Gå til innhold

Brannmann i militæret


Skyax

Anbefalte innlegg

Var ikkje helgene eg tenkte mest på her, helgane er du stort sett på jobb.

 

Det som er vanleg er at du ender opp i ein vaktturnus der du er på vakt 24 timer i døgnet i 1-2 veker, og deretter har fri i dei påfølgande 1-2 vekene.

 

Dette er veldig gunstig i forhold til at du får reise heim ofte og har lengre fri, men ulempen er at du blir litt avskåren i forhold til resten av leiren sidan du den veka du er på vakt er du meir eller mindre låst til brannstasjonen.

 

Men det går sikkert bra om du får til ein skikkelig dialog med VO.

Sjølv fekk eg desverre ikkje til dette og fekk derfor ikkje benytta meg av VO sitt opplegg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var ikkje helgene eg tenkte mest på her, helgane er du stort sett på jobb.

 

Det som er vanleg er at du ender opp i ein vaktturnus der du er på vakt 24 timer i døgnet i 1-2 veker, og deretter har fri i dei påfølgande 1-2 vekene.

 

Dette er veldig gunstig i forhold til at du får reise heim ofte og har lengre fri, men ulempen er at du blir litt avskåren i forhold til resten av leiren sidan du den veka du er på vakt er du meir eller mindre låst til brannstasjonen.

 

Men det går sikkert bra om du får til ein skikkelig dialog med VO.

Sjølv fekk eg desverre ikkje til dette og fekk derfor ikkje benytta meg av VO sitt opplegg.

Okei :) Skal komme i god dialog med VO og gjøre godt inntrykk på rekrutten. Tror det kan være en stor fordel å ha Brannvern fra førstegangstjenesten når jeg skal søke jobb som brannmann senere. :)

 

Takk for alle svar!

 

Mvh

Jonas

Lenke til kommentar

Ja det er ingen tvil om at det er ein fordel, spesielt om du også har andre kvalifikasjoner som gjer deg egna som brannmann.

 

Alternativt kan du ta anna relevant utdanning.

Sjølv fekk eg interessen for brann etter å ha vært brannvernassisten i militæret og tok derfor branningeniørutdannelse i Haugesund og jobber no med brannforebyggande arbeid i eit brannvesen.

Lenke til kommentar

Ja det er ingen tvil om at det er ein fordel, spesielt om du også har andre kvalifikasjoner som gjer deg egna som brannmann.

 

Alternativt kan du ta anna relevant utdanning.

Sjølv fekk eg interessen for brann etter å ha vært brannvernassisten i militæret og tok derfor branningeniørutdannelse i Haugesund og jobber no med brannforebyggande arbeid i eit brannvesen.

Nais:) Vi satser på at jeg kommer inn på brannvern ! :w00t:

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Skal inn i luftforsvaret 29 September selv. Og skal trene som rakkern før rekrutten slik at jeg scorer godt på de fysiske testene og oppførsel. Og håper på å komme inn som brannvernassistent! :)

 

Lykke til da!

 

Mvh

Jonas

Vi sees kanskje på Madla. Jeg skal inn 29 også. Skal søke brannvern tenkte jeg, virker som den mest gung ho tjenesten på septemberinnrykket.

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Da forteller du dette til sesjonsoffiseren når du møter på sesjon del 2, og så forbereder du deg godt fysisk og mentalt så du kan gi maks gass under rekruttskolen.
 
Luftforsvaret har Brann-, rednings- og plasstjeneste (store brannbiler og brøytebiler og sånt til bruk inne på flystasjonene), og sjøforsvaret har røykdykkere på fartøyene sine. 
Både sjø og luft har felles rekruttskole på Madla, så man blir først fordelt dit og så ønsker man seg en tjeneste videre derifra. Det betyr at man "konkurrerer" med de andre der om å få det man ønsker seg. I tillegg er det egne fysiske krav for brannvernstjeneste.

Vet ikke om man kan gå direkte fra slik tjeneste til sivilt brannvesen, men du stiller sikkert sterkere uansett :)

Dette kan du lese mer om her:
http://forsvaret.no/karriere/forstegangstjeneste/muligheter/luftforsvaret/brannvernssoldat 
http://forsvaret.no/karriere/forstegangstjeneste/muligheter/sjoforsvaret/brannvernassistent 

 

 

Edit:
Ser at Luftforsvarets sider snakker om videre utdanning mot sivil brannmann:
"I rolige perioder av tjenesten prioriteres ofte fysisk trening. Det er også mange som tar relevante kurs som førerkort klasse C (E), nettbaserte brevkurs ved Norges Brannskole (NBSK) og utrykkningskompetansebevis (kode 160) som gjør at du kan kjøre blålys. Mange brannvernssoldater som ønsker videre arbeid innenfor fagfeltet skaffer seg denne relevante kompetansen"
Regner med dette kan være vanskeligere å få til hvis man er stasjonert på et av sjøforsvarets fartøyer, og er ute og seiler mye.

Endret av krsvgr
Lenke til kommentar

Unnskyld avbrytelsen, men kaster inn noen spørsmål angående brannvernssoldat i luftforsvaret:

 

1: Ifølge lovdatas foreskrift om førerkort m.m §3-1. er minstealderen for lastebil, klasse C er 21 år, mens på nettsidene deres (som nevnt i posten over) står det at det er mange som tar relevante kurs som førerkort klasse C (E)i førstegangstjenesten som brannvernsoldat. Hvordan er det mulig å ta lastebillappen som 19 åring i forsvaret mens minstealderen er 21 år? Kontaktet forsvaret direkte men fikk ingen tydelig svar.
 
2: Hvis jeg tar lastebillappen som 19 åring i forsvaret, vil jeg da kunne kjøre lastebil i det sivile som 19 åring etter endt førstegangstjeneste? Eller må jeg vente til jeg blir 21 år før jeg får gyldig bevis i denne klassen? Eller er brannkonstabel en gråsone mellom sivil sjåfør og yrkessjåfør med unntak angående alderskravet? 
 
3: Hvordan er det tenkt at det skal være mulig å bli brannkonstabel i det sivile? Først brannvernsoldat i luftforsvaret, så en dødtid uten verken jobb eller utdanning på 2 år før man kan ta klasse C og kode 160. Og etter alt dette har du nødt til å få fast stilling før utdanningen engang kan starte! Er det jeg som har misforstått eller er dette eneste vei å gå?
 
Hilsen en meget forvirret videregående-elev
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet har forsvaret fritak fra aldersgrenser, i alle fall på forsvars-skilter, men de bruker sjeldent hjemmelen og foretrekker å gi kjøreopplæring og -oppdrag kun til de som er gamle nok etter sivile regler. Se forskriften § 12-3.

 

1: Er du sikker på at det er 19-åringer som gjør dette da? Det er mange som er eldre enn rett fra videregående når de gjennomfører førstegangstjenesten.

 

2: Nei, det vil du ikke, du må vente til du blir 21 for å kunne kjøre, se § 12-3 annet ledd.

 

3: Den fornuftige veien å gå vil vel være å gjøre noe annet enn å være brannkonstabel fram til du fyller 21, ja, om den aktuelle arbeidsplassen krever at du har førerkort klasse C og kode 160 for å tjenestegjøre. Forsvaret eksisterer ikke primært for å oppfylle dine utdannelsesbehov. Det sagt så er det ikke alle brannstasjoner som krever at du kan kjøre utrykning for å ansettes som brannkonstabel.

Lenke til kommentar

1)

For å ta førarkort klasse C så må du være minst 21 år (eller ha tatt yrkessjåførutdanning). I militæret har dei eigne reglar for bruk av kjøyretøy, men det gjeld kun i forsvaret sin regi.

Grunnen til at det på forsvarets sider står at mange tar lastebilsertifikatet under tjenesta er todelt. For det fyrste så kan uttalelsen være utdatert, den nye aldersgrensa trådde i kraft 19 januar 2013. Den andre forklaringa er at det er mange som er eldre enn 19 år før dei er i militæret. Mange av dei som har gått faglinje på vgs har for eksempel fullført lærlingtida før dei avtjener verneplikta, så mange av dei er 21 år før dei dimmer. I tillegg er det mange som har brukt eit år på jobbing, folkehøgskule, osv. Så det er mange som er eldre enn 18/19 år som avtjener verneplikta.

 

2)

Du kan ikkje ta sertifikatet som 19 åring, men du kan kan nok ta det obligatoriske og ta oppkjøyringa etterpå når du har fylt 21 år (lite forbehold fordi eg ikkje husker om det er ting som blir utdatert anna enn teoriprøva).

