Gå til innhold

Digitalt videokamera

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ville bare opplyse om at jeg ser Panasonic NV-DS30 til under 6000 for tida... Det vil være et utmerket kjøp ettersom du kan styre alle fotografiske funksjoner med det kameraet. En ypperlig mulighet til å utvikle filmene dine.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet:

Photoshop og Premiere kan ikke bruke samme type plug-ins (det vil si, noen går, men jeg tror ingen "brukbare" går an å bruke på begge plattformene)

Ellers vil du kjenne igjen mye av filtrene fra photoshop, men det er selvfølgelig lagt opp som et videoredigeringsprogram i stedet for et bildebehandlingsprogram, og vil ikke ha filtre som ville blitt klossete å bruke på video.

Premiere er lettere å lære fra bunnen av enn Photoshop vil jeg påstå.

MEN desverre lider Premiere av en del skjønnhetsfeil, noe jeg til min store fortvilelse så ikke var blitt rettet i versjon 6.5:

- Dersom du importerer mp3er til ditt prosjekt, kan filen bli korrupt, og du må laste ned et tredjepartsprogram for å fikse prosjektet igjen (svært idiotisk!)

- ikke støtte for mp3pro

- ikke støtte for WMA/WMV

- kan ikke eksportere med mp3-komprimering på lyden (må bruke virtualdub eller tilsvarende)

- I versjon 6.01 ble av og til avspillingshastigheten alt for rask i små perioder, og dersom du ikke fulgte med ved overspilling, risikerte du å rett og slett slette materialet mens en korrupt versjon lå arkivert på tapen... Jeg vet enda ikke om dette er fikset (tror egentlig det, siden v6.02 hadde denne fiksen... Men jeg klarer ikke å spille over ubevoktet... For mye står på spill!)

- EKSTREMT frustrerende bug som gjør at skrivebordet blir helt kaotisk hver gang du starter programmet, og så må du bruke unødvendig tid på å dra vinduene dit dem skal være. (Kan også bruke "load desktop"-innstillinga, men fortsatt en unødvendig bug!)

Men jeg søkte på Premiere v7.0 på google, og da fikk jeg opp at det faktisk har vært vist fram en beta på siste NAB! Ikke verst, det betyr at vi snart kan kjøpe denne versjonen, det virket som den inneholdt en del nytt bra. (husker ikke helt, bare at jeg ble fornøyd :)

MEN akkurat NÅ: tror jeg nesten jeg vil anbefale Pinnacle Studio 8... Avid DV Xpress er markedsstandarden i Norge, men det er dyrt og ukompatibelt (de luxe!) og Premiere lider av bugs som jeg sier.

Men det finnes andre alternativer som jeg ikke har brukt:

Vegas Video siste versjon har fått masse skryt av DV magazine (det beste magasinet når det gjelder DV spør du meg)

Og ikke minst Ulead Media Studio Pro v7.0 har fått mye skryt for kompatibilitet og brukergrensesnitt.

Du får ha lykke til!

Lenke til kommentar

Alt jeg trenger er et program som kan redigere video, legge inn vanlige MP3'er, og sakke ned farten til matrix nivå eller sette ned opp en god del (eller er det en naiv tanke?). Alt dette skal passe sammen med en Panasonic NV-DS30, og koste ikke så altfor mye mer enn kameraet. Hvilket program passer denne beskrivelsen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...