Wabby Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Hei, vet ikke om PHP er det rette språke å bruke, evt om dette må kombineres med noe sh scripting. Anyway, er dritt lei av å vedlikeholde 25 switcher med totalt 600 porter hvor folk flytter inn og ut. Per i dag så må jeg logge meg på webinterface på hver av dem for å gjøre endringene (aktivere /deaktivere port). Det jeg ønsker er å lage et GUI hvor jeg bare med en knapp kan trykke aktiver/deaktiver så sender den et kall til switchen om port og status. Dette er HP switcher som støtter SNMP (dette er vel kun for å lese av, eller kan man sende kommandoer inn og?), TelNet, men ikke SSH. Switchene kan oppgraderes for SSH støtte, men dette er ikke min oppgave og ikke noe jeg har lyst å begi meg ut på. TelNet er også desverre noe utstabilt og sender ukryptert. Noen som har testet eller gjort noe slikt før? Har prøvd å google dette men finner ikke noe som forteller om hvordan man kan lage GUI mot slike switcher. Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Hvis det har et web-interface så kan det automatiseres Hvis du må bruke PHP så kan du se litt på å gjøre det med curl. Evt. kan du prøve med Ruby og scRUBYt -C- Lenke til kommentar
OIS Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Antar du må ha litt forståelse for SNMP for å bruke php funksjonene. De er ikke helt dokumentert enda ... Det er iallefall enkelt å bruke curl mot web interface som nevnt av ChristianW. Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 20. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2009 Curl er vel greit nok på vanlig GUI. Men HP sine GUI er bygget i Java. Da er vel curl ikke like egnet vel? Lenke til kommentar
OIS Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Curl er vel greit nok på vanlig GUI. Men HP sine GUI er bygget i Java. Da er vel curl ikke like egnet vel? Web og Java er 2 forskjellige ting. Snakker du om websider laget av java eller java applets? Curl kan takle websider uansett kem som lager de, det er opp til deg å tolke innholdet i dem. Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Hvis det er laget i java så er du sannsynligvis tilbake til SNMP. Da er det sannsynligvis en applet som kommuniserer over SNMP. Har du snmp-apiet da? Hvis ikke må du fyre opp wireshark og sniffe det ut -C- Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 20. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2009 Jeg har ikke APIet desverre. Men wireshark har jeg ikke hørt om men kan testes. Kan forsåvidt herje fritt på de switchene sålenge jeg ikke tar ned uplinken. Men slike API kan jeg vel få ved å ringe HP? Lenke til kommentar
oxodesign Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 bruk vel telnet til det, har brukt telenet mot HP svitsjer ganske lenge nå og har aldri opplevd noe problem (bruker kun til lesing av ting som ikke er med i web interfacet)! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå