TGB Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 TGB: Har du fått testet 105 linsen? eventuelt hva synes du i forhold til 85 1,4 linsen? AF-D 105mm f/2 DC er av samme kaliber som 85mm f/1.4, knivskarp fra f/2. Defocus Control var en drøm... Så anbefales på det sterkeste - ikke gjort noe seriøst med den ennå, bare eksperimentert litt. Konklusjon: For portrett foto på Nikon er det 2 objektiver som skiller seg fra resten. 85mm f/1.4 og 105mm f/2 DC. Jeg priser meg lykkelig over å eie begge. Lenke til kommentar
Noldus Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 hmm, hadde vært spennende å prøve 85 1.4. Jeg er sikker på at du blir veldig fornøyd uansett valg. Det er uansett dyrere å kjøpe billig-versjonen og "oppgradere" senere Lenke til kommentar
roglia Skrevet 23. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2009 Da er "Nikkor 85mm f/1.4D AF" bestilt hos Japan Foto. Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Grattis med noe av det beste glasset Nikon noensinne har produsert! Lenke til kommentar
roglia Skrevet 23. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2009 Grattis med noe av det beste glasset Nikon noensinne har produsert! Takk for det! Gleder meg masse til onsdag, da regner eg med den er kommet. Lenke til kommentar
arela Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Konklusjon:For portrett foto på Nikon er det 2 objektiver som skiller seg fra resten. 85mm f/1.4 og 105mm f/2 DC. Jeg priser meg lykkelig over å eie begge. 135mm DC blir ofte tatt med i samme slengen, særlig for hodeskudd. Fra Nikon Cafe: If you prefer headshots, get the 135. Head and shoulder? The 105. Three quarter body and couples? the 85. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 (endret) Grattis med noe av det beste glasset Nikon noensinne har produsert! Takk for det! Gleder meg masse til onsdag, da regner eg med den er kommet. Ditt problem nå er at så godt som alt annet blir en nedtur. 85mm f/1.4 gir virkelig "pop-ut" av bildet effekten når den brukes rett. Kan faktisk si at selv om jeg har eid 85mm f/1.4 veldig lenge så er det absolutt et av objektivene jeg er mest fornøyd med. Er ikke typisk "all-around" objekiv, men til sitt bruk er det ytterst få som kan måle seg. Lykke til. NB! kan lønne seg å kjøre fokus tuning for dette objekivet for å få helt ekstrem ytelse. Somregel litt skarphetsvariasjon etter hvilket kamera man plugger det på (har forskjellig innstilling på D3 og D300 her, så kamerahus har tydeligvis betydning). Vi snakker her om de helt minimale forskjellene, men differansen går fra "wow! dette er bra" til "wow, dette er vanvittig bra". Min måte å teste dette på er å bruke et A4 ark med tekst på veggen, kamera på stativ og blits, stille kamera på 1/250 sek lukkertid og blender 1.4. Stiller så fokustuning for objektivet til -20, holder hånden foran for å få ut av fokus, refokuserer med AF og tar testbilde. Repeterer for -20, -10, 0, 10, 20. Sjekker på PC og finner området som ser best ut og trekker ut +/-9 og tar testbilder fra dette området (dvs, 18 testbilder i andre runde). Sjekker på PC igjen og stiller inn kamera AF tuning til bildet som gir best verdi. Edit: Testbildene må man studere i 100% crop for å se hvilken innstilling som gir best fokus. Endret 23. mars 2009 av TGB Lenke til kommentar
roglia Skrevet 23. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2009 Konklusjon:For portrett foto på Nikon er det 2 objektiver som skiller seg fra resten. 85mm f/1.4 og 105mm f/2 DC. Jeg priser meg lykkelig over å eie begge. 135mm DC blir ofte tatt med i samme slengen, særlig for hodeskudd. Fra Nikon Cafe: If you prefer headshots, get the 135. Head and shoulder? The 105. Three quarter body and couples? the 85. Gjelder desse tallene for DX kameraene eller fullformat kameraene? På mitt D300 blir nå det 85*1,5 = 127,5 som da egner seg "nesten" til "headshot" i følge artiklen over. TGB: Det var virkelig en lang lekse eg fekk, begynte nesten å angre på kjøpet... Hehe! Neida, skal prøve det du beskriver - får eg det ikkje til hører du fra meg... Lenke til kommentar
