Gå til innhold

Sexscener i film: En nødvendighet eller ei?

Gjest Slettet-77do0b

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-77do0b

Ettersom jeg leste litt i tråden om Watchmen, la jeg merke til at det stadig ble omdiskutert en sexscene som tydeligvis var veldig unødvendig. Selv har jeg ikke sett denne filmen, men allerede vet jeg at jeg kommer til å legge ekstra mye merke til den nevnte scenen.

Men poenget med denne tråden var hovedsaklig for å høre etter hvorvidt folk synes det er nødvendig med sexscener i filmer som i utgangspunktet kunne ha klart seg uten, eller er de en grei erstatning for en eventuel dårligere scene?

Så klart hadde ikke filmer som Crash og Sansenes Rike vært det samme uten sex, der de spiller en vesentlig rolle i historien, men hvor viktig er det i enkelte andre filmer?

Dersom jeg sitter igjen med en god filmopplevelse etter å ha sett en film som ikke har inneholdt en eneste sexscene, så er det ikke slik at jeg savner det. Heller ikke etter en dårligere film, har jeg tatt meg selv i å tenke at den hadde vært bedre med noe knulling eller i alle fall et kvinnebryst.

Såh. Selv om det ikke er så alt for mye å diskutere rundt dette, så er det interessant å høre hva folk synes om det som sagt.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville ikke si det er et "must", men det er jo altid koselig med en pupp eller to. Det er jo også til tider at det kan være litt upassende i noen filmer hvis man feks. sitter med familien og det kommer en meget grov sexscene så jeg vil si det ikke er nødvendig

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Men hvordan hadde American-college-humorfilmer vært uten sexscener? Hadde det trukket like mange pubertale tenåringer til kinoen og til å kjøpe filmen dersom de hadde visst at de ikke hadde fått sett en eneste pupp eller ei naken damerumpe?

Sex selger, uansett medium og når det gjelder film, så tror jeg desverre at vi bare kommer til å se mer og mer unødvendige sexscener på lerretet.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
Men hvordan hadde American-college-humorfilmer vært uten sexscener? Hadde det trukket like mange pubertale tenåringer til kinoen og til å kjøpe filmen dersom de hadde visst at de ikke hadde fått sett en eneste pupp eller ei naken damerumpe?

Sex selger, uansett medium og når det gjelder film, så tror jeg desverre at vi bare kommer til å se mer og mer unødvendige sexscener på lerretet.

det har du helt rett i, sex selger. det ser man jo overalt, reklamer filmer musikkvideoer, you name it.

men det er så meningsløst, vi hadde nok klart oss helt fint uten

Lenke til kommentar
Men poenget med denne tråden var hovedsaklig for å høre etter hvorvidt folk synes det er nødvendig med sexscener i filmer som i utgangspunktet kunne ha klart seg uten?

Litt av et spørsmål. Når du forutsetter allerede i spørsmålet at filmen kunne ha klart seg uten sexscenen gir svaret seg selv. Nei, i slike tilfeller er ikke sexscenen nødvendig.

Sexscenen i Watchmen er omdiskutert i en annen tråd. Selv mener jeg at "en sexscene" er like nødvendig som noe annet i den filmen, så kan man jo diskutere om sexscenen var usmakelig utført eller ikke. Man kan også diskutere om volden er usmakelig utført (se for eksempel avskjæring av armer med vinkelsliper), eller om hele filmen er usmakelig og overflødig i seg selv, to problemstillinger som i mitt hode er minst like relevante som å diskutere om sexscenen i Watchmen er nødvendig/pinlig/relevant/whatever.

Om man skal diskutere sexscener generelt, uten forutsetningen i førsteinnlegget om at de faktisk er unødvendige for filmen (det vil si at filmen blir fattigere/dårligere uten sexscenen), så vil jeg si at det ikke finnes noe klart svar på det. Man kan ta avstand fra sex spesielt som et slikt virkemiddel, men jeg synes ikke sex i seg selv er spesielt diskvalifisert. Om du har en scene i en film som ikke tilfører filmen noe den kunne ha klart seg uten så er det vel en problematisk scene uansett. Visning av sex er vel av det mindre kjedelige som sådan, om man først skulle velge en type unødvendig scene i en film.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
Men poenget med denne tråden var hovedsaklig for å høre etter hvorvidt folk synes det er nødvendig med sexscener i filmer som i utgangspunktet kunne ha klart seg uten?

Litt av et spørsmål. Når du forutsetter allerede i spørsmålet at filmen kunne ha klart seg uten sexscenen gir svaret seg selv. Nei, i slike tilfeller er ikke sexscenen nødvendig.

Kombinasjonen av tidlig morgen og null kaffe, sørget for en litt rotete førstepost, men folk skjønner forhåpentligvis hva tråden går ut på. ;)

Lenke til kommentar

Korleis kan ein definere kva ein "unødvendig" scene er? Ein scene som ikkje direkte fører filmen vidare? Problemet her er ikkje at det blir putta inn sexscener, men at alt som har med sex å gjere er så forbanna tabu at det for guds skuld ikkje høver seg som underhaldning. Grotesk vold er heilt greit, men om det vises litt pupp blir det full ståhei. Sex er jo noko av det mest naturlege som finnes, eg forstår ikkje kvifor det skal være så fy fy.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
Korleis kan ein definere kva ein "unødvendig" scene er? Ein scene som ikkje direkte fører filmen vidare? Problemet her er ikkje at det blir putta inn sexscener, men at alt som har med sex å gjere er så forbanna tabu at det for guds skuld ikkje høver seg som underhaldning. Grotesk vold er heilt greit, men om det vises litt pupp blir det full ståhei. Sex er jo noko av det mest naturlege som finnes, eg forstår ikkje kvifor det skal være så fy fy.

Ja det er merkelig akkurat det. Grunnlaget for denne tråden er som nevnt at jeg til stadighet leser om folk som nevner unødvendig sex i film og medier, mens unødvendig vold blir som oftest mottatt med takk.

Undersøkelser i USA, konkluderte med at foreldre synes at sex i film var verre enn et avkappet hode.

Selv er jeg litt mye fram og tilbake og ikke helt sikker på hva jeg mener om dette, selv om det virker noe uklart ifra hva jeg har skrevet tidligere.

Lenke til kommentar

faktisk stiller jeg grotesk vold ved siden av sex, det har ikke noe i en film å gjøre. om det har en stor innvirkning kan de gjerne innlede til det slik at folk skjønner det skjer, men ikke VISE det. det gjelder både sex og vold.

volden i watchmen var til tider ekstrem, og noe de kunne klart seg uten.

Endret av simster
Lenke til kommentar

Liker bedre at film skal inneholde "sexyness" en selve sex. Det er bare tull å se på, og dessuten pineligt dersom du sitter i stuen med famlien og ser filmen...blir alltid stille når en sexscene dukker opp. :!:

Det er greit å indikere at de har sex. Som f.eks at de kysser, så legger seg ned på sengen, så mørker ut filmen til senere tidspunkt. Fungere bedre det.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...