Gå til innhold

Lydløs maskin med ok ytelse

Anbefalte innlegg

Kan anbefale det kabinettet jeg har bygget i her: Link til bildetråd, kjøpte også en viftekontroller fra DealExtreme.com og nå er den musestille, specs står i tråden, spilte igår en hel mkv i 720p med alle viftene på et minimum og ingen av komponentene i maskinen var varmere enn 39 grader. Den er også så godt som lydløs, hører stort sett bare HDD. Også er kabinettet stilig!

/Espen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alu har ikke nevneverdig bedre kjøling om du ikke har et kabinett svært fattig på luftgjennomstrømming, i tilegg er det tynt og skranglete, og Lian Li er dyrt. Faktisk vil jeg si at de insiterer på å bruke alu hele tiden er en ulempe med Lian Li sine kabinett. Og har man plass så bør man gå for en tårnkjøler, de gir over hele fjøla de beste resultatene. Det fordrer dog en viss størrelse på kabinettet.

AtW

Dette har vel vi diskutert for 6-7 år siden :) Jeg er helt enig ang alu og Lian Li. Jeg har dog fantasert om varmerørskjøler som passivt er koblet rett på kabinettet. Da vil nok aluminium være en fordel.

Lenke til kommentar

Har ingen erfaring med det kabinettet, og skjønner godt at kjøleren ikke er passende dersom du har bestemt deg for AMD.

Enig i de som sier at Lian-Li er skranglekabinett, men det løses lett med støydempingsmatter. Har selv PC7scand på min arbiedsstasjon, og er meget godt fornøyd med dette. Men det skal da nevnes at jeg har satt inn støydempingsmatter og gummilister for å fjerne "skranglingen". Egentlig burde dette følge med kabinettene fra Lian-Li da de ikke bør benyttes uten ;-)

Lenke til kommentar
Alu har ikke nevneverdig bedre kjøling om du ikke har et kabinett svært fattig på luftgjennomstrømming, i tilegg er det tynt og skranglete, og Lian Li er dyrt. Faktisk vil jeg si at de insiterer på å bruke alu hele tiden er en ulempe med Lian Li sine kabinett. Og har man plass så bør man gå for en tårnkjøler, de gir over hele fjøla de beste resultatene. Det fordrer dog en viss størrelse på kabinettet.

AtW

Nå var det nettopp små og trange kabinett med dårlig luftgjennomstrømning vi snakket om da. Lian-Li er ganske dyre, ingen tvil om det. Skrangler gjør kabinettene også "out of the box". Allikevl er det lett å rette opp i "skranglingen" og de er utrolig morsomme å modde. Alu hjelper med å få varmen ut av kabinettet, noe som faktisk betyr en del i små og trange kabinett.

Kjøleren jeg nevnte ER en tårnkjøler for trange kabinett.

AtW: synes du virker veldig negativ her (stort sett uten grunn) ypper du til bråk eller?

Lenke til kommentar

AtW

Nå var det nettopp små og trange kabinett med dårlig luftgjennomstrømning vi snakket om da. Lian-Li er ganske dyre, ingen tvil om det. Skrangler gjør kabinettene også "out of the box". Allikevl er det lett å rette opp i "skranglingen" og de er utrolig morsomme å modde. Alu hjelper med å få varmen ut av kabinettet, noe som faktisk betyr en del i små og trange kabinett.

Kjøleren jeg nevnte ER en tårnkjøler for trange kabinett.

AtW: synes du virker veldig negativ her (stort sett uten grunn) ypper du til bråk eller?

Har du vifter i det hele tatt er stort sett varmeføringen du får igjennom aluen minimal, den har også svært liten termisk kontakt med de varme delene. Kjøleren du linker til ser ut som den har en liggende vifte. Jeg snakker om tårnkjølere som ser ut som en boligblokk i formen omtrent, og med vifta stående. Eller må jeg beklage om innleggende mine gir inntrykk av å yppe til bråk, men jeg er uenig i endel av betraktningene som er gjort.

AtW

Lenke til kommentar
Har du vifter i det hele tatt er stort sett varmeføringen du får igjennom aluen minimal, den har også svært liten termisk kontakt med de varme delene. Kjøleren du linker til ser ut som den har en liggende vifte. Jeg snakker om tårnkjølere som ser ut som en boligblokk i formen omtrent, og med vifta stående. Eller må jeg beklage om innleggende mine gir inntrykk av å yppe til bråk, men jeg er uenig i endel av betraktningene som er gjort.

AtW

Fair enough...

Se på kjøleren som en tårnkjøler som er tippet over ende. Den benytter 140mm vifte som blåser ned på CPU/hovedkort og som dermed bidrar til å kjøle hele systemet. Den er kanskje ikke like effektiv som en tårnkjøler som blåser varm luft ut av kabinettet, men for de mer trange kabinettene er den i mine øyne den beste luftkjøleren man kan få tak i. Dette da den er veldig god på å utgjevne temperaturen i "hele kabinettet". Utfordringen som gjenstår er å senke ambient temperatur / få varmluft ut av kabinettet på en stille måte.

I den grad man har en oppyggning av varmluft inne i kabinettet (noe man normalt sett har) vil kabinettets vegger være tilsvarende ambient temperatur inne i kabinettet. Det hjelper da mye at man har stor overflate med lav varmemotstand/treghet slik at denne temperaturen kommer ut. Dette bidrar til senking av ambient temperaturen.

Ingen tvil om at det er mer effektivt å blåse den varme luften ut av kabinettet, men i de små kabinettene er det ofte dette som er problemet, spesiellt når man vil ha dem stillegående.

Tror dog ikke vi er så langt fra hverandre som det kanskje ser ut... Synes bare Lian-Li får ufortjent mye juling. I tillegg vil jeg også påpeke at denne kjøleren er genial for HTPC/trange kabinett.

Lenke til kommentar

Se der, så fikk diskutert litt alu vs stål vs Lian Li. Tror jeg inntil videre konkluderer med nsk1380. Har satt opp en handlevogn. Tror dere dette går? Har ikke satt opp noen ekstra kjøler. Ser for meg enten å ha en cpu-kjøler som blåser litt bort på skjermkortkjøleren eller mindre kjøler og vifte på skjermkortet. Kan imidlertid ikke ha en høy kjøler (tror det var maks 6 cm). Hva tror ekspertene? Kan jo evt starte med stock og bytte ut ved behov.

http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=91803

Edit: Stock kjøler er vel ikke særlig lydløst :)

Endret av espenoen
Lenke til kommentar
Se der, så fikk diskutert litt alu vs stål vs Lian Li. Tror jeg inntil videre konkluderer med nsk1380. Har satt opp en handlevogn. Tror dere dette går? Har ikke satt opp noen ekstra kjøler. Ser for meg enten å ha en cpu-kjøler som blåser litt bort på skjermkortkjøleren eller mindre kjøler og vifte på skjermkortet. Kan imidlertid ikke ha en høy kjøler (tror det var maks 6 cm). Hva tror ekspertene? Kan jo evt starte med stock og bytte ut ved behov.

http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=91803

Edit: Stock kjøler er vel ikke særlig lydløst :)

4670 er et ganske bra skjermkort, som bruker rundt 40 watt på load. Slik jeg ser det er det er det 3 potensielle problemer du må passe på i det oppsettet. 1 - PSUen som er innebygd er antakelig ikke blant de stilleste, kan den byttes, eller har den en uvanlig formfaktor? 2. Stock-vifta er som du sier neppe spesielt stillegående (selv om de er langt bedre enn de var). 3. Skjermkortet kan bli varmt uten vifte, derfor må du kanskje spe på med en ekstra vifte for den. Å skifte ribba på skjermkortet hadde jeg ikke gjort, den er jo stor og god, det er bedre å eventuelt bare settte en vifte i nærheten.

Og 6 cm høres jo veldig lavt ut. Da er det ikke mye muligheter man har til å bytte kjøleren. Mini ninja er vel ca 10 cm høy feks.

Her er en brukeranmeldelse jeg fant av kassa: http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=46751

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
4670 er et ganske bra skjermkort, som bruker rundt 40 watt på load. Slik jeg ser det er det er det 3 potensielle problemer du må passe på i det oppsettet. 1 - PSUen som er innebygd er antakelig ikke blant de stilleste, kan den byttes, eller har den en uvanlig formfaktor? 2. Stock-vifta er som du sier neppe spesielt stillegående (selv om de er langt bedre enn de var). 3. Skjermkortet kan bli varmt uten vifte, derfor må du kanskje spe på med en ekstra vifte for den. Å skifte ribba på skjermkortet hadde jeg ikke gjort, den er jo stor og god, det er bedre å eventuelt bare settte en vifte i nærheten.

Og 6 cm høres jo veldig lavt ut. Da er det ikke mye muligheter man har til å bytte kjøleren. Mini ninja er vel ca 10 cm høy feks.

