Gå til innhold

[Løst]Fått tilsendt varer uten å ha bestilt de

Anbefalte innlegg

Har nå fått svar fra sandbergs. I min forrige henvendelse forespurte jeg følgende: salgsavtalen som er blitt ingått, ip adressen bestillingen ble gjort fra, saksnummer hos inkasso selskapet.

De har ikke lagt frem noe av denne informasjonen. De har igjen påpekt at de synes det er usannsynlig at han har motatt 2 pakker og 4 fakturaer i november / desember og ikke reagert på det før nå. De ber han returnere filmene så stryker de fakturaene, så det er veldig synd han kastet filmene ellers ville saken vært ute av verden.

Jeg har sendt svar, så vi får se hva de sier. Jeg kan igrunn forstå de litt og. De vet jo ikke om vi prøver å "lure de", for å slippe å betale filmene. Men jeg håper de viser like god forståelse som Medisinsk forlag gjorde, for situasjonen han har havnet i.

Han kommer garantert ikke til å kaste "søppel" han mottar i fremtiden, siden det kan bli så mye trøbbel ut av det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nja, lån må man vel normalt møte opp og skrive under på. Da bør de jo sjekke ID. Re-bestille et kredittkort derimot: "Hei, jeg har mistet kortet mitt, sender dere et nytt?", og så plukke det opp i posten, er ikke vanskelig. Bestill nye kredittkort krever søknad og underskrift, men de har jo ikke noe å sjekke denne mot, så det er ikke noe problem. Personnummer brukes som ekstra "identifikasjon".

Å "plukke" opp et kort som ikke er ditt i posten er en straffbar handling og har ingenting med personnummerproblemstillingen å gjøre. I tillegg får du ikke endret tilsendingsadressen uten personlig oppmøte i banken, ev gjennom pålogging i nettbank som krever Bank-id som sidestilles med en underskrift.

Poenget med å få IP-adressen til Sandberg, var at man kunne prøve å få en bekreftelse fra egen ISP på at man ikke hadde den adressen på det tidspunktet. Da kunne de droppet saken uten at man fikk mer styr. Jeg regner med at en ISP kan sende en slik bekreftelse til kunden selv uten at politiet er innblandet. Om de faktisk gjør det, vet jeg jo ikke.

Ok, jeg leste det slik at Sandberg hadde sagt at de ville bruke dette til å bevise at det var han som hadde bestilt, noe de ikke kan gjøre før de får utlevert informasjonen fra ISP'en

Trusefar: Lykke til. Hold oss oppdatert.

I second that! :)

Lenke til kommentar

Det er viktig å huske på at her er det butikken som har blitt svindlet, og ikke mottakeren.

Problemet blir vel å bevise dette, men strengt tatt er det vel butikkens utfordring å bevise avtalen og ikke for mottakeren å bevise at avtalen ikke er inngått.

Det vanskelige punktet er vel at mottakeren har kastet varene, og dermed kan ikke butikken sørge for å få disse returnert. Spørsmålet er om man plikter å ta vare på (feil)sendte pakker og brev. Kom forresten varene som brev direkte i postkassen, eller måtte de hentes på postkontoret?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...