Gå til innhold

Lage egen hjemmeserver?

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg er glad i å bruke .torrent-filer og ønsker gjerne å laste ned og dele store filer.

Til daglig har jeg en MacBook Pro som min maskin, som er en flott sak. Problemet er at jeg dersom jeg skal være aktiv på torrentfronten vil denne maskinen bli stående på hele døgnet. Dette er ikke en ønskelig situasjon da jeg ønsker å holde batteriet inntakt etc.

Derfor lurte jeg på hvordan jeg skal kunne ordne meg en løsning som lar meg fjernstyre torrentnedlasting fra macen til en server/stasjonær pc. Vil også "streame" media som serier (og kanskje musikk?) fra denne. Altså ha muligheten til å sende store filer fram og tilbake ver nettverket, men også ha mulighet til å "streame".

Jeg har en gammel PC som jeg er sikker kan gjøre nytten til dette. Problemet er bare at jeg er helt blå på dette. Jeg kjenner en som kjører en lignende setup og bruker tekstbaserte commands for å åpne torrentprogram/starte nedlasting fra hvilken som helst PC hvor som helst. Jeg vil rett og slett oppbevare filene mine på en annen PC/Server, og kjøre dem derfra når jeg vil se dem.

Kan litt programmering, så er ikke fremmed for en løsning som innvolverer litt konsoll/ledetekst. Kan noen gi meg noen tips hvordan starte? Den gamle PCen har windows XP home ed.

Hva er det egentlig jeg er ute etter, og kan noen hjelpe meg med å få gjenomført dette?

På forhånd takk,

Mats

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger vel stort sett ikke mer enn en gammel PC med µtorrent-klient på f.eks

Alle torrent-klienter nå til dags tilbyr RSS-feeds. Du legger inn feedene dine inn, og de havner automatisk på PC-en etterhvert som de blir publisert.

I tillegg fjernstyring. Da har du et glimrende fjernstyringsprogram som heter Teamviewer. Det er så enkelt at selv mora di kan ta det i bruk.

Lenke til kommentar

Men hvordan operativssytem skal jeg kjøre for at den skal være stabil?

Er remote desktop det beste for dette?

Hvordan streamer jeg filer fra den?

Er det bare å dele en harddisk f.eks?

Er det noen måte å styre PCen/serveren via tekstcommands?

Jeg trenger å bestemme hvilken destinasjon en fil skal lagres på f.eks..

Er det så lett som å bruke Remote Desktop? Er det det beste?

Lenke til kommentar

Heisann,

Kva os kunne du tenkt deg? Kva kan du frå før, og er du villig til å lære?

-Linux er nokk mest stabilt, med dette kommer an på om du vil lære t.d. Windows Servere er også dønn stabil, dersom du setter det opp rett.

Streaming:

-Kva skal du streame til?

Remote Desktop/SSH:

-Dersom du t.d. skal køyre Windows Server, kan du bruke Remote Desktop, ja. Som funker relativt enkelt. Dersom du skal ha Linux må du ha Openssh, denne bruker du til å skrive tekstkommandoer i. (Kan jo sette opp eit webskript som gir det ein Ssh klient, som gjør du at du kan bruke den verden over, berre du har internett). Dersom du ønsker å bruke Windows lisensen du har må du gå til anskafelse av noe altarnativt til Remote Desktop. T.d. Log me in(trur eg den heiter)

Du kan jo sette opp Samba, altså mappedeling slik som i Windows, vet ikkje korleis det funker i Os X.

Lenke til kommentar

Jeg er kjent med OS X og windows, men har lite kjennskap til linux. Tror derimot ikke jeg skal ha noe stort problem med å sette meg inn i det :)

Når jeg sier streaming mener jeg at jeg vil oppbevare filene mine på denne serveren, og når jeg for eksempel vil se et filmklipp, kan jeg se det på macen min over nettverket, selv om filen er lagret på serveren.

Synes egentlig remote desktop høres litt kjipt ut.

Å kjøre en tekstkommando om at jeg vil at torrentklienten skal åpne denne .torrentfila og lagre den på dette stedet, synes jeg er ganske kult og en bedre måte å gjøre ting på.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...