Gå til innhold

Kor mykje FPS treng ein eigentleg?

Anbefalte innlegg

Såg nokon som sa om CS:

"Det går ikke glatt (100fps) når jeg spiller med 32 spillere på en server med min 1,2ghz bla bla bla..."

Er det eitt minstekrav at ein har 100fps? :o Høyrast litt sjukt ut. Har spelt ein del Unreal Tournament og Unreal Tournament 2003 (likte aldri CS), og eg har ikkje hatt noko problem når eg har 60-70fps.

Kvifor treng ein så mykje fps når auget ikkje klarar å sjå meir enn 20-30 bilder i sekundet (eller tar eg veldig feil no?)

Orsakar for grusomt newbie-spørsmål, men eg har lurt på det her ei stund no.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Øyet oppfatter MYE mer enn ca. 24 bilder i sekundet, dette er basert på at film har 24FPS, som blir helt feil siden det er en del triks som blir brukt for å simulere bildeovergang etc etc, søk på forumet, er diskutert en del :)

Når det er snakk om 100FPS, så er det gjennomsnittlig FPS, som regel målt med å kjøre en timedemo. FPS kan synke så helt til bunnen og langt over 200 når demoen blir kjørt, men gjennomsnittet blir ikke helt realistisk. Personlig liker jeg å kjøre krevende demoer med mange spillere på skjermen hele tiden.

100fps med 32 spillere på en 1.2ghz, kan like godt være CPU'en som er for svak.

Lenke til kommentar

i cs er det veldig små marginer, når du ser en fiende må du reagere så fort du kan og få siktet plassert på han så fort du kan og skyte så fort du kan, den første kulen er avgjørende, treffer du fienden med en kule før han skyter så blir hannes aim ødelagt og han vil slite med å ta deg. det er nok ikke så veldig mange hundredels sekunder forskjell imellom dine og fiendens første skudd, så ping og fps har veldig mye å si. spiller jeg imot folk med over 200 ping er det som å plukke bær, jeg kan begynne å skyte på de før jeg dukker opp på skjermen deres og noen ganger drepe de om jeg er heldig.

stabil og høy fps gjør det lettere å treffe der du vil ganske kjapt. øyet ser ikke forskjell på 1 eller 100 fps når du står iro, men du merker fort forskjell mellom 60 og 100 når du begynner å sikte.

Lenke til kommentar

Om spill går glatt eller ikke er også avhengig av om spillet er optimalisert for en hvis fps. Grunnen til at spill hakker eller rykker er fordi fps'en kommer under en minimum grense som spillet har.

For at et spill skal gå glatt bør det helst ligge rundt 60fps. Men dersom et spill er optimalisert for 30 og ligger rundt der skal det og gå glatt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...