Axl91 Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Hei har denne laptopen med disse "spesifikasjonene" vet desverre ikke navn på alt så blir bare sånn ca. Jeg går på media linje i 2 klasse. Greia er at vi fikk ny datamaskiner i år, men føles ut som disse er ett skritt tilbake fra de vi hadde ifjor. Fikk ikke noe svar i laptop forumet, så legger ut her. Vil også si at jeg er ingen mester innen teknikk og slikt på hvordan jeg bør jobbe, så er sikkert noen nybegynnertabber her innenredigering. AMD Athlon™ 64 X2 Dual-Core Processor TK-57 1.90 GHz 3,37 GB RAM regner med at det 800 mhz men får problemer med minnet i Illustrator ATI Radeon X1200 Series 140 GB HD(delt i 2, så vi kan bare bruke 75 av dem) Det jeg egentlig er ute etter er vel en bekreftelse på at dette ikke er det man vil kalle en medie PC. Funker greit til små jobber i i bilde redigering så lenge du holder deg på A4 ark.men da det jobbes mye med vektor og slikt i A3 til plakater så dreper dette nesten PCene våre. Men lærerne våre mener dette er utmerkede maskiner. Og filmredigering kan vi bare drømme om. Vil også legge til at kamerane vi bruker er noen HD kamerar til 40 000 per stk. og kan ikke brukes med disse pcene Er jeg urimelig? Aksel Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Tja... Kunne vært litt kraftigere cpu. Du har i realiteten 4Gb ram tenker jeg, men så brukes sikkert litt av det til skjermkortet, samt at den skal ha adresser til å få tak i dette minnet. Så tilgjengelig for windows blir da installert-ram - 2*skjermkortram. (Forutsatt at du kjører 32bit OS) 140Gb disk? Aldri hørt om den størrelsen så jeg antar den er 160Gb men det er no fjusk med rapportering (dele på 1000 eller 1024 osv). Den burde jo ikke vært delt, det er jo bare tull, men det skal jo holde til illustrator... Men det er en grei pc. Ikke akkurat designerens drømmeverktøy, men helt grei. Og bare for å komme med dagens lille rant... Nuke den, legg inn linux og Inkscape... Da blir den sikkert litt raskere -C- Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 ATI RadeonX1200 yter veldig dårlig, og vil kunne være en hemsko. TK-57 er ikkke den beste, men heller ikke så dårlig - som en AMD 4200 eller noe sånt. Enig med CrW at den PCen burde fungere relativt greit. Dersom Harddisken er full, vil det være et problem. Ha minst 20% ledig kapasitet på den. Lenke til kommentar
Axl91 Skrevet 20. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2009 110 GB, beklager. Er vel bare jeg som er bortskjemt. Men går forferdelig sakte. angående illustrator så er problemet løst da vi kan jobbe i 10*10 ark, og bare forstørre det så mye man vil i indesign. Fikk vite det av en vikar, noe ikke mine lærere kunne lære meg... Syntes opplegget med å redigere på ekstern HD er som å skyte seg selv i foten, noen som har noen argumenter? bortsett fra at premiere ikke finner filene? uten å legge dem til manuelt da. Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 *host* 110Gb er også ukurrant -C- Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 TK 57 har L2cache på 2X256. Det sammen med det dårlige skjermkortet X1200, den lille Harddisken (er den 7200?) gjør nok sitt til at det går noe tregt når jeg tenker etter. Dere burde hatt en prosessor med større L2 cache og bedre skjermkort, det hadde hjulpet tror jeg. Lenke til kommentar
Axl91 Skrevet 21. april 2009 Forfatter Del Skrevet 21. april 2009 Jaja er skole PC. Tror alle vgs i akershus har den. vel er bare å gå tilbake de gamle filmkamraene. Læreren har driti skikkelig på leggen her. Godter meg nesten så autoritets problemer han har, og med tanke på at jeg bytter linje til neste år.. Lenke til kommentar
GunnarGul Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Jeg synes du er heldig jeg. Skole-pcene vi har har vista, 1 gb ram, radeon x1200, 1,6 ghz prosessor og 80 gb hardisk. Går på vg2 som deg. Vista og 1 gb ram går ikke så veldig bra sammen. Lenke til kommentar
DCG Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Disken er sikkert delt i to pga. ghost/OS partisjon, den kunne vel vært større. Skole-pcer er generelt sett enten for gode eller for dårlige. For vanlig allmenfag er den mer en kraftig nok, for ditt bruk er den kanskje for svak. Det kommer av at fylkene skal kjøpe maskiner til alle elever og derfor kan de kun ha noen få forskjellige modeller. Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Jeg har også ati x1200 4 gb ram, 2 ghz turion. Ræva pc men ganske grei skolepc må en si! Lenke til kommentar
Axl91 Skrevet 21. april 2009 Forfatter Del Skrevet 21. april 2009 Ja denne er jo mer enn bra nok for allmenn. de har samme PC'er, men bare 2 gb ram. Media bruker litt mer. Men har heldigvis fått inn en vikar med god peilig. Hun snudde litt på sakene. Oppgavene våre var veldig mye i a3 og store oppgaver generelt. Hun sa at det var idiotisk da vi ikke hadde noen bra skriver og det sjeldent skulle sendes til print. Gikk til å jobbe i 10x10 cm. Vi brydde oss bare om å klage haha. Men er jo litt trist å ha flotte hd kamraer å ikke få brukt dem igrunn... Vet at sandvika ikke har noe problem. Men har en annen PC og den er i bunn og grunn veldig kraftig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå