Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Sette studielån i fond - lurt?

Anbefalte innlegg

Hei

Det har seg slik at jeg skal bo hjemme neste år når jeg studerer, og trenger egentlig ikke studielån for ikke å sulte ihjel; Allikevel har jeg jo mulighet for å ta opp studielån. Vil det lønne seg å ta opp fult studielån for ett år, og sette det i fond - og har det stående der i mens je studerer?

Selve lånet er jo rentefritt så lenge man studerer. Ser for meg at jeg skal ta mastergrad etter dette, altså 5 år til.

Noen innspill? :)

Endret av Mr. Bojangles
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tar du opp studielån når du ikke trenger det kommer pengene til å brenne opp på kontoen... altså det betyr at du kommer til å bruke dem uansett om du har bruk for dem eller ikke.

Skal du ta opp studielån uansett og skal gjøre et tappert forsøk på å spare dem, bør du velge sparekonto i banken, fond har en tendens til å gå dukken, og som sagt over her av Goophy blir det lite morro å få gjeld av penger du ikke engang har brukt.

-Gjeldsslave :woot: -

Endret av XanderZ
Lenke til kommentar

Takk for svar, begge to.

Mja, tviler på at jeg kommer til å sløse dem bare fordi jeg har dem. Har en del penger på sparekontoen allerede, og føler ikke at de brenner hull i lommene mine. :) Har hatt fond ganske lenge tildigere, i Sakgen Global, men solgte meg ut i november, og har dem på sparekonto nå.

Det er sant, det er ikke så gøy å betale tilbake masse penger jeg aldri har brukt - men er villig til å ta litt sjanser.

Lenke til kommentar

Ta opp maks lå og sett dem på en sparekonto.

Renten i lånekassen har de siste par årene vært omtrent den samme eller litt lavere enn avkastning på de beste sparekontoene, så om du tar opp lån og setter dem i banken er det nesten å regne som "gratis penger". Spesielt så lenge du studerer og har rentefritak. Det er litt syting og klaging akkurat nå, siden lånekassen er litt treg å justere ned, men da skal vi huske på at dem var like trege å justere opp i store deler av fjoråret, noe som gjorde at jeg selv gikk ca 2000,- i pluss på å ha ca 200 000,- på en sparekonto i stede for å cashe ut studielånet.

Faktisk vil jeg gå så langt som å si at det å betale tilbake studielån ikke er så lurt som det høres ut som, selv om rente-regnestykket ikke skulle bli like bra som i fjor. De samme pengene på en sparekonto genererer nok noe mindre renteinntekter enn lånet kommer til å koste i år, men ikke noe særlig mer enn vi tjente i fjor (om ikke renta snur oppover til sommeren, da blir det en oppside igjen). Om senere kan bruke studielån til å finansiere f.eks en bil, eller deler av et boliglån (lettere å komme under 80/60% satsene med et par hundre tusen ekstra vettu) er det helt klart økonomi i å ha det som en "privat" lånereserve.

Personlig ville jeg ikke giret opp et aksjefond med lånte penger av noe slag, det overlater jeg til proffene (som ikke får gjøre det med mine penger uansett :p).

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Eg er heilt einig i det som er sagt over om at ein ikkje bør spekulere med lånte pengar i aksjar eller aksjefond.

Eit alternativ til høgrentekonto kan vere å plassere pengane i rentefond, sidan risikoen her er forholdsvis liten. Effektiv rente i dei beste rentefonda ligg for tida litt over 6%, som er eit par prosent over renta på dei beste høgrentekontoane.

Det er likevel ein liten risiko for verdifall eller tap, også når det gjeld rentefond. I haust var det mange rentefond som fall i verdi på grunn av finanskrisa, og ga f.eks. 5% avkastning for 2008 i staden for f.eks. 8%, som i periodar vart "lova" som effektiv rente. Dei verste fonda tapte på ein dansk bank som gjekk konkurs, og gjekk difor eit par prosent i minus for 2008. Det er likevel stor skilnad på dette, og å setje pengane i aksjefond, og miste f.eks. 60% (2008).

Før ein set pengane i fond bør ein samanlikne dei beste fonda v. hj. av f.eks. finansportalen.no og morningstar.no, finne ut kva fond som har gjort det bra over tid, og styre unna dei rentefonda som gjekk dårleg i haust, sidan dette gjerne er dei som tok for stor risiko.

Lenke til kommentar

Takk for svar. :)

Fond kan kanskje være litt risikabelt, i hvert fall i disse tider - uten at jeg vet hva "krystallkulen" sier om når det snur igjen. Har også vurdert høyrentekonto, og så lenge pengene er rentefri - er jeg kun avhengig av 0%<fortjeneste for å "gå i pluss".

Nå har ikke jeg sjekket med lånekassen ang. hva som er maks studielån for en som bor hjemme, og går på offentlig skole (altså, ikke betaler skolepenger, skal gå på universitet) - men det er vel i underkant av 100 000. Renten på en god høyrentekonto ligger vel på +/- 4% nå om dagen?

(100000*1.04^5 | 5 års studie etterpå, samt konstant rente (tvilsomt med det siste kanskje :p)). I tillegg til den eksisterende spareavtalen, det kan jo bli litt.

Som Mailman sier, kan jeg vel bruke pengene som egenkapita til hus etter studiene - siden det kan være vanskelig å få huslån når man er fersk i markedet.

Igjen, takk for svar folkens - dere har oppklart mye. :)

Endret av Mr. Bojangles
Lenke til kommentar

Jeg studerer første året hjemme på offentlig skole og da fikk jeg rundt 80 000 kroner. Investerte pengene i skagen høyrente konto, det var vel rundt 6%. Ikke så værst det egentlig. Du vil nok kunne tjene mange tusen, spesielt hvis du skal studere alle åra hjemme.

Lenke til kommentar
Jeg studerer første året hjemme på offentlig skole og da fikk jeg rundt 80 000 kroner. Investerte pengene i skagen høyrente konto, det var vel rundt 6%. Ikke så værst det egentlig. Du vil nok kunne tjene mange tusen, spesielt hvis du skal studere alle åra hjemme.

Skal nok ta et år her hjemme, i Stavanger, før jeg reiser til Trondheim evt. utenlands. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...