Gå til innhold

Hjelp til valg av portrett linse for Nikon kamera.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Edit: På Photozone får 1.8-versjonen faktisk en halv stjærne mer enn 1.4 i kategorien "Optical Quality", 4.5/5 mot 4/5.

Først vil jeg bare advare mot å legge noe som helst i sånne oppsummeringer. Optisk kvalitet (som alle andre kvaliteter) har mange ulike komponenter, derfor blir samletall bare tull. Det som er interessant er omtale av de ulike kvalitetene, så får man plukke ut det som er viktig for en selv, og veie opp mot pris og hva annet man har lyst på.

Jeg har AF 85mm f/1.8D og synes det er et veldig fint objektiv som jeg er blitt veldig glad i, Du får det nytt for en rimelig penge, billig om du kjøper det brukt. Jeg har ikke prøvd 85 f/1.4 og kjenner det ikke. Det skal ha enda flottere boke, og 85mm er jo såpass langt at 2/3 blendertrinn faktisk betyr endel når lyset svinner.

Edit: strøk surr med brennvidde/blender

Klart man må se på de enkelte kompomnentene i sånne tester, men jeg synes du er litt vel bastant når du hevder at man ikke bør legge noe som helst i en samlet vurdering av et testobjekt, at det faktisk er "bare tull". For mange er det nok det som er interessant, altså om det er et godt produkt (i forhold til pris og konkurenter).

-Lazy

Lenke til kommentar
Klart man må se på de enkelte kompomnentene i sånne tester, men jeg synes du er litt vel bastant når du hevder at man ikke bør legge noe som helst i en samlet vurdering av et testobjekt, at det faktisk er "bare tull". For mange er det nok det som er interessant, altså om det er et godt produkt (i forhold til pris og konkurenter).

Kan du forklare hvorfor du ikke motsier deg selv der?

Med en gang du tar en samlekarakter og sammenligner med en annen, så sammenligner du epler og pærer. Du kan ikke ta 4 stjerner av 5 og dele på 7000.- og sammenligne med 4.5 stjerner av fem og dele på 13000,- og få noe du kan bruke. Eller, det kan jo ikke jeg vite. Men jeg kan ikke få noe ut av det.

Lenke til kommentar

Photozone gir jo ikke en samlekarakter, da. De vurderer optisk kvalitet, byggekvalitet og pris i forhold til hva du faktisk får for pengene. Og av og til drar de til med en "Highly recommended" om de mener totalpakken fortjener det.

-Lazy

Lenke til kommentar

Og hvis latteral kromatisk abberasjon er en av de tingene de trekker for, og det ikke bekymrer deg for ditt bruk: med hvor mye skal du øke karakteren dems?

Jeg sa altså ikke at testene er verdiløse. Jeg sa at samlekarakteren er det. Verdien ligger i elementene, drøftingen av hvor (objektivet/huset/hesten) har sine sterke og svake sider, og i hvilken grad. Så må jeg vekte selv, uansett hvilken samlekarakter de har kommet fram til. De setter for eksempel sjelden like stor pris på pengene mine som jeg selv gjør.

Lenke til kommentar

Ser dine poenger. Men jeg finner det altså nyttig med en sånn totalvurdering, selv om jeg også etter beste evne forsøker å gå litt mer i dybden. Du er kanskje enig i at om et produkt får dårlig vurdering hos flere testere so er det vanligvis ikke noe å satse på? Nyttig som grovsortering, altså.

Vi er nok ikke så veldig uenig her. Bare litt. Og det er vel greit nok, det....

-Lazy

Lenke til kommentar
For portrett bør man bruke blits

Huh?

Det var en SKIKKELIG bastant påstand. :p

Var kanskje en smule bastant ja :) Mente at jeg vanligvis ikke tar portrettbilder med f/1.4-f/2.0... vanligvis blender jeg mer ned for å få stort nok DOF til å dekke personen man tar portrett av. Da er det en fordel med blits inne, eller ta portrett ute på dagtid. Om et objektiv har f/1.8 eller f/1.4 er mindre viktig når man tar portrettbilder.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Denne tråden minner meg om at jeg bare MÅ få tak i AF-D 105mm f/2 DC. Prøve å få til det i morgen.

Sammen med 180mm er 105DC min favoritt.

Det går an å tull seg bort meg DC innstillingen, men det gjør ingenting, for det som blir rett, det blir bra.

Lenke til kommentar
Denne tråden minner meg om at jeg bare MÅ få tak i AF-D 105mm f/2 DC. Prøve å få til det i morgen.

Det går an å tull seg bort meg DC innstillingen, men det gjør ingenting, for det som blir rett, det blir bra.

DC er en vanesak, er på ingen måte ekspert men har rotet en del med det på lånt objektiv. Kan være genialt for å skille bakgrunn (bokeh) som ligger rimelig tett på motivet. Tilt/shift er det derimot langt større fare for å rote seg bort i, begynner sånt halvveis å få kontroll på 24mm PC-E objektivet - har tatt sin tid :)

Lenke til kommentar

DC er en vanesak, er på ingen måte ekspert men har rotet en del med det på lånt objektiv. Kan være genialt for å skille bakgrunn (bokeh) som ligger rimelig tett på motivet. Tilt/shift er det derimot langt større fare for å rote seg bort i, begynner sånt halvveis å få kontroll på 24mm PC-E objektivet - har tatt sin tid :)

Er nå kjekt å ha noe å bryne seg på, så lenge ein ikkje bruke ein rastløs modell som prøvedokke;) Syns trådstarter bør prøve 50mm 85mm og 105mm og se hva som faller best i samk brennviddemessig for sitt formål. alle er jo knall objektiver. 70-200 kan jo være smart dersom du har pengene til det.

Lenke til kommentar
Er nå kjekt å ha noe å bryne seg på, så lenge ein ikkje bruke ein rastløs modell som prøvedokke;) Syns trådstarter bør prøve 50mm 85mm og 105mm og se hva som faller best i samk brennviddemessig for sitt formål. alle er jo knall objektiver. 70-200 kan jo være smart dersom du har pengene til det.

Akkurat av denne grunn har jeg fått tak i et utvalg plast-modellhoder fra en frisørsalong (brukes for lærlinger). Plasserer på blitsstativ så kan jeg lek med å endre innstillinger og prøve ut forskjellige lyssettingsmodeller til jeg blir lei (real-life modeller blir drittlei lenge før meg).

Endret av TGB
Lenke til kommentar
80-200 er jo også et alternativ, dersom en kan klare seg med litt slappere AF og ingen VR. Til og med de eldre skyvezoomene synes jeg gir fine bilder.

800-200 objektivet er veldig bra, men litt synd at fot til tripod/monopod er så utrolig dårlig på disse.

Lenke til kommentar
For å spørre litt annerledes. Vis eg bestiller en time hos fotograf og han har et Nikon kamera og skal ta bilde av for eksempel en to åring på en hvit underlag/ bakgrunn - hvilken linse tror dere han bruker eller dere veit hva som blir brukt?

90% kommer til å bruke enten 50mm eller 24-70 2,8 =)

Garantert.

70-200 er nok ikke fult så egnet for barn, da du ofte må helt nærme for å leke med de mens du fotografere, og da blir vanskelig å få de til å holde smilet lenge nok til at du kan løpe bak å få bruke en så lang brennvidde.. spesielt på 1,6x crop!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...