dandel58 Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 (endret) Heisann.. Har et megaproblem som frustrerer meg veldig og har frustrert meg i lang tid.. Nettopp oppgradert hovedkortet mitt fra Asus Crosshair til Asus crosshair 2 formula.. Systemet funker, får ingen feilmeldinger på displayet.. Problemene starter når jeg skal finne hardiskene.. Har en 750 G WD S-ATA disk og 3x 1 T WD S-ATA disker.. Hovedkort, Bios, finner ikke S-ATA diskene.. Eller jo den finner de sånn halveis.. Den finner ikke 1 T diskene uansett.. Den finner Blu-Ray og DVD brenneren og 750 G disken.. Kobler jeg inn 750 disken alene i hvem som helst av S-ATA sporene finner den ikke den i det hele tatt.. Når jeg kobler til alle finner den de overnevnte men ikke 1 Terra byte diskene.. For å nevne dette så skjedde dette også med forrige hovedkort og derfor er det ikke noe feil på diskene.. Nettopp derfor jeg byttet.. Hardiskene fungerer når jeg kobler dem til andre pcer.. Hvorfor skjer dette? Har det noe med instillingene? Det er veldig merkelig at den finner blu-ray spilleren, dvd brenner og 750 giga disken når jeg kobler itl alle, men når jeg bare kobler til f.eks blu-ray og 750 disken finner den ikke 750 disken.. det er som lotto.. og det må være noe med systemet. hvordan det settes opp.. fordi det gjentar seg ikke med to hovedkort og jeg det er ikke defekt heller, har prøvd alt.. Hva skal jeg gjøre? når jeg bytter til RAID, ikke at jeg aner hva det er til.. så finner den 3 Disker som den måler til 750 G, selvom dette er jo faktisken 1 T diskene... men biosen finner dem ikke.. men raid setupen finner dem:S Samtidig så tar det en evighet å starte opp vista setupen, nå har jeg ikke koblet til noen mus enda så kanskje derfor det tar tid å kjøre fra cden? Samtidig står det i hovedkortmanualen at S-ATA diskene ikke vil fungere om man ikke har instalert Vista Service pack.. men hallo for å instalere windows må man jo koble til en s-ata disk i pcen, men når det står at den ikke vil fungere hvis du ikke har SP.. det er motsigende.. samtidig står det at de to siste sata utgangene på kortet har noe AIHD eller noe som ikke vil fungere før du har instalert de fra cd? skjønner ikke dette jeg.. har god erfaring med å bygge pcer, men helt siden jeg gikk over til crosshair kortene som er utrolig råe så har jeg opplevd dette... Noen som kan hjelpe meg?? Systemet mitt er som følger.. Asus Crosshair 2 Formula AM2+ Athlon 64 X2 6400 Geforce GTX 8800 Sound Blaster Fataliy 4 x 512 Crucial DDR2 RAM 800 MHZ 1000 W MIST Strømforsyning ingen av tingene er defekt, så det har jeg allerede sjekket, får ingen feilmeldinger heller.. har vært sånn hele tiden.. Man kan velge biosen sine instillinger til ide, raid eller aihd eller noe.. samme med alle instillingene, outosøk også på... takk på forhånd:) Endret 19. mars 2009 av dandel58 Lenke til kommentar
Fikseren Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Hvordan er jumperne satt på alt? Lenke til kommentar
dandel58 Skrevet 20. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2009 hvordan jumpere? sata-disker har jumper plasseringern, men ingen greier å sette på dem fordi det gjøres automatisk.. uansett så er det jo spesielt når den disken ikke finner den ene hardisken når jeg kobler den alene til en av sata utgangene, men når jeg kobler alle inn finner den den.. Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Kjenner ikke kortet, men prøv å sett sata-kontrollerne til IDE i bios. Om de står på noe annet (f eks raid) vil ikke windows se diskene uten driverinstallasjon (via diskett) Lenke til kommentar
Tordenflesk Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Han ser dem ikke i BIOS RAID ser de som 3 750GB-disker fordi RAID kun funker med like disker, og derfor nedgraderer TB-disken. Har du sjekket kablene, evt. prøvd nye? S-ATA liker ikke så godt bøy på seg har jeg erfart. Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Er ikke dette litt selvmotsigende ? For å nevne dette så skjedde dette også med forrige hovedkort og derfor er det ikke noe feil på diskene. Dersom du hadde det samme problemet med forrige HK, kanskje du skal ta med diskene til en venn og teste de der ? Lenke til kommentar
dandel58 Skrevet 21. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2009 Fant problemet... de 4 blå S-ATA portene på hovedkortet fungerer.. de er de to siste svarte som ikke fungerer.. Står noe i manualen om at jeg må instalere disse i windows? Og at de bare funker i RAID eller AIHG eller noe.. vil det si at jeg ikke kan plugge inn en eller flere i de svarte? Har 6 plasser og har brukt opp 4 allerede, en til blu-ray, en til dvd brenner og to hardisker.. to hardisker er altfor lite... hadde kjøpt s-ata kort men det passet ikke på hvoedkortet.. noen tips? Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Fant problemet... de 4 blå S-ATA portene på hovedkortet fungerer.. de er de to siste svarte som ikke fungerer.. Står noe i manualen om at jeg må instalere disse i windows? Og at de bare funker i RAID eller AIHG eller noe.. vil det si at jeg ikke kan plugge inn en eller flere i de svarte? Har 6 plasser og har brukt opp 4 allerede, en til blu-ray, en til dvd brenner og to hardisker.. to hardisker er altfor lite... hadde kjøpt s-ata kort men det passet ikke på hvoedkortet..noen tips? 1. skaff deg et ekstra s-ata kontroller kort (PCI eller PCI express avhengig av hva du har ledig eller plass til) som funker med store disker (flere s-ata kontrollere trives ikke med nye store disker. Jeg har brukt alt for mye tid på råtne innebygde s-ata kontrollere på Asus sine hovedkort... Noen av de trives ikke med WD raptorer og 1Tb disker. Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Om de 2 siste portene bare funker under raid eller ahci, så må man velge ahci og installere drivere fra diskett (F6) under windowsinstallasjon for å få dem opp. Mulig det går an å installere i ide-mode (4 sata-porter), installere drivere for chipsett / sata, for deretter å endre i bios til ahci, og vips - 6 sata-porter oppe.... (ahci kan gi høyere ytelse for harddisker enn ide) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå