ZeroreZ Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Er de mulig å beregne relativ luftfuktighet innendørs basert på målinger utendørs av relativ fuktighet, temperatur utendørs og innendørs temperatur? ? Om det er mulig er det noen som vet om formler evntuelt tabeller Lenke til kommentar
GeO Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Nei, du kan ikke regne ut relativ fuktighet bare fra temperaturen, du må vite partialtrykket av vanndamp i luften også. Relativ fuktighet er forholdet mellom partialtrykket av vanndamp i luften og metningstrykket til vanndamp ved den aktuelle temperaturen. Så temperaturen inngår i regnestykket, men den er ikke nok. Lenke til kommentar
ZeroreZ Skrevet 19. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2009 Ok, hadde håpet jeg kunne bruke 1. Metningstrykk ute: Es=6,11*10,0^(7,5*Tc/(237,7+Tc)) ; Tc= Ute temperatur 2. Partialtrykket ute: E=(RH*Es)/100 ;RH relativ fuktighet ute 3. Duggpunkt ute: Tdc=(-430.22+237.7*ln(E))/(-ln(E)+19.08) 4. Metningstrykk innendørs Es=6.11*10.0^(7.5*Tc/(237.7+Tc)) ;Tc = innendørs temperatur 5. setter innendørs partialtrykk lik utendørsdørs partialtrykk E=Partialtrykket ute, se utregning over 6. Beregne innendørs Relativ fuktighet. RH=(E/Es)*100 Relativ fuktighet inne Vil dette stemme eller må jeg beregne lufttetthet og abolutt luftfuktighet i punkt 5? Lenke til kommentar
GeO Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Det er ikke noe galt med selve beregningene, men spørsmålet er jo om du kan sette partialtrykket ute lik partialtrykket inne. Det er vel ingenting som tilsier at disse må være like? Lenke til kommentar
ZeroreZ Skrevet 19. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2009 Nei, det er antagelig ikke noe som tilsier at disse må være like, var en antagelse jeg tok. Men er på rimelig tynn is her. Hadde håpet det var noen som kunne si om jeg var helt på jordet eller om det tilnærmelsesvis er riktig. Fysikk og kjemi kunnskapene mine kunne nok ha vært langt bedre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå