Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

ulovlig å være beruset på jobb?

aklla

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet i en liten diskusjon med en som har litt peiling på regler rundt arbeidsplassen, han mener at det er ulovlig å være beruset på jobb, selv om arbeidsgiver vet og har godtatt dette.

jeg har en stilling der jeg kan bli kalt ut til jobb 24/7, 365 dager i året.

problemstillingen det var snakk om var hvis jeg var på fest og ble kalt ut til å jobbe mente han de ikke kunne gjøre dette hvis jeg var beruset.

dette er en jobb jeg kan gjøre selv om jeg er noe beruset, er ikke snakk om hjernekirurg eller noe slikt.

så, har arbeidsgiver lov til å ha meg på jobb selv om jeg er beruset?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I følge Norske lover så finnes det ikke noen regler som bestemmer når du har lov til og når du ikke har lov til å være beruset. Men det finnes naturligvis lover som forteller noe om hva du ikke har lov til å gjøre når du er beruset(føre motorisert kjøretøy for eks).

På arbeidsplasser er det som regel satt opp i regelverket at du ikke skal være beruset eller nyte alkohol i arbeidstiden. Dette er noe arbeidsgiver bestemmer og dersom du møter opp på jobb så bryter du disse reglene.

Så for å unngå å drikke under tvil så bør du sjekke regelverket på arbeidsplassen din.

Lenke til kommentar

det er ikke noe vakt eller noe slikt, de har mulighet til å kalle meg til jobb i min fritid, som jeg i utgangspunktet gjør hva jeg vil med.

så lenge det er arbeidsgiver som sier at man ikke kan være beruset på jobb og arbeidsgiver som kan kalle ut berusede personer, så kan de jo ikke akkurat straffe noen for det.

dette er som sagt ikke når jeg møter opp 08:00 på jobb på en normal dag, men når evt. arbeidsgiver ringer meg 02:00 på lørdags kveld/natt

Lenke til kommentar

Det er ikke verre enn at du opplyser om at du har drukket alkohol når du eventuelt blir innkalt. Så får arbeidsgiver selv bestemme om han skal innkalle en annen eller ikke. Du bør nok også si ifra hvis det er så "ille" at du ikke føler det er forsvarlig at du gjør den aktuelle jobben.

Lenke til kommentar

Så lenge det å være berusa på jobb ikke bryter med noen av Norges lover, så er ikke dette per definisjon ulovlig, og blir en sak mellom deg og arbeidsgiver. Dersom du blir pålagt jobb utover det som står i kontrakten din, kan dog dette stride med arbeidsmiljøloven.

Lenke til kommentar

tja, var vel egentlig mest om skade og forsikring, noe som egentlig ikke er relevant for meg med mindre jeg tryner på vei inn kontoret.

men det var absolutt verdt lesningen :)

jeg har egentlig fått svar på det jeg vil, å være beruset på jobb er i seg selv er ikke ulovlig.

ang. arbeidsmiljøloven så er det som sagt ikke alle som trenger å følge denne slavisk, en del kan bryte og tøye den, blandt annet min arbeidsgiver.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke uvanlig å få edru-tillegg i stillinger hvor man i perioder/dager/skift må være klar til å møte på jobb ved behov (f.eks. ved ferieavvikling hvor unge og uerfarne ferievikarer ikke kan alt, men er nødvendige for å få turnusen til å gå opp...).

Har hørt (men ikke sikker på) at fast ansatte helsearbeidere på sykehjem etc. må stille på jobb om det dukker opp sykefravær. Slik jeg har forstått det er det mange som sier de har drukket når de tar telefonen for å slippe :)

Lenke til kommentar
ang. arbeidsmiljøloven så er det som sagt ikke alle som trenger å følge denne slavisk, en del kan bryte og tøye den, blandt annet min arbeidsgiver.

Nå lurer jeg, og sikkert endel andre, veldig på hva slags jobb dette er? Siden den tydligvis har lov til å bryte arbeidsmiljøloven.

Lenke til kommentar
Forsvaret er min arbeidsgiver...

I så fall, så kan det (kanskje) være at du ikke har lov til å være beruset på jobb likevel, til tross for at sjefen din sier det er ok. For det kan (kanskje) være at dere begge er underlagt "Lov om personell i forsvaret", jfr.: http://www.lovdata.no/all/hl-20040702-059.html, og den overprøver sansynligvis arbeidsmiljøloven.

Dens § 10 sier:

10. Pliktmessig avhold

Tilsatt militært personell og vernepliktige skal i tjenestetiden ikke nyte alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel. Departementet kan gi forskrift om unntak fra første punktum. Forbudet gjelder ikke ved fravær under permisjon eller fritid, med mindre annet er bestemt av departementet.

Tilsatt militært personell og vernepliktige skal heller ikke møte til tjeneste påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel. Som påvirket av alkohol regnes en person som har alkoholkonsentrasjon i blodet som er større enn 0,2 promille, eller en alkoholmengde i kroppen som kan føre til en så stor alkoholkonsentrasjon i blodet.

Første og annet ledd gjelder ikke for legemidler som inntas i samsvar med resept fra lege, tannlege eller annen med rekvireringsrett. Den som inntar legemidler som kan virke berusende eller bedøvende, skal snarest orientere sin arbeidsgiver om dette.

Bestemmelsene i vegtrafikkloven 18. juni 1965 nr. 4 § 22 a om alkotest, utåndingsprøve og blodprøve gjelder tilsvarende.

Overtredelse av bestemmelsene om pliktmessig avhold kan refses disiplinært i henhold til lov 20. mai 1988 nr. 32 om militær disiplinærmyndighet.

Departementet kan bestemme at forbudet i første og annet ledd skal gjøres gjeldende for tilsatt sivilt personell i Forsvarsdepartementet med underliggende etater.

Departementet kan gi nærmere regler om pliktmessig avhold.

Denne regelen gjelder altså også for tilsatt personell. Nå er jeg ikke noe kjent med loven annet enn hva jeg kan lese ut av den, og jeg er heller ikke kjent med eventuelle departementregler. Men om du og din sjef er underlagt denne loven, så bryter dere begge loven ved å la deg jobbe i beruset tilstand (mer enn 0,2 promille).

Og på generelt basis sier forskriftenes § 3: http://www.lovdata.no/for/sf/fo/xo-20041230-1906.html følgende:

§ 3. Pliktmessig avhold for sivilt personell

Sivilt tilsatt personell omfattes av loven § 10 når de tjenestegjør i stillinger som har arbeidsoppgaver som tilsier at de undergis samme restriksjoner som militært personell. Nærmere bestemmelser fastsettes av Forsvarssjefen.

Jeg skal ikke spekulere i om ditt ansettelsesforhold, for det kan være at du ikke kommer inn under denne regelen likevel, men du er i en gruppe som meget vel kan omfattes av loven.

• Liker 1
Lenke til kommentar

da ble det litt vanskligere...

hva skal til før arbeidsoppgaver tilsier det millitært personell har?

millitært personell gjør jo "alt" de også, har både militært og sivilt personell på avdelingene rundt her, som har samme arbeidsoppgaver.

vet vi har noe av samme regler som militært personell, men om dette er spesielle regler satt for avdelingen vet jeg ikke.

edit: så er det noe som heter nødrett også da.

er jo alltid en grunn til at man blir kalt tilbake til jobb, men om dette "redder nogens person eller gods paa" er jeg usikker på, spørs hva som defineres som gods.

§ 47. Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget for at redde nogens Person eller Gods fra en paa anden Maade uafvendelig Fare, naar Omstændighederne berettigede ham til at anse denne som særdeles betydelig i Forhold til den Skade, som ved hans Handling kunde forvoldes.

§ 48. Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget i Nødverge.

Det er Nødverge, naar en ellers strafbar Handling foretages til Afvergelse af eller Forsvar mod et retsstridigt Angreb, saafremt Handlingen ikke overskrider, hvad der fremstillede sig som fornødent hertil, og det i Betragtning af Angrebets Farlighed, Angriberens Skyld eller det angrebne Retsgode ei heller maa agtes ubetinget utilbørligt at tilføie et saa stort Onde som ved Handlingen tilsigtet.

Hvad ovenfor er bestemt om Afvergelse af retsstridigt Angreb, kommer ogsaa til Anvendelse med Hensyn til Handlinger, der foretages i Hensigt at iverksætte en lovlig Paagribelse eller hindre, at Straf- eller Varetægtsfanger rømmer.

Har nogen overskredet Grænserne for Nødverge, er han dog straffri

§ 17. Nødrett

En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når

a) den blir foretatt for å redde liv, helse, eiendom eller en annen interesse fra en fare for skade som ikke kan avverges på annen rimelig måte, og

b) denne skaderisikoen er langt større enn skaderisikoen ved handlingen.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...