Her er en brukeranmeldelse jeg fant av kassa: http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=46751

AtW

Rask på labben en lørdags morgen! :)

1. Hva får deg til å tro det? Den kan ikke byttes, forresten. Har inntrykk av at det er flere versjoner av psu'en (en ny og bedre). Kan vel bytte viften hvis det blir et problem.

2. Har sett på denne https://prisguiden.no/product.php?productId=96942 Men jeg lurer på om den pluss passivt skjermkort gir for lite sirkulasjon. Spesielt ved load. Nå er kabinettet så lite at psu-viften bør røre litt rundt inni der. Kanskje denne https://prisguiden.no/product.php?productId=108987 er et bedre valg?

3. Det kan være. Får i allefall testet teorien min om at et lite kabinett gir mer rotasjon av luften og bedre kjøling :)

Lenke til kommentar

AtW

Rask på labben en lørdags morgen! :)

1. Hva får deg til å tro det? Den kan ikke byttes, forresten. Har inntrykk av at det er flere versjoner av psu'en (en ny og bedre). Kan vel bytte viften hvis det blir et problem.

2. Har sett på denne https://prisguiden.no/product.php?productId=96942 Men jeg lurer på om den pluss passivt skjermkort gir for lite sirkulasjon. Spesielt ved load. Nå er kabinettet så lite at psu-viften bør røre litt rundt inni der. Kanskje denne https://prisguiden.no/product.php?productId=108987 er et bedre valg?

3. Det kan være. Får i allefall testet teorien min om at et lite kabinett gir mer rotasjon av luften og bedre kjøling :)

1. Ikke noe utover det at slike innebygde PSUer erfaringmessig ofte ikke er de stilleste. Og man kan bytte vifte, men det kan skape trøbbel med garanti, og man kan risikere kjølingsproblemer, og viftestyringen får man heller ikke endret med et viftebytte.

2. Scythen er vel ikke så verst, men den er ganske treng i dette kabinettet. Her er en tråd med en som har prøvd: http://www.silentpcreview.com/forums/viewt...9f3323a7a82a603, og det virker om den tar helt oppi PSUen og det er ikke så bra for viftens effektivitet. Jeg har dog desverre ikke så god kjennskap til ekstremt lave CPU-kjølere.

Det er ikke sikkert du får problemer i det hele tatt, og folks terskel for støy er jo også forskjellig. Punktene jeg har satt opp er mer ment å identifisere potensielle problemer, men de trenger ikke nødvendigivs å bli et problem.

AtW

Lenke til kommentar
1. Ikke noe utover det at slike innebygde PSUer erfaringmessig ofte ikke er de stilleste. Og man kan bytte vifte, men det kan skape trøbbel med garanti, og man kan risikere kjølingsproblemer, og viftestyringen får man heller ikke endret med et viftebytte.

2. Scythen er vel ikke så verst, men den er ganske treng i dette kabinettet. Her er en tråd med en som har prøvd: http://www.silentpcreview.com/forums/viewt...9f3323a7a82a603, og det virker om den tar helt oppi PSUen og det er ikke så bra for viftens effektivitet. Jeg har dog desverre ikke så god kjennskap til ekstremt lave CPU-kjølere.

Det er ikke sikkert du får problemer i det hele tatt, og folks terskel for støy er jo også forskjellig. Punktene jeg har satt opp er mer ment å identifisere potensielle problemer, men de trenger ikke nødvendigivs å bli et problem.

AtW

1. Grunnen til at jeg lurer på dette er at jeg aldri har hørt PSU'en min, men når jeg tenker meg om har jeg vel aldri hatt innebygd før. Tenkte: lav effekt, 12 cm vifte-> lav støy. Gjorde ikke du en test som viser at det er primært størrelse + rpm som avgjør lydnivå?

2. Scythen er uaktuell når jeg ser litt nærmere. Står jo 12 mm på prisguide.no, men det burde jeg skjønt var høyden på viften. Hele kjøleren er på 64mm og det er for stort. NorthQ'en derimot, burde passe bra. Bør kanskje ikke ha passivt kjølt skjermkort da?

Takker uansett for innspill :) Jeg er jo ganske støyallergisk og har ikke blitt fornøyd før, men jeg har inntrykk av at det er harddisker som har vært hovedproblemet før. Etterfulgt av cpu-kjøler og kabinettvifter. Tror lav effekt er eneste løsningen, og det burde jo vært oppnådd her?

Lenke til kommentar

AtW

1. Grunnen til at jeg lurer på dette er at jeg aldri har hørt PSU'en min, men når jeg tenker meg om har jeg vel aldri hatt innebygd før. Tenkte: lav effekt, 12 cm vifte-> lav støy. Gjorde ikke du en test som viser at det er primært størrelse + rpm som avgjør lydnivå?

2. Scythen er uaktuell når jeg ser litt nærmere. Står jo 12 mm på prisguide.no, men det burde jeg skjønt var høyden på viften. Hele kjøleren er på 64mm og det er for stort. NorthQ'en derimot, burde passe bra. Bør kanskje ikke ha passivt kjølt skjermkort da?

Takker uansett for innspill :) Jeg er jo ganske støyallergisk og har ikke blitt fornøyd før, men jeg har inntrykk av at det er harddisker som har vært hovedproblemet før. Etterfulgt av cpu-kjøler og kabinettvifter. Tror lav effekt er eneste løsningen, og det burde jo vært oppnådd her?

1. Stemmer, jeg gjorde en test på dette (dog er det verd å merke seg at det var ensartede vifter, dvs samme antall blader, og ca samme form på bladene). Men det er endel tingg som skiller PSUer fra hverandre, hvordan viftene styres, hvor mye kjøleribber de har, og ikke minst effektiviteten til PSUen. Derfor kan det være ganske stor forskjell på hvor fort en vifte går på de forskjellige PSUene.

2. Det med passivt kjølt skjermkort er vansklig å bedømme, om kabinettet tar en 12mm vifte, så vill jeg nok satt inn en på lavt turtall et sted.

Jeg er enig i at harddisker var hovedproblemet før, og forsåvidt resten av rangeringen også, dog vil jeg si skjermkort er det nest verste etter HD, om man skal ha en viss effekt på de, og PSUer kan være vansklige fordi man kontrollerer de i liten grad selv. Men moderne PSUer har blitt veldig stille, en stille moderne PSU er så så stillegående at de fint kan være umulig å høre, litt avhengig av kabinettes plassering og oppbygning.

AtW

Lenke til kommentar

Kabinett: Silverstone Temjin TJ08 - µATX ; 2x120mm vifter (foran+bak), ~900rpm

Strømforsyning: Silverstone ST30NF; vifteløs, 3års garanti

CPU kjøler: Scythe Ninja 2; laget for å kjøres passivt

Sørg ellers for passivt skjermkort og hovedkort. SSD er det riktige valget mtp støy.

Ser at du skal bruke maskinen til spilling, men dersom dette ikke er absolutt nødvendig ville jeg vurdert om jeg ikke kunne klart meg med en integrert GPU løsning.

Lenke til kommentar
Kabinett: Silverstone Temjin TJ08 - µATX ; 2x120mm vifter (foran+bak), ~900rpm

Strømforsyning: Silverstone ST30NF; vifteløs, 3års garanti

CPU kjøler: Scythe Ninja 2; laget for å kjøres passivt

Sørg ellers for passivt skjermkort og hovedkort. SSD er det riktige valget mtp støy.

Ser at du skal bruke maskinen til spilling, men dersom dette ikke er absolutt nødvendig ville jeg vurdert om jeg ikke kunne klart meg med en integrert GPU løsning.

Takk for godt innspill. Siste først. Vurderer integrert grafikk. Tror Civ4 er eneste jeg kjører som det kanskje ikke takler. Trodde strategispill var lettkjørt, men gikk på en smell sist jeg bygget pc. Dermed endte jeg opp med 7900GTO som den gang var nest best (etter gtx). AMD 790 GFX (brikkesettet) har jo ganske bra grafikk, men jeg er redd det ikke holder.

Når det gjelder oppsettet ditt, ser jo det forlokkende ut. To kabinettvifter istedet for en PSU-vifte og en CPU-vifte. Jeg er ikke overbevist om at det er stillere, siden kabinettet ser mye mer åpent ut (luftegriller), men det er i allefall istand til å flytte mer varme ut av kabinettet.

Lenke til kommentar

Det er strengt tatt ikke nødvendig med en dedikert CPU vifte i dette oppsettet ettersom Ninja kjøleren er laget for å kunne kjøres passivt.

Kjører selv kun med en 120mm i front og en 120mm bak. Har imidlertid byttet ut de medfølgende viftene med Noctua vifter.

Det ser kanskje litt trangt og rotetet ut, men det ble bedre etter en skikkelig rydding. Det er forresten lettere å gjemme unna en 2,5" SSD enn en Scythe QuietDrive.

post-95203-1237761072_thumb.jpg

Endret av nogen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...