Gå til innhold

Hjelp til valg av portrett linse for Nikon kamera.

Anbefalte innlegg

Da er "Nikkor 85mm f/1.4D AF" bestilt hos Japan Foto. :new_woot:

Kult! Det vil overraske meg om du noen gang vil tenke tilbake på om du gjorde det rette valget. Som nevnt putter jeg den som regel alltid på kameraet, selv om det er andre linser som er teoretisk mer passende til situasjonen.

Her er et sommerbilde for å gjøre ventetiden kortere (eller lenger...?). Tatt med 85'ern på D300 i fjor sommer. Ubehandlet, kun beskåret noe. Jeg for min del er i alle fall vel så opptatt av å rettferdiggjøre mine kjøp i etterkant som å gjøre massiv research i forkant!

Kommer nok ikke til å angre for dette er en linse eg vil ha i segmentet mitt sammen med (som eg kommer til å kjøpe seinere) "Nikkor 70-200 2,8" og mulig denne Vidvinkel linsen "Tokina AT-X 116 Pro DX"

Fekk nettop melding fra Bring at linsen er lastet på bil og klar for å kjøres ut. Bestilte den til jobb adressen så eg slipper å vente til eg kommer hjem, får den også litt kjappere å addressere pakker til jobben. Fint bilde forresten - så dei andre du hadde tatt også. Kjempeflott!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
roglia: har du trøbbel med fokus tuning, ta kontakt på PM så skal vi få ordnet dette rimelig enkelt. Ingen som tvinger deg til fokus tuning selvsagt - 99.9% av 85mm f/1.4 eiere er ekstremt fornøyd med ytelsen objektivet gir når det ruller ut fra fabrikken... men for enkelte (som meg) som ønsker det "lille ekstra" gjennomfører denne operasjonen.

Takker for eventuelt hjelpen - etterhvert vil eg nok prøve på å "tune" linsen til det optimale, helt klart - kan ikke la 0,1% være ubrukt... :D

Lenke til kommentar

Eg sitter her og gaper og gnir meg i øynene - linsen kom inn døren nå klokken 11.15. Dette var raskt levert av posten - bestilte linsen i går seint på ettermiddagen med vanlig post, det tok nå ikke en dag å få den fra Japan Foto en gang... Dette må eg sei er bra service....

Heldivis tok eg med kameraet på jobb så eg får prøvd den litt. :dribble:

Lenke til kommentar
Jeg har også sikla litt på 105-linsa, samtidig som jeg gjetter på at jeg neppe ville smakt forskjell på den og 85'ern i en Pepsi challenge...

Har det noe for seg for en rookie å bruke penger på 105 f/2 når jeg allerede har 85 f/1.4? Hadde i grunnen lagt fra meg tanken, inntil jeg så du eide begge. På den annen side, så så jeg på profilen din at du eier det meste av linser :)

Jeg er sikker på at du klarer deg fint med 85mm f/1.4. Behovet for min del var kanskje noe tvilsomt, men har alltid hatt lyst på og vurdert i flere år (årsaken til at jeg ikke har kjøpt er som deg tvilom om bruksnytten). Nå frykter jeg at 105mm f/2 DC forsvinner helt, og da ender jeg opp med å angre bittert på at jeg ikke fikk ut fingeren og kjøpte. Så har du ikke 8600 å svi av på noe annet, kjøp 105mm f/2 DC, ellers er jeg sikker på at du kan la være :)

Lenke til kommentar
Har ikke finjustert min.. Kansje på tide?

Klin umulig å si basert på de bildene

Edit:

Viktig at man ikke prøver fokus justering for zoom-objekiv. Om dette skal fungere i praksis må man ha samme innstilling for hele zoom-området, noe som "aldri" fungerer i den virkelige verden... bakdel med zoom er at fokus ikke er 100% spot on (relatert tuning) for hele området (dvs, vanligvis er den best på brennvidden i midten, så blir det litt glidning fra det absolutt perfekte mot tele -og vidvinkel enden.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Her er mine to første bilder tatt med nye linsen Nikkor 85 1,4 klokken 19.00 uten blits og håndholdt. Til forholda å bedømme synes eg desse vart bra, rett opp av vesken knips, knips! Første bildet er bare beskåret på sidene, ellers er dei ubehandlet...

post-45377-1237974858_thumb.jpgpost-45377-1237975216_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Nydlig unge.. Tar litt tid å venne seg til den tynne dof´en man får på f/1.4.

Takk! Ja man må prøve seg litt fram angående dof, Satte kameraet på f1,6 og ganske nær ansiktet bare for å prøve ut litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...