Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Næringsdrikk, jerntilskudd, noe for meg?

Gjest Malley

Anbefalte innlegg

Gjest deprimert

Hei.

Jeg er deprimert og har store problemer med å få i meg noe mat. Psykologen min nevnte at næringsdrikk kunne være en ide. Nå får jeg i meg 1-2 måltider iløpet av dagen, går konstant med en undertrykt sultfølelse samtidig som bare tanken på mat er helt forferdelig. Når jeg først spiser går det i det samme gamle kostholdet, som er veldig snevert. 3-4 retter, verken kjøtt, fisk, grønnsaker eller frukt.

Hvordan er disse næringsdrikkene?

Han mente og at jeg kunne være jernfattig. Hvordan vet jeg om jeg er det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jernmangel påvises gjennom måling av lave verdier av blodprøvene ferritin og transferrin-metning.

I unntakstilfelle stilles diagnosen ved mikroskopi av beinmargsutstryk.

Prøv først å spis jernholdig mat (feks leverpostei) evt jerntabletter, de får du kjøpt i dglvare.

Lenke til kommentar

Disse næringsdrikkene kommer i små kartonger. 300ml pakke.

Psykologen din, uten å ha tatt en blodtest, kan ikke vite om du har Jernmangel. Men det du kan ha, er symptomer som kan tyde på jernmangel.

Jeg foreslår at du snakker med fastlegen om en henvisning til psykiater.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Gjest deprimert

Legeskrekken min er så ekstrem at omtrent ingenting får meg til å vurdere å la de stikke meg. Blodprøver er helt uaktuelt. Måtte til tvang sist, selv ved en akutt situasjon. Klarer det ganske enkelt ikke. Det er kun dette som stopper meg fra å frivillig bli innlagt for depresjonen og kostholdsproblemene mine.

Har symptomene og har over tid(flere år) hatt ett slikt snevert kosthold uten vanlige jernkilder. I den siste perioden har kostholdet bestått av vaffel, potetgull og rundstykker.

Vaio: hvorfor skulle en psykiater være bedre? Såvidt jeg vet kan psykologen min skrive ut medisiner ved behov, hørtes ihvertfall sånn ut når han luftet ideen om antidepressiva.

Fastlegen min takler jeg ikke å prate med, og kan ikke bytte siden det blir for langt unna med de andre alternativene.

Lenke til kommentar
Vaio: hvorfor skulle en psykiater være bedre? Såvidt jeg vet kan psykologen min skrive ut medisiner ved behov, hørtes ihvertfall sånn ut når han luftet ideen om antidepressiva.

Fastlegen min takler jeg ikke å prate med, og kan ikke bytte siden det blir for langt unna med de andre alternativene.

Da må psykologen din være en psykiater. ;) Psykologer i Norge har ingen respetrett.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Gjest deprimert

Hmm. Stod ihvertfall psykologspesialist på innkallelsen.

Men hvorfor mener du at jeg heller burde prate med en psykiater?

Lenke til kommentar
Hmm. Stod ihvertfall psykologspesialist på innkallelsen.

Men hvorfor mener du at jeg heller burde prate med en psykiater?

Hvis "Psykologen" din er en psykolog må han henvise deg til en psykiater/lege for resept på medikamenter.

Fordi en psykiater ,vil og kan, tar hensyn til dine somatiske problemer.

Lenke til kommentar

Hvis du sliter med antall røde blodlegmer funker floradix jernekstrakt bra. Mange som gir blod tar dette for å raskere bygge seg raskere opp igjen, men du burde forsikre deg at du faktisk mangler jern før du selvdiagnostiserer og egenbehandler.

Lenke til kommentar
Gjest deprimert

IsaachElric: Tran er utelukket på grunn av smak. Samme med omega3 i kapsler. Smaker så for jævelig at jeg ikke får det ned. Fins det forøvrig omega3-tillskud som er helt fritt for smak?

vidor: tja, vil ikke si at det er selvdiagnose når psykologen min spesifikt mener at jerntilskudd kan være en ide. Siden alle rundt meg trodde det var snakk om spiseforstyrrelser endte jeg opp med utredning hos en spesialavdeling for spiseforstyrrelser, der det polikliniske teamet ledes av nevnte psykolog. Han foreslo at lavdose jerntillskudd kunne være en ide for å se om jeg ble i bedre form av det.

Vaio: Fins det noen "snarveier" for å få klart å gjennomføre noen blodprøver? Jeg vet at frykten min for det er totalt irasjonell og ubegrunnet. De siste gangene (årevis siden) måtte det til tvang. Jeg vil ikke skade noen, men vet at jeg får panikk og blir voldelig når det skal skje.

Denne situasjonen jeg er i og denne depresjonen ødelegger absolutt alt for meg. Jeg vet at noe drastisk må skje, men jeg klarer ikke å frivillig la meg legge inn.

Om jeg klarer å gå med på en innleggelse, hvor ofte tas det da blodprøver? Ved innleggelse og utskrivelse?

Lenke til kommentar
Om jeg klarer å gå med på en innleggelse, hvor ofte tas det da blodprøver? Ved innleggelse og utskrivelse?

Ingen kan vel tvinge deg til å ta blodprøve hvis du er frivillig innlagt.

Hvis du spiser mye potetgull er det vel lite sannsynlig at du har jernmangel, da potet inneholder jern. Vaffel inneholder egg, som inneholder jern (og en masse andre viktige næringsstoffer). Kostholdet ditt høres ikke så mangelfullt ut som de vil ha deg til å tro, det er veldig mye næring i egg.

Lenke til kommentar

Ellers kan du jo prøve Vital Arctic Oil , som er kanskje det beste på markedet, og helt uten smak, bare en svak nyanse av sitron. Kan ikke sammenlignes med tran. Er riktignok litt dyrere.

Ellers er ikke trantabletter noe stress om du har for lave ferritinlagre, det får du på apoteket med resept. Ta en blodprøve så finner de det ut for deg (hos legen altså). Med lave ferritinlagre blir du veldig trøtt og kanskje også deprimert som en følge av dette.

Lenke til kommentar

Den desidert beste fiskeoljen (Omega-3) som er på verdensmarkedet er Nordic Naturals. Denne oljen brukes av topp-terapauter over hele verden og er utvunnet av sardiner som er lavt i næringskjeden, ergo lite giftstoffer, og oljen har aldri i produksjonsprosessen så høy temperatur at den tar skade av det, noe som meget få produsenter kan skilte med.

Ellers kan det være lurt å supplere med Superba krill-olje, da denne inneholder fosfolipider og har den spesielle egenskapen at den både er vann og fettløselig slik at den effektivt kommer til i hele kroppen. Denne oljen har også unike egenskaper med å få f.eks aluminium ut av hjernen slik at man reduserer risikoen for f.eks Alzheimer.

Har sett Nordic Naturals på VITA-butikker. Superba har de på helsekostbutikker generelt.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...