jodohl Skrevet 20. januar 2002 Del Skrevet 20. januar 2002 En av mine eldre Hi8-filmer har fått en sterkt skjemmende konturstøy. Dette har oppstått på en kasssett som har ligget lagret i ca 8 år i helt normal romtemperatur. Støyen oppstår i den høyeste delen av frekvensområdet (dvs rundt skarpe overganger/linjer og små detaljer), 1) Aner noen hvorfor dette kan ha oppstått ? Opptaket ble gjort på en Sony V800 ong normal Hi8-kvalitet Sony kassett 2) Kjenner noen til om denne type støy kan reduseres med noen form av filtrering av Hi8-signalet ? Tanken var i analogi med sus i lydsignaler som kan reduseres ved å dempe diskanten med et mattere lydbild som resultat - jeg er på samme måte villig til å gå ned i oppløsning for å få bort støyen. Lenke til kommentar
Jani2012 Skrevet 25. januar 2002 Del Skrevet 25. januar 2002 Jeg er ikke ekspert, men hadde jeg fått et slikt problem hadde jeg: 1. spillt over filmen til DV for å spille inn på PC. 2. importert filmen. 3. eksportert lyden fra klippet til et godt lydprogram.. jeg liker cool edit Pro. 4. i cool edit finnes d et filter, husker ikke ka d hette, "reduce flicker"?? kanskje?? eller... uansett, du velger vekk den delen av spektrumet som plager. 5. redigere eller eksportere, eller ka du nå vil gjør.. 6. ha en go dag. - janicz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå