Tumbleweed Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 (endret) Karer: Ser ut til at mine motforestillinger mot tysk bil må vike en smule: Har fått et godt tilbud på en A6 '98, V6 2,4 (bensin) automat quattro avant, 170 000km, full servicehistorikk, regreim service etc. Strøken bil for det blotte øyet. Og jeg må faktisk innrømme at jeg liker utseendet på denne stasjonsvogna, enkelt og rent. Skal se bilen i løpet av helga. Hva skal jeg være oppmerksom på? Kjente svakheter? Vet at opphengskulene er svake, og kan leve med det, men er det andre ting? (oppgir ikke pris her, da det som sagt er en god pris så langt jeg kan bedømme (hastesalg pga personlige forhold)) Takk! Endret 25. mars 2009 av Tumbleweed Lenke til kommentar
rublings Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Hør etter knirking i bakfjærene, dette er et kjent problem. Ellers har du jo funnet deg en fin bil, vi har maken her i huset selv, bare 1.8T 03-modell. 2.4 drikker en del suppe, så jeg hadde anbefalt 1.8T hvis du har mulighet. Har du fått et veldig godt tilbud så er det jo en annen sak. Er det Multitronic-kassen? Isåfall kan du kjenne etter om girkassen nykker litt på lavt turtall. Vi byttet en kasse etter 100.000km. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 19. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2009 Takk for tips! Knirking i bakfjærene kan jeg leve med en stund. Vet ikke om det er Multitronic (har ærlig talt veldig lite peiling på Audi), men den har mulighet til "manuell" giring i D-posisjon. Skal sjekke historikken på kassen og teste det du sier. Forbruket er et ikke-tema, faktisk. Med mindre den bruker så mye at det tyder på at noe er galt et sted. Det som gjør bilen interessant er at servicen skal være fulgt fra dag en (kjøpt i Norge), og at det nylig har vært storservice med bla regreimbytte. Tilstandsrapporten er i følge selger prikkfri. Men så har jeg jo ikke fått kjørt den enda.... Flere tips, folkens? PS: Er det mulig å skremme denne motoren opp noen hester? Ikke at det er aktuelt nå, men moro å vite når bilen (hvis kjøp) nærmer seg livets høst... Lenke til kommentar
rublings Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Dette er en sugemotor så skremming av motor er en dyr prosess. Hvis det er enkel trimming så må du gå for turbomotoren. Chip til 7000,- så har du 195hk kontra 150. Jeg regner med det er Multitronic kassen du har. Sjekk i serviceheftet ja, er veldig dyrt om det først skjer noe. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 19. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2009 (endret) Multitronic: Skal sjekkes! (og som sagt prøves) Trim: Ikke egentlig aktuelt, jeg er en lat sjåfør. Men greit å vite på sikt. (chip til 7k er forsåvidt overkommelig) urk...skal jeg krype til korset, og faktisk la meg selv bli sett i en Audi da? Merket har jo et visst stigma, og trekkes stadig frem sammen med kompisene MB og BMW når det er snakk om uvettig oppførsel i trafikken. Kanskje trenger Audifolket en gnom som meg til å balansere inntrykket? Endret 19. mars 2009 av Tumbleweed Lenke til kommentar
rublings Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Får si som ene læreren min (mekaniker i 20år hos Toyota): Det er en helt annen følelse å kjøre Audi enn Toyota, men du må jammen meg betale for det også. Det ligger en god del i det, bilene er jo ikke bare dyrere i innkjøp, men servicer og deler koster litt over gjennomsnittet også. Jeg regner dog med at du har regnet med dette. Siden du har kommet over en litt eldre bil så er jo det verste verditapet borte for lenge siden. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 19. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2009 (endret) Jepp, verditap er i likhet med forbruk ikke noe tema. Har i mellomtiden sjekket litt på nett, og det kan se ut som om bilen er relativt trygg å kjøpe. V6'ern med 165 hester er vel ingen sportsmaskin, men det er jeg heller ikke ute etter. God komfort og utstyr og quattro er gjengangertema i pluss-omtalene ved siden av minimal rustproblematikk. Spent på prøvekjøring! Men for all del, kom med flere innspill fra Audi-campen! Edit: Etter litt mer gransking på nettet ser det ut som om det du kaller Multitronic ikke kom før noen år etter 1998. Kassen på denne årsmodellen kalles steptronic/tiptronic om hverandre, og jeg finner ingenting negativt om denne spesielt. (rent bortsett fra at 2, 4-V6'en og kassen oppleves som sedat. Og det er ikke noe minus for meg - skal jeg ha fart og spenning har jeg MC) Så langt har jeg funnet negative tilbakemeldinger på forstilling, takluke (som denne ikke har, heldigvis) og kam/topp-problematikk på dieselutgavene (dette er bensin) Forstillingstrøbbel var jeg klar over i forkant, og ser ikke så mørkt på det. Velvel, det er enda tid og rom til å komme med tilbakemeldinger! Endret 19. mars 2009 av Tumbleweed Lenke til kommentar
rublings Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 2.5 v6 dieselen har det vært en del trøbbel med ja. Angående kassen så er det så mange forskjellige navn at det går i surr. Den vi har er iallefall en "trinn løs" automat. Litt underlig å kjøre i begynnelsen men det går seg til og er veldig behagelig. Gi en lyd om det er denne kassen som sitter i bilen Lenke til kommentar
joka Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 (endret) tips om forstilling.. når det ryker et stag.. ikke bytt det... bytt alle 8 + endeledd + stag til krengnings-stabilisator. dette gir deg flere år med "kjøreglede" uten at det ryker et stag annenhver måned koster litt over 4.000 for et forsterket sett her: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=15607199 edit: skrivefeill Endret 20. mars 2009 av joka Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Viskermotor bak, Instrument panel og bremser bak er det ofte feil med.. Rimelig dau den motoren også.. 2,4 bensin. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 21. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2009 Takk for innspill, folkens. Så langt er jeg ikke veldig bekymra over det jeg hører. Forstillinga er nylig gjennomgått og oppgradert, alle servicer er fulgt, bilen er i godt hold og har heldigvis 100% originalt utseende, utvendig og innvendig. Kjedelig? Joa, men det er sånn jeg vil ha bilene! Deler er lette å skaffe, og prisene er ikke så voldsomme som folk skal ha det til (har sjekka med div leverandører: slitedeler, bremser, drivaksel/forstillingsdeler etc). At motoren er lat, vet jeg fra før. Holder uansett i bøtter og spann til min kjørestil. Rublings: Det er ikke Multitronic på denne bilen. Multitronic kom som sagt noen år etter 1998. Hm. Mangler bare testkjøring nå tror jeg! Lenke til kommentar
JaguarXKR Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Nydelig bil alt i alt - lykke til med testkjøring! Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Nydelig bil helt til det skjer noe. Veldig deilig å kjøre, fin motor, kjempe bra bremser, romslig. Hadde 2,4 motoren i sedan utgaven. Så hadde jeg bilen på service i fjor sommer der jeg byttet bakbremser og olje osv, og der ba jeg de samtidig sjekke endeledd osv. Fikk da beskjed om at alt så bra ut, og at det ikke var tegn til slitasje. 2 måneder senere kommer det en fryktlig knirkelyd hver gang jeg svinger med bilen, og det viser seg at faktisk alt av endeledd og bærearmer eller hva det heter for noe, måtte byttes.. Begge sidene forran og bak. Og prisen på det var 40000kr. Så var ops på det, plutselig ryker det selv om han sier bilen nettopp har vært til sjekk på verksted. Lenke til kommentar
sugarboy Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Nydelig bil helt til det skjer noe. Veldig deilig å kjøre, fin motor, kjempe bra bremser, romslig. Hadde 2,4 motoren i sedan utgaven. Så hadde jeg bilen på service i fjor sommer der jeg byttet bakbremser og olje osv, og der ba jeg de samtidig sjekke endeledd osv. Fikk da beskjed om at alt så bra ut, og at det ikke var tegn til slitasje. 2 måneder senere kommer det en fryktlig knirkelyd hver gang jeg svinger med bilen, og det viser seg at faktisk alt av endeledd og bærearmer eller hva det heter for noe, måtte byttes.. Begge sidene forran og bak. Og prisen på det var 40000kr. Så var ops på det, plutselig ryker det selv om han sier bilen nettopp har vært til sjekk på verksted. Sa du 4, fire, tusen, eller 40 000, førti tusen? Hva bytta de til ? Endeledd av gull ? Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Nydelig bil helt til det skjer noe. Veldig deilig å kjøre, fin motor, kjempe bra bremser, romslig. Hadde 2,4 motoren i sedan utgaven. Så hadde jeg bilen på service i fjor sommer der jeg byttet bakbremser og olje osv, og der ba jeg de samtidig sjekke endeledd osv. Fikk da beskjed om at alt så bra ut, og at det ikke var tegn til slitasje. 2 måneder senere kommer det en fryktlig knirkelyd hver gang jeg svinger med bilen, og det viser seg at faktisk alt av endeledd og bærearmer eller hva det heter for noe, måtte byttes.. Begge sidene forran og bak. Og prisen på det var 40000kr. Så var ops på det, plutselig ryker det selv om han sier bilen nettopp har vært til sjekk på verksted. Sa du 4, fire, tusen, eller 40 000, førti tusen? Hva bytta de til ? Endeledd av gull ? Det var ikke bare endeledd. Masse greier forran og bak som måtte byttes, pluss noe med eksos anlegget. Møller skulle ha 40 tusen for å ordne det. Var ikke jeg som ordna med det, så husker ikke alt som ble byttet. Men det skal hvertfall utrolig lite til for at noe skjer med understell på den bilen, hadde fått alt sammen sjekka 2 måneder tidligere og plutselig ryker alt. Det jeg synes var utrolig rart, var at det måtte byttes forran og bak samtidig... Jeg lurer på om det kan ha vært fordi jeg ikke hadde festet vinterhjulene ordentlig(de hadde løsnet endel etter noen km), og lekt meg litt for mye i rundkjøringene.. Var etter det lydene kom, menmen. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 Da har jeg hatt bilen på prøve i to dager, og har gått gjennom hele vogna med hjelp fra en erfaren mek-kompis, hatt bilen på bukk etc. Kompis har skrudd en del Audi. Bilen ser strøken og flott ut, men har flere svakheter ved understellet (kompis mente at gjennomgangen selger skryter av må ha vært gjort av en mann med ett glassøye, og lapp over det andre) Masse slark. Riktignok intet hørbart ved kjøring, men nummeret før. + mye silikonspray her og der!)) I tillegg avdekket han en del småfiks rundt om som i utgangspunktet ser bra ut, men som vil gå til skogen etter ganske kort tid. Sjekka også med merkeverkstedet somhar hatt servicen, der var de en smule vag(!)e når jeg stilte spørsmål om forstilling etc, svarte kun på generelt grunnlag. I tillegg har selger moderert seg i forhold til hastesalget, plutselig er det ikke sånn bråhast allikevel... Synd å la denne gå, bilen var en drøm å kjøre. Men jeg bruker ikke penger på et rullende pengesluk. Søket fortsetter. Saab seiler opp som interessant. Fikk Audi-avsmak av dette, dessverre. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Du får være lykkelig over at du oppdaget dette nå, ikke ved en senere anledning. Skal aldri selge bil til deg i hvert fall Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 Jepp, er sjeleglad for å ha kompiser innenfor faget! Han anslo en påkost på minst 20 - 30 tusen i løpet av 3 til 6 måneder. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Jepp, er sjeleglad for å ha kompiser innenfor faget! Han anslo en påkost på minst 20 - 30 tusen i løpet av 3 til 6 måneder. Ta en prøvetur i en 5-serie stasjonsvogn når du først har bestemt deg for å lete videre. Jeg var inne på tanken på A6 før jeg kjøpte nåværende 5-serie, men slo det fort fra meg når jeg fant en flott 5-er. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 5-serie? Antar du mener BMW? Det er flotte biler, men appellerer ikke nok til meg, dessverre. Bakhjulstrekk er jeg også ferdig med:-) (skal jeg ha det moro med kjøretøy setter jeg meg på mc'en!) Vanskelig dette, jeg har som førsteposten sier fordommer mot tyskere (MB og BMW utgår rett og slett pga bakhjulstrekk. Audi har vært litt av/på pga quattro og det peneste designet av de tre) Japanske og koreanske biler fremstår for meg like kjedelige som en stor murbygning på et svært jorde, med et 10 x 30 meter stort "KJEDELIG"-skilt på taket. Fornuftig med japansk? Selvsagt, men det er noe med manglende "opplevd kvalitet". Jeg hater egentlig både utrykket, og trend-nissen som kom opp med det for første gang. Allikevel er det noe i det. Min absolutt beste biltur jeg noengang har hatt var tvers over Danmark i en lånt Saab 9-5 fra sent 90-tall. Må sjekke litt Saab, tror jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå