekke om du har samme del: Lokaliser selve viften (på passasjersiden, ved hanskerommet). Skru den ned, og når du holder viften med trommelen mot deg, skal du se denne kjøleribben, plassert delvis skjult av trommelen. Kjøleribben har diverse kontakter i bunnen, hvor kablene til strøm / styring av viften går inn.

 

Hvor bor du?

Lenke til kommentar

Hei Fikse!

 

Takk for nyttig informasjon. Delen er lokalisert og plukket ut, og heter på fagspråket "Reostat". I Peugeot 206 er denne firkantet, og består av tre spiralfjærer og en tradisjonell motstand (ukjent verdi). De tre fjærene fungerer også som motstander. Feilen ligger i den tradisjonelle motstanden, som ikke slipper igjennom spenning.

 

Delen ble lokalisert til høyre for dashbordklokka. Den har svart kontakt, og er litt vrien å få ut inntil man finner ut av det. Hanskerommet ble fjernet, dekslet til dashborklokka ble fjernet. Dette fjernet jeg ved å skyve dette litt fremover (mener jeg). Deretter stakk jeg hånden oppunder hanskerommet og inn i varmerørert, tørnet den sorte kontakten en kvart omdreining, så løsnet reostaten. Jeg klemte på fjærene som låser kontakten, og lirket denne forsiktig ut. Det skal være nok ledning, slik at hele reostaten med kontakt kommer til syne.

 

Det ble litt akrobatikk, men nå er den ute, og ny del er bestilt av Follo Bil. Delen koster ca 450,- + m.v.a. Det finnes en annen løsning, og det er som du skriver Fikse: ELFA har helt sikkert denne motstanden som er defekt, men med bomring, bensin og tidsforbruk, fant jeg ut at det var like greit å bestille en ny del.

 

LITT TILLEGGSINFO VEDRØRENDE BAKLYS PEUGEOT 206 -99

Bilen var inne til EU kontroll, og fikk mangler for defekter i baklysene. Jeg har aldri skiftet pærer på en bil som dette, og må si at jeg ble lettere irritert over hvor "dustete" vanskelig dette var.

Fremgangmåten er som følger: Først må man fjerne en plastikkpropp/klips, deretter vipper man bagasjeromtrekket til side. Koble fra kontakten som går inn i lampen. Deretter løsner man den sorte plastikk/nylon mutteren som sitter ved kontakten. Da er hele lampehuset løst. For å få ut lampehuset, må man lirke, og sikkert av og til bruke litt makt, men med litt tålmodighet får du det ut.

 

Når du står med lampehuset i hendene, finner du frem en 10 mm fastnøkkel, og løsner den ene mutteren som sitter der. Nå kan du ta ut hele pæresatsen. I og med at dette er tungvinn måte å skifte pærer på, så anbefaler jeg å bruke noen kroner, og skifte absolutt alle pærene samtidig. Dermed slipper du samme prosedyre om 14 dager. Sjekk alle kontaktflater for oksidering, eventuelt rens disse. Begge lampene i denne 206`n var oksidert p.g.a. vann/kondens. Pærene som sitter i lampene er følgende: 1 stk. gul pære 12V 21 Watt (blinklys), 1 stk. klar 12 volt 21 watt (bremselys) og 1 stk. klar 5/21watt (kjørelys og bremselys).

 

Ved innmontering av lampene, så følg samme prosedyre i motsatt rekkefølge. Pass på at styrepinnene som sitter på lampehuset treffer sine respektive hull i karosseriet.

 

Lykke til!

 

Hilsen

Lenke til kommentar

Tydeligvis bruker de ikke samme dings/reostat/regulator på alle PSA altså :roll: Bra det ordner seg, og det til en langt hyggeligere pris enn for oss. Vår gikk fløyten bare 2 dager før vi skulle på en langtur, så jeg hadde ikke tid nok til å fikse vår, men måtte bare handle ny. Frustrerende høy pris på en enkel kjøleribbe med komponenter for en hundrelapp. Heldivis er Citroên ganske mye hyggeligere på de fleste andre priser.

Vel-vel, nå blir det ny bil på oss uansett, så da slipper vi forhåpentligvis å bytte flere dyre dingser på en stund. Noen som vil kjøpe en Xsara? :p

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...