arela Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 (endret) Riktig - det var for FX Regner med din nye 85mm (the Cream Machine) egner seg til det meste, både DX og FX. De er tross alt vi brukere som setter grenser, og som sprenger dem! Endret 23. mars 2009 av arela Lenke til kommentar
TGB Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 (endret) 135mm f/2 DC har ikke samme optiske egenskaper (skarphet) som 105mm utgaven. roglia: har du trøbbel med fokus tuning, ta kontakt på PM så skal vi få ordnet dette rimelig enkelt. Ingen som tvinger deg til fokus tuning selvsagt - 99.9% av 85mm f/1.4 eiere er ekstremt fornøyd med ytelsen objektivet gir når det ruller ut fra fabrikken... men for enkelte (som meg) som ønsker det "lille ekstra" gjennomfører denne operasjonen. 85mm f/1.4 fungerer både til FX og DX... men ikke noe grunn å legge skjul på at den absolutt er best til FX, selv om den også er ypperlig til DX. Kan garantere at enten man har FX eller DX kamera så vil man ikke angre kjøp av 85mm f/1.4. Angrer man så har man ikke skjønt mulighetene som ligger i dette fantastiske objektivet... da kan man selge uten å tape noe spesielt. Edit: Har lagt merke til at jeg faktisk bare mangler et eneste objektiv innen "normal" prisrammen - PC-E 85mm f/2.8 (til nøds, 17-35mm f/2.8 om Nikon Norge klarer oppdrive, men lever fint uten). Så er jeg komplett. Hvem ville trodd det for 1 år siden Endret 23. mars 2009 av TGB Lenke til kommentar
Nerdegutt Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Da er "Nikkor 85mm f/1.4D AF" bestilt hos Japan Foto. Kult! Det vil overraske meg om du noen gang vil tenke tilbake på om du gjorde det rette valget. Som nevnt putter jeg den som regel alltid på kameraet, selv om det er andre linser som er teoretisk mer passende til situasjonen. Her er et sommerbilde for å gjøre ventetiden kortere (eller lenger...?). Tatt med 85'ern på D300 i fjor sommer. Ubehandlet, kun beskåret noe. Jeg for min del er i alle fall vel så opptatt av å rettferdiggjøre mine kjøp i etterkant som å gjøre massiv research i forkant! Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Jeg fikk ikke akkurat mindre lyst på 85/1.4 av å se det bildet... Francis Lenke til kommentar
Nerdegutt Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Bildet er for øvrig tatt klokka kvart over åtte på kvelden, f/1.8 1/640 sekund, iso 200! Den linsa rocker... Mer meta: http://www.flickr.com/photos/nerdegutt/315...157611839637415 Lenke til kommentar
TGB Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 (endret) Jeg fikk ikke akkurat mindre lyst på 85/1.4 av å se det bildet... Ikke noe å lure på dette, bare å knuse sparegrisen først som sist 85mm f/1.4 er et legendarisk objekiv som for alltid være blant det ypperste for portrett. Med tanke på 85mm f/1.4 og 105mm f/2 DC, de lager ikke objektivene på denne måten lengre (vel, de produseres fortsatt? Men noe nye blir neppe designet på denne måten). Er vel bare spørsmål om tid før noe nytt ruller inn som kanskje er optisk på høyde(?), men du får neppe samme brukeropplevelse. Disse objektivene har personlighet Edit: Jeg frykter forøvrig at det aldri kommer noe erstatning for 105 og 135mm f/2 DC. Når disse går ut av produksjon kommer neppe en erstatning. Endret 23. mars 2009 av TGB Lenke til kommentar
lazyman Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Det er ikke det at jeg ikke har lyst på en 85/1.4, men jeg synes bare ikke jeg kan forsvare prisen. Derimot er 85/1.8 en klar mulighet. Den har vist forsvunnet helt ut av diskusjonen her, men jeg vil gjerne trekke den inn igjen. Tror nok det er fler enn meg som ser denne som eneste realistiske mulighet for en 85mm Nikkor. Det jeg lurer på er om noen vet om en direkte sammenlikning mellom disse to objektivene. Har lest om dem hver for seg, men ikke sett opp mot hverandre. Håper noen ar et tips om hvor noe sånt kan finnes. -Lazy Lenke til kommentar
TGB Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 (endret) Det er ikke det at jeg ikke har lyst på en 85/1.4, men jeg synes bare ikke jeg kan forsvare prisen. Derimot er 85/1.8 en klar mulighet. Den har vist forsvunnet helt ut av diskusjonen her, men jeg vil gjerne trekke den inn igjen. Tror nok det er fler enn meg som ser denne som eneste realistiske mulighet for en 85mm Nikkor.Det jeg lurer på er om noen vet om en direkte sammenlikning mellom disse to objektivene. Har lest om dem hver for seg, men ikke sett opp mot hverandre. Håper noen ar et tips om hvor noe sånt kan finnes. AF-D 85mm f/1.8 er ikke "legendemateriale", men absolutt et ekstremt bra objektiv. Ønsker du ikke å svi av 10 lapper for et objektiv så kan du ikke gå feil med f/1.8 utgaven. Har hatt for lenge siden, veldig bra Jeg vurderer faktisk å få tak i 85mm f/1.8 igjen til typisk ferie og andre ting som ikke krever f/1.4 optikk (vurder også AF-S 70-300mm VR til samme formål. Må innrømme at jeg også snuser på 50mm f/1.2... men for mennesker som meg finnes ingen medisin ). Endret 23. mars 2009 av TGB Lenke til kommentar
lazyman Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 AF-D 85mm f/1.8 er ikke "legendemateriale", men absolutt et ekstremt bra objektiv. Ønsker du ikke å svi av 10 lapper for et objektiv så kan du ikke gå feil med f/1.8 utgaven. Har hatt for lenge siden, veldig bra Jeg vurderer faktisk å få tak i 85mm f/1.8 igjen til typisk ferie og andre ting som ikke krever f/1.4 optikk (vurder også AF-S 70-300mm VR til samme formål. Må innrømme at jeg også snuser på 50mm f/1.2... men for mennesker som meg finnes ingen medisin ). Takk for inspill. Tror du 85/1.8 kvalifiserer som et "meget godt" portrettobjektiv (headshots)? Nummeret under det optimale, javel, men såpass bra at man får et "proft" resultat? Forutsatt at fotografen gjør jobben sin, selvsagt. -Lazy Lenke til kommentar
TGB Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 (endret) Takk for inspill.Tror du 85/1.8 kvalifiserer som et "meget godt" portrettobjektiv (headshots)? Nummeret under det optimale, javel, men såpass bra at man får et "proft" resultat? Forutsatt at fotografen gjør jobben sin, selvsagt. -Lazy For å si det slik, differansen på bilder med f/1.8 utgaven vs f/1.4 utgaven er minimal. Vil si det slik at fotografens minimale feil utgjør langt mer. Men kjøper man f/1.4 utgaven så får man utenom gleden ved å eie noe at det kuleste som er produsert innen optikk også bedre byggekvalitet. At du med f/1.8 utgaven klarer ta like bra bilder er det ingen tvil om.... fancy optikk er en ting, fotografens kunnskaper/egenskaper kan man ikke utligne med marginalt bedre optikk. Edit: Kort svar: Proff resultat får man uten tvil mulighet til med f/1.8 utgaven. Som en bonus ved f/1.8 får man i tillegg lavere vekt. Håper svaret var presis og kort nok? Endret 23. mars 2009 av TGB Lenke til kommentar
lazyman Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) Takk for at du tok deg tid til denne dialogen. Du bekrefter vel det jeg trodde. -Og jeg skjønner fullt ut dette med å ha gleden av å eie det ypperste av noe, enten det er fotoutstyr eller noe annet. Har en ide om at jeg gjør det når det gjelder makro'n min. I hvert fall noe av det beste. -Lazy Edit: Skrivefeil Endret 24. mars 2009 av lazyman Lenke til kommentar
Nerdegutt Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 AF-D 105mm f/2 DC er av samme kaliber som 85mm f/1.4, knivskarp fra f/2. Defocus Control var en drøm... Så anbefales på det sterkeste - ikke gjort noe seriøst med den ennå, bare eksperimentert litt. Konklusjon: For portrett foto på Nikon er det 2 objektiver som skiller seg fra resten. 85mm f/1.4 og 105mm f/2 DC. Jeg priser meg lykkelig over å eie begge. Jeg har også sikla litt på 105-linsa, samtidig som jeg gjetter på at jeg neppe ville smakt forskjell på den og 85'ern i en Pepsi challenge... Har det noe for seg for en rookie å bruke penger på 105 f/2 når jeg allerede har 85 f/1.4? Hadde i grunnen lagt fra meg tanken, inntil jeg så du eide begge. På den annen side, så så jeg på profilen din at du eier det meste av linser Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå