Gå til innhold

Vil musearmen til livs

Anbefalte innlegg

Ehh... Legg armen på bordet (hele underarmen), og bruk kun fingrene til å styre musen. Ikke press musen nedover, bare flytt den forsiktig dit du vil ha den. Og slik unngår man "musearm"...

Ikke enig. Hold fingre og håndledd i ro hvilende på bordet. Styr med armen. Men selvfølgelig, det å ha en dårlig mus som ikke passer hånden, dårlig underlag (støvete bordplate eller noe slikt, som gjør at man må "jobbe" mye med musa for å flytte den), feil plassering som enten rett foran tastaturet eller på en egen hylle (ala databord fra tidl 90-tall) er å be om å få musesyke. Takk og lov at kulemusen er borte, jeg mener, det å bruke en gammel neddritt mus som ikke helt ville bevege seg i bestemte retninger er et mareritt! Men det er utrolig hva folk finner seg i av dårlige ergonomiske forhold på arbeidsplassen, spesielt i små firma som driver hånd-til-munn og ikke har tid eller ressurser til å tenke på slikt. Det er noe som heter "å spare seg til fant" :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ehh... Legg armen på bordet (hele underarmen), og bruk kun fingrene til å styre musen. Ikke press musen nedover, bare flytt den forsiktig dit du vil ha den. Og slik unngår man "musearm"...

Ikke enig. Hold fingre og håndledd i ro hvilende på bordet. Styr med armen. Men selvfølgelig, det å ha en dårlig mus som ikke passer hånden, dårlig underlag (støvete bordplate eller noe slikt, som gjør at man må "jobbe" mye med musa for å flytte den), feil plassering som enten rett foran tastaturet eller på en egen hylle (ala databord fra tidl 90-tall) er å be om å få musesyke. Takk og lov at kulemusen er borte, jeg mener, det å bruke en gammel neddritt mus som ikke helt ville bevege seg i bestemte retninger er et mareritt! Men det er utrolig hva folk finner seg i av dårlige ergonomiske forhold på arbeidsplassen, spesielt i små firma som driver hånd-til-munn og ikke har tid eller ressurser til å tenke på slikt. Det er noe som heter "å spare seg til fant" :hmm:

Som jeg har sagt før i denne tråden, musklene i armen og til dels håndleddet er ikke ment for finmotoriske bevegelser, og tar skade av slike. Det er en medvirkende årsak til f.eks musearm.

Hvis du bruker armen til å styre musen med, spenner du deg unødig for å ha kontroll over musen og det kan forplante seg oppover i skuldre og nakke.

Samt at presisjonen går kraftig ned. Bare prøv selv i f.eks Counterstrike ;)

Hold håndleddet mest mulig i ro og bruk fingrene til å styre musa med, og juster følsomheten på musa så høyt som mulig så du slipper å flytte den over hele musmatta.

(Eller så høyt du finner behagelig selvsagt)

Jeg trenger bare å flytte min ca. 3cm sidelengs for å dekke hele bredden av skjermen.

Angående musas passform til hånden bør man ikke ha for stor mus, den skal kunne "bevege seg inne i hånden" for å la fingrene styre den mest mulig.

Lenke til kommentar
Den siden virket ikke helt seriøs spør du meg. Virka som han omtrent mente at om man ikke tror på kreft så får man ikke det heller... Jeg tror ikke noe på det med stråling fra nettverk og mobiler, og jeg har aldri fått vondt i hodet av det heller, så det er klart det funker sånn på mange ting. Men musearm tror jeg nok man får uansett. Sikkert mer enn andre om man er en person som blir veldig påvirket av andre mennesker, men man får det nok uansett.

Siden er knall seriøs. Skrevet av en student på Harvard. Her er en talk hun holdt i 2000:

http://podolsky.everybody.org/rsi/audio/

Her er en post fra en på treningsforum.no som opplevde det samme for meg. Det var egentlig denne posten som hjalp meg.

http://www.treningsforum.no/forum/index.ph...62220;topicseen

Endret av Nailer
Lenke til kommentar

Hmmmmm

"Jeg var SVÆRT redd for smerte

Bare jeg kjente liiiitt smerte, gjorde jeg alt for å slutte en hver aktivitet som kunne føre til smerte. Jeg hadde nemlig blitt fortalt at jeg forlenger helingen av skadene når jeg kjenner smerte."

Men hva med de som fikk musearm før alle andre? Hvordan innbillte de seg noe de ikke visste om? Greit nok at det ligger noe i det psykiske også, men du kan da umulig påstå at ALT ligger i hodet? Da har vi isåfall kuren på alle sykdommer som finnes..... Bare "imagine it away"

Lenke til kommentar
Hmmmmm

"Jeg var SVÆRT redd for smerte

Bare jeg kjente liiiitt smerte, gjorde jeg alt for å slutte en hver aktivitet som kunne føre til smerte. Jeg hadde nemlig blitt fortalt at jeg forlenger helingen av skadene når jeg kjenner smerte."

Men hva med de som fikk musearm før alle andre? Hvordan innbillte de seg noe de ikke visste om? Greit nok at det ligger noe i det psykiske også, men du kan da umulig påstå at ALT ligger i hodet? Da har vi isåfall kuren på alle sykdommer som finnes..... Bare "imagine it away"

Er jo ikke alt som kan imagines away, men lidelser som kommer av nedsatt blodtilførsel til musklene. Poenget er jo at det er hjernen som styrer blodtilførselen til armene. Når blodtilførselen blir nedsatt føler du smerte. Massasje stimulerer blodomløpet og gir derfor kortvarig lindring. For å bli kvitt smertene må hjernen slå av "skrustikken" den har satt musklene i armene dine i.

Som sagt, jeg har selv opplevd hvordan denne "skrustikken" plutselig forsvant og jeg fikk kreftene tilbake. Hvorfor skulle jeg lyge om noe slikt? Hva har jeg å tjene på det? Jeg snakker av erfaring for å hjelpe andre med lignende plager. Det er jo en helt gratis behandlingsform.

Når det kommer til : "Men hva med de som fikk musearm før alle andre? Hvordan innbillte de seg noe de ikke visste om?"

Så går en del av teorien ut på at hjernen gir deg vondt der det er mest logisk at du skulle ha vondt. Hvis du da sitter 20 timer i 3 dager foran dataen og bruker en mus er det da selvsagt armen din som det går ut over.

Min opplevelse var at jeg fikk vondt i høyrearmen pga overdreven guitar-hero spilling. I 2 dager hadde jeg kun vondt i høyrearmen, men jeg hvilte i begge hendene mine. Et par dager senere hadde jeg helt identisk smerte i begge hendene UTEN at jeg hadde brukt den andre hånden til noe.

Jeg satt hele juleferien og så på tv-serier for å slippe å bruke hendene. Da ferien var ferdig var jeg værre enn noensinne.

Jeg stakk til fysioterapeut og fikk behandling. Det hjalp ikke. Hun sa jeg måtte slutte å trene vekter. Det hjalp ikke.

Jeg merket tvert imot at jeg ble bedre av å trene (høyere blodomløp i hendene ). Dette var før jeg visste om TMS.

En dag fant jeg den posten fra treningsforum.no og fikk styrken igjen i hendene med en gang.

Endret av Nailer
Lenke til kommentar
Sååå det som påstås er at man kan sitte så feil man bare vil, og likevel ikke få skader, bare man tror man ikke får det?

Beklager men jeg velger å arkivere det i "snakeoