Gå til innhold

Hjelp til valg av portrett linse for Nikon kamera.

Anbefalte innlegg

Eller at det blir laget en ny batch. Den er iallefall på Nikon.com.

Men for spiller det ingen rolle TGB :)

For meg spiller det ingen rolle.. innpakningen til objektivet var seriøst gammel (tilbrakt en del år på lageret), men objektivet var forseglet og nytt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser ut til at det er laget 3 batcher av disse. Min er fra 1. batch (1993-2004) med serienr som begynner på 20 og 21. Batch 2 begynner på 30 og 3 (fra 2006) på 40

Min er fra 2006 da, skal gjøre en test av fokus for å se om den trenger justering relatert DC (fleste andre jeg kjenner med dette objektivet har kjørt tuning av objektivet før det leverte kvaliteten det er kjent for).

Lenke til kommentar

Jeg er en linsejålebukk, med utstyr som er vesentlig bedre enn fotokunnskapene (var aktiv mens dollaren stod i under 5). Er også glad i å ta portretter, men ikke "proff-portretter" på noen måte, snarere portrettaktige utsnitt av ungene inne og ute. Deler noen av mine erfaringer. De er svært lite vitenskapelige, men jeg har knipsa en god del med alle sammen, og fikk fort preferanser.

Jeg har tre Nikon-linser; AF-S 50 1.4, 85 1.4 og 70-200 2.8-linsa. Alle er vel nevnt i denne tråden. Min suverene favorittlinse er 85'ern. Den havner nesten alltid på kameraet etter at jeg har lekt litt med de andre.

Jeg vet ikke hva det er med den, men mitt inntrykk er at fargene alltid blir litt klarere, og bildene litt mer "magiske" med den linsa. Jeg har brukt den med både D300 og D700. De to bildeeksemplene nedenfor er med D300.

På flickr-kontoen min ser du noen fler bilder tatt med D300 og spesielt 85 og 70-200, men også noen med 50'en. Det "kule" med 50'en synes jeg er en slags "dybde" i bildene, muligens fordi den vignetterer litt (som jeg synes er kult).

post-149970-1237723154_thumb.jpg

post-149970-1237723171_thumb.jpg

http://www.flickr.com/photos/nerdegutt/tags/nikkor85mmf14d/

70-200 er en veldig anvendelig sak, om man ser bort fra at den er temmelig stor og ikke en superdigg sak å ha dinglende rundt halsen. Men den bruker jeg sjelden til portretter, men helst til å komme litt på avstand fra folk, så de kan "snikfotograferes", og det blir litt mer naturlige ansikter på spesielt barna.

Lenke til kommentar

Skal si meg 100% enig i at det er noe uforklarlig magisk med 85mm f/1.4. Det samme skal gjelde 105mm f/2 DC, men det har jeg ikke fått erfart selv ennå på nårværende objektiv (fikk den i hus i går).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Takk "Nerdegutt" føler meg litt sikrere på valget av 85 1,4 linsen etter innlegget ditt med bilder etc. Men eg må bare fordøye det litt og være helt sikker på valget, tross alt koster det noen tusen og eg ser etterhvert dette er en dyr hobby for 70-200 2,8 linsen skal eg ha en gang... :)

TGB: Har du fått testet 105 linsen? eventuelt hva synes du i forhold til 85 1,4 linsen?

Edit: Vis det er noen som har desse linsene og vurderer å selge så ta gjerne kontakt.

Endret av roglia
Lenke til kommentar
Har vært endel brukte 85mm f/1.4 på finn.no og dotten i det siste til "hyggelige" priser..

Ingenting å se på finn.no men skal nå holde meg oppdatert der. Dotten, hva er det for noe da? Prøvde dotten.no men der selger dei alt annet en kamera og linser i alle fall.. hehe!

Lenke til kommentar
Som nevnt tidligere så er det noe spesielt med 85mm f/1.4..

Den har nesten legende-status på diverse fora rundt om i hele verden og det er ikke uten grunn..

Uff! Ikke si mer, er bare en knapp unna fra å trykke bestill knappen i steden for å vente på et eventuelt brukt om det skulle nå dukke opp. Vanskelig, vanskelig!!!

Lenke til kommentar
Hvis ikke du vasser i penger er det mye smartere å gå for 85mm f/1.8 nå, og så eventuelt bytte den ut seinere når du ellers har det du har lyst på. SÅ fantastiske blir ikke bildene automatisk på grunn av penere boke.

Skal vurdere det ja, men noe vesentlig forskjell må nå det være med en pris forsjell på 7000,- ?

Lenke til kommentar
Hvis ikke du vasser i penger er det mye smartere å gå for 85mm f/1.8 nå, og så eventuelt bytte den ut seinere når du ellers har det du har lyst på. SÅ fantastiske blir ikke bildene automatisk på grunn av penere boke.

Skal vurdere det ja, men noe vesentlig forskjell må nå det være med en pris forsjell på 7000,- ?

Prisforskjellen kommer nok hovedsakelig av at det er mye dyrere å lage f/1.4 enn f/1.8. Når det er mye dyrere å lage blir det og solgt færre. Dermed blir logistikk og finanskostnader høyere pr enhet. Selvfølgelig er det et bedre objektiv, og har du råd til alt du ønsker deg, så kjør på. Hvis du må prioritere, så tror jeg du vil kunne ha stor glede av 1.8 lenge, og mye fortere kunne kjøpe andre brennvidder du også har lyst på. På den annen side, -det er ikke nødvendig å ha så mange brennvidder, det er viktigere å kunne utnytte det man har. Så hvis du går for noen få førsteklasses objektiver og satser på å bruke mye kvalitetstid med hvert av dem etterhvert som de ankommer i bagen, så er det jo bare å starte et sted.

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Er nok endel forskjeller ja..

-Byggekvaliteten er mye bedre på 1.4.. 1.8 har en veldig plastikkfølelse.

-Farger, kontrast og skarphet er bedre på 1.4 versjonen. 1.8 bør blendes ned til f/4 for å bli skikkelig skarp og kontraskrik.

Sikkert noen flere også, men synes det er opp til hver enkelt hva som er smart når det skal handles objektiv.

Lenke til kommentar
men synes det er opp til hver enkelt hva som er smart når det skal handles objektiv.

Selvfølgelig.

For å ta et smart valg må man også få noen "smarte" tilbakemeldinger fra dere, som eg da har fått. Holder en knapp på 85 1,4 linsen selv om den er noe dyrere - liker å kjøpe det beste når eg først skal kjøpe, så får eg heller vente noe lengre før eg får kjøpt meg en annen linse eg har på ønskelisten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...