 

3)

For å bli brannkonstabel så er det einaste heilt formelle kravet at du må være minst 18 år og ha godkjent vandel. Men i tillegg så er det vanlig å ilegge krav alt etter kva jobb du skal gjere. Du kan for eksempel være brannkonstabel som verken kjøyrer brannbil (treng ikkje førarkort) og ikkje er røykdykker (treng ikkje tilfredsstille fysiske krav). Men det er klart at dei fleste brannvesen ansetter dei beste kandidatane som dei kan få, så dei ansetter ikkje nokon som ikkje tilfredsstiller røykdykkarkrava med mindre dei har desperat behov etter å ha ein mann til som kun skal holde i slangen.
Typisk i små kommunar der dei ansetter brannkonstablar i 0,62% stilling så seier det seg sjølv at dei får ikkje verdens beste brannmenn til å søke når ein må ha ein anna jobb i tillegg for å fylle opp dei gjennværande 99,38% som må til for å få ei 100% stilling.
Dei større stadane og byane som har fleire og betre kvalifiserte søkarar stiller ofte krav som ligger langt over minimumskrava etter forskrifta.

 

Det jobbes med å lage ei utdanning for brannkonstabel i regi av norges brannskole, denne utdanninga blir på fagskule nivå, noke som betyr at du må ha bestått vgs for å kunne søke, og då fortrinnsvis ha eit fagbrev.

Men per i dag er all eller i alle fall det meste av utdaninga som brannmann basert på stasjonsopplæring slik at ein søker jobb fyrst, og deretter blir lært opp og sendt på kurs etter at ein har blitt ansatt.

Lenke til kommentar

1)

For å ta førarkort klasse C så må du være minst 21 år (eller ha tatt yrkessjåførutdanning). I militæret har dei eigne reglar for bruk av kjøyretøy, men det gjeld kun i forsvaret sin regi.

Grunnen til at det på forsvarets sider står at mange tar lastebilsertifikatet under tjenesta er todelt. For det fyrste så kan uttalelsen være utdatert, den nye aldersgrensa trådde i kraft 19 januar 2013. Den andre forklaringa er at det er mange som er eldre enn 19 år før dei er i militæret. Mange av dei som har gått faglinje på vgs har for eksempel fullført lærlingtida før dei avtjener verneplikta, så mange av dei er 21 år før dei dimmer. I tillegg er det mange som har brukt eit år på jobbing, folkehøgskule, osv. Så det er mange som er eldre enn 18/19 år som avtjener verneplikta.

 

2)

Du kan ikkje ta sertifikatet som 19 åring, men du kan kan nok ta det obligatoriske og ta oppkjøyringa etterpå når du har fylt 21 år (lite forbehold fordi eg ikkje husker om det er ting som blir utdatert anna enn teoriprøva).

Dette stemmer ikke, jf. over. Forsvarets personell (med førerkort kl B) kan gjennomføre alle prøver, og du får utstedt førerkort når du oppfyller alderskravet og dokumenterer opplæringen. I mellomtiden kan du føre kjøretøy som normalt krever høyere førerkortklasser uten å faktisk ha førerkort (og strengt tatt uten å ha opplæring, men det tillater nok ikke forsvaret).

Lenke til kommentar

Takk for svar! Har lyst til å ta førstegangstjenesten fortest mulig så jeg kommer meg bort fra teorien et år. Men hva kan man gjør når brannstasjonen forventer at du er 21 år (krever klasse C etter 3 mnd. ansettelse), du går studiespesialisering og vil fortest mulig ut i jobb/utdanning som er relatert til brannmann-yrket? Er det noen muligheter som brannmann i forsvaret som varer i 2-3 år etter endt førstegangstjeneste? Vil jeg få støtte fra forsvaret for å ta klasse C hvis jeg jobber hos dem, eller er det kun støtte i førstegangstjenesten?

Endret av Annonym183
Lenke til kommentar

Du kan verve deg som grenader og jobbe vidare som brannmann i forsvaret. Men dette er sjølvsagt avhengig av at det er ei ledig stilling.

 

Det er som sagt mulig å få seg jobb i sivilt brannvesen utan klasse C førarkort, det er berre å sjå litt rundt på stillingsutlysningane. Mange brannvesen setter klasse C førarkort som ønska kvalifikasjonar. 

 

Men det kan også være litt vanskelig å få seg jobb som brannmann når du er veldig ung sidan ein må ha ein viss grad av modenheit for å kunne takkle ein slik jobb.

 

Dei aller fleste som vil bli brannmann går vegen om vikarvakter, deretter går dei rundt og kun tar enkle og kortvarige strøjobbar fram til dei får tilbud om fast stilling.

Akkurat no er det ikkje så mange utdanningsalternativ anna enn at du stiller litt sterkare med eit rellevant fagbrev. Du kan også ta litt kursing som privatperson, men mykje må du være ansatt i brannvesenet for å få innpass til å ta. Du må også gjere ei avvegning på kor mykje tid og pengar du vil legge i å ta til dels svært smale kurs som eigentleg kun er nyttige i brannvesenet, og kor sannsynleg det er at du får jobb. Tar du f.eks. redningsdykkarkurset og du ikkje får jobb i brannvesenet så er det ikkje så mykje du kan bruke dette kurset til.

Lenke til kommentar

Dersom man søker på - og får - stilling som grenader (vervet) etter førstegangstjenesten, sendes man som regel på relevante kurs for å bygge opp kompetansen. I de avdelingene jeg har jobbet med har i hvert fall grenaderer vært høyt prioritert.
Pr i dag har grenaderer gjerne en kontrakt på 1 eller 3 år (men ny ordning er i anmarsj, og vet ikke helt hvordan den blir).

Men som nevnt over her er jo alt dette avhengig av at det både
a) er en stilling ledig
b) du har gjort det godt i førstegangstjenesten og klarer å konkurrere deg til stillingen

Lenke til kommentar

Etter grundigere søk har jeg hørt rykter på nettet om at så lenge du ikke kjører lastebiler med kjøre/hviletid og sender inn en søknad av et slag så kan du ta klasse C i førstegangstjeneste i en alder av 19 år. Kan noen bekrefte dette? Som Herr Brun nevnte skal det kunne gå an å øvelseskjøre/ha kjøretimer som 19 åring i forsvaret og siden ta oppkjøring og teoriprøve i det sivile. Noen som har erfaring med dette? Er dette noe forsvaret i det heletatt praktiserer?

 

 

 

Det jobbes med å lage ei utdanning for brannkonstabel i regi av norges brannskole, denne utdanninga blir på fagskule nivå, noke som betyr at du må ha bestått vgs for å kunne søke, og då fortrinnsvis ha eit fagbrev.

Men per i dag er all eller i alle fall det meste av utdaninga som brannmann basert på stasjonsopplæring slik at ein søker jobb fyrst, og deretter blir lært opp og sendt på kurs etter at ein har blitt ansatt.

Noen som har mer info om om denne nye danningen? (Hvor lang tid til snakker vi? 2-3 år eller 10-20?) 

Lenke til kommentar

Noen som har mer info om om denne nye danningen? (Hvor lang tid til snakker vi? 2-3 år eller 10-20?) 

 

Planen er at det skal være klart til hausten 2018.

 

Men eg har ikkje sett noke særlig til informasjon om dette på offisielle sider.

 

http://www.brannmannen.no/arkiv/2015.aspx?PID=82&M=NewsV2&Action=1&NewsId=6737

http://www.nrk.no/nordland/legger-ny-fagskole-til-tjeldsund-1.12206518

 

 

Men sjølv om planen er at dette skal være klart om ca 2,5 år så er det fortsatt noken skjær i sjøen. Blant anna i forhold til om det i det heile tatt er mulig å etablere ein desentralisert spesialutdanning innanfor eit snevert fagfelt.

Av problemområder som har blitt påpeikt er om det vil være mulig å finne gode nok fagpersonar som er villig til å flytte for å kunne undervise, og om disse fagpersonane fortsatt vil være gode nok etter å ha budt nokre år utanfor dei etablerte fagmiljøa.

Lenke til kommentar

Ja, dersom denne utdanninga kjem slik som den er planlagt så blir det slik at kandidatane søker seg inn på denne utdanninga.

 

Ein del av utdanninga er meint å være i form av utplassering i eit brannvesen, så heilt korleis det blir i forbindelse med å få seg praksisplass er eg noke usikker på.

Lenke til kommentar

Det er litt avhengig av korleis det blir lagt opp, men i utgangspunktet så blir det nok krav om enten fagbrev, 5 års arbeidserfaring pluss vgs GK og VG1 (samme teorikravet som for dei som tar fagbrev).

 

I all hovedsak vil det nok derfor bli krav om at søkerane må ha ein viss del av rellevant utdanning og arbeidspraksis, men det blir nok også mulig å søke om å bli vurdert på andre kriterier.

 

Dei som går vgs og skaffar seg generell studiekompetanse så er det meininga at utdanningsvegen mot brannvesen derifrå skal være ei ledarutdanning på høgskule.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...