Gå til innhold

Brannmann i militæret

Skyax

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hæren har også brannfolk. I min leir var det bare å møte opp hos servicetroppen i slutten av rekrutten, så var det mulig å bli brannmann. Var ikke stor pågang på disse stillingene heller, så de som ville ble det.

Jeg vet ikke hvordan branntjenesten i luft er, men i hæren fungerer man som normal brannmann, som også passer på de sivilie områdene rundt.

Lenke til kommentar

Sjølv var eg brannvernsassistent i luftforsvaret.

Mot slutten av rekruttskulen får du sette opp ei liste der du prioriterer kva slags tjeneste du vil ha. Om du får det du hellst vil ha er avhengig av kor mange det er som søker det samme og kva slags "karakterer" du har fått under rekrutten. Stort sett så må alle tjenesteplassane fyllast med nytt personell så des fleire som søker på det samme jo mindre sjangse er det å komme inn.

Er også vært å nemne at du må få sikkerheitsklareringa strengt hemmelig for å kunne få dei mest spennande tjenestane, brannvernsassistent innkludert.

Om du kjem inn blir du sent på fem vekers brannvernopplæring, med grunnleggande brannvernskurs, røykdykking, sanitet og brannkjemi. Etter kurset får du intern opplæring på tjenestestaden.

Om du i tjenesta også får være med på sivile brannar utanfor basen er avhengig av tjenestestad og kva slag avtalar forsvaret og værtskommunen har.

Sjølv var eg på Ørlandet, der var forsvarets brannstasjon ein del av brannvernstyrken i kommunen. Kommunen hadde eit deltidsbrannvesen med ein bil og forsvaret kunne normalt stille med ein bil og tre mann. Det var også forsvaret som stod for bruken av reddningsbilen med klippeutstyr på grunn av døgnberedskapen og beliggenheita til flyplassen. I tillegg var forsvarets mannskap og utstyr tilgjengelig ved etterspørsel frå nabokommunane. Men det er også dei som har sin brannvernstjeneste f.eks inne i ein fjellhall der det ikkje er noke særlig aktivitet. I luftforsvaret er det i det minste ein del aktivitet på grunn av flytrafikken.

Lenke til kommentar

Trur ikke jeg kan bli brannmann da.. Men skal selfølgelig prøve!

Tviler på at jeg klarer å få så gode karakterer i militæret... Er ikke så veldig veltrent, så får helt sikkert dårlig karater på styrketestene.

Lenke til kommentar

Det er litt avhengig av kor god form dei andre som tjenestegjer samtidig som deg er. DEt er nokre minimumskrav du må oppfølge for å bli røykdykkar men bortsett frå det må du i utganspunktet ikkje være veldig godt trent.

Det blir også lagt meir vekt på kor godt du har utført tjenesta di en kor bra du gjer det på fysiske testar. Det er mykje lettare å trene opp ein pliktoppfylgande person som har ei positiv innstilling til å klare krava en det er å gjere det omvendt.

Skader uansett ikkje å sette det på lista om du vil prøve.

Lenke til kommentar
Trur ikke jeg kan bli brannmann da.. Men skal selfølgelig prøve!

Tviler på at jeg klarer å få så gode karakterer i militæret... Er ikke så veldig veltrent, så får helt sikkert dårlig karater på styrketestene.

Begynn å tren! ^^

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Tenkt det samme selv.

Satt meg opp i Luftforsvaret.

Men kommer jeg inn, kan jeg da søke meg inn på en vanlig brannstasjon uten å ha fagbrev? har idrett på vidregående og årsstudium i idrett på høyskolen...

Hei!

Hvis ikke jeg tar helt feil så kan du etter fullført førstegangstjeneste som brannvern assistent søke deg til en lokal brannstasjon. Du vil da ikke stille så utrolig sterkt ettersom du ikke har noe fagbrev, da dette er etterlengtet. Men hvis du tar brevkurset til norges brannskole vil du nok stille ganske godt. Kansje en mulighet å ta dette i førstegangstjenesten?

Jeg har fullført tekniske byggfag hvor brannmann er en del av kurset. Og fullfører nå et 3 årig studium innen medier og kommunikasjon. Skal inn i luftforsvaret 29 September selv. Og skal trene som rakkern før rekrutten slik at jeg scorer godt på de fysiske testene og oppførsel. Og håper på å komme inn som brannvernassistent! :)

Lykke til da!

Mvh

Jonas

Lenke til kommentar

I utganspunktet så er det ikkje mange formelle krav for å bli brannmann, det einaste kravet er at du må være over 18 år og du må ha godkjent vandel (altså ikkje nødvendigvis plettfri).

Men dei fleste brannvesen i landet har lagt seg på ein linje der dei stiller krav om fagbrev, grunnen til dette er at dei ønsker personer som kan dokumentere at dei er i stand til å lære nye ting ved praktisk og teoretisk opplæring, samt at eit fagbrev viser at du ikkje er heilt framand for å bruke verktøy.

I den sammanheng så vil nok ein person med praktisk brannfaglig erfaring stille omtrent likt som ein person med fagbrev men utan brannfaglig opplæring.

Om du har brannerfaring fra militæret, har tatt brevkurset fra nbsk (som no heiter nettbasert kurs i brannvern) samt førerkort klasse C, så vil du stille veldig sterkt som søker sjølv om du ikkje har fagbrev.

Lenke til kommentar

I utganspunktet så er det ikkje mange formelle krav for å bli brannmann, det einaste kravet er at du må være over 18 år og du må ha godkjent vandel (altså ikkje nødvendigvis plettfri).

Men dei fleste brannvesen i landet har lagt seg på ein linje der dei stiller krav om fagbrev, grunnen til dette er at dei ønsker personer som kan dokumentere at dei er i stand til å lære nye ting ved praktisk og teoretisk opplæring, samt at eit fagbrev viser at du ikkje er heilt framand for å bruke verktøy.

I den sammanheng så vil nok ein person med praktisk brannfaglig erfaring stille omtrent likt som ein person med fagbrev men utan brannfaglig opplæring.

Om du har brannerfaring fra militæret, har tatt brevkurset fra nbsk (som no heiter nettbasert kurs i brannvern) samt førerkort klasse C, så vil du stille veldig sterkt som søker sjølv om du ikkje har fagbrev.

Hei og takk for hurtig svar! :)

Ja var det som var planen. Var i går i kontakt med Voksen opplæringen i forsvaret anngående det å ta førerkort klasse C i militæret. Dem sa dette var mulig og hvis jeg kunne dokumentere eller virkelig vise interesse for å fortsette innen brannvern etter endt tjeneste. Så ville førerkort klasse C være et godt hjelpemiddel og dem ville dekke 20.000 kr og egenandelen var på 5.000 kr. Håper VIRKELIG på å komme inn på brannvern etter rekrutten! Må bare gjøre et kjempeintrykk på befalene og de fysiske testene ^^

Mvh

Jonas

Lenke til kommentar

Ja var det som var planen. Var i går i kontakt med Voksen opplæringen i forsvaret anngående det å ta førerkort klasse C i militæret. Dem sa dette var mulig og hvis jeg kunne dokumentere eller virkelig vise interesse for å fortsette innen brannvern etter endt tjeneste. Så ville førerkort klasse C være et godt hjelpemiddel og dem ville dekke 20.000 kr og egenandelen var på 5.000 kr. Håper VIRKELIG på å komme inn på brannvern etter rekrutten! Må bare gjøre et kjempeintrykk på befalene og de fysiske testene ^^

Mvh

Jonas

Burde gå greit det ja, men vil berre påpeike at som brannmann i militæret så kan det ofte være vanskelig å få benytta seg av voksenopplæringa sitt tilbud.

sjølv fekk eg ikkje benytta meg av det.

I luftforsvaret så er grunnen til dette at når du er på vakt så må du være tilgjengelig. Når det er fly i lufta kan du berre så vidt gå på utsida av brannstasjonen utan å komme så langt vekk fra bilen at du ikkje klarer kravet om 90 sekunder fra alarm til du sitter påkledd i bilen. Og på kvardagane er det flyging nesten heile tida.

Einaste måten du kan forlate brannstasjonen på medan det pågår flyging er om det er ein ekstra mann tilgjengelig som kan ta over for deg. I praksis skjer dette kun under overlappinga som skjer mellom ny brannvernassistent kjem til stasjonen og den som har vært på laget lengst dimmer.

Skal du benytte deg av voksenopplæringa sitt tilbud så må du kanskje bruke av frivekene dine og bli værande i leiren sjølv om du har fri og kan reise heim.

Tenkte berre å nemne dette slik at du ikkje sattser alt på å få benytta VO, VO er lagt opp med tanke på det store fleirtalet av soldatar som jobber vanlig 8-16 dager og har kveldane heilt fri til å gjere kva dei vil.

Lenke til kommentar

Mvh

Jonas

Burde gå greit det ja, men vil berre påpeike at som brannmann i militæret så kan det ofte være vanskelig å få benytta seg av voksenopplæringa sitt tilbud.

sjølv fekk eg ikkje benytta meg av det.

I luftforsvaret så er grunnen til dette at når du er på vakt så må du være tilgjengelig. Når det er fly i lufta kan du berre så vidt gå på utsida av brannstasjonen utan å komme så langt vekk fra bilen at du ikkje klarer kravet om 90 sekunder fra alarm til du sitter påkledd i bilen. Og på kvardagane er det flyging nesten heile tida.

Einaste måten du kan forlate brannstasjonen på medan det pågår flyging er om det er ein ekstra mann tilgjengelig som kan ta over for deg. I praksis skjer dette kun under overlappinga som skjer mellom ny brannvernassistent kjem til stasjonen og den som har vært på laget lengst dimmer.

Skal du benytte deg av voksenopplæringa sitt tilbud så må du kanskje bruke av frivekene dine og bli værande i leiren sjølv om du har fri og kan reise heim.

Tenkte berre å nemne dette slik at du ikkje sattser alt på å få benytta VO, VO er lagt opp med tanke på det store fleirtalet av soldatar som jobber vanlig 8-16 dager og har kveldane heilt fri til å gjere kva dei vil.

Litt avhengig av hvor jeg eventuelt ender hvis jeg kommer inn på brannvern vil jo være med på å avgjøre om jeg har mulighet til å dra hjem i helgene. Og i bunn og grunn vil det jo lønne seg å ofre helger for førerkort klasse C hvis man får dette dekt.

Satser på det! Litt må man ofre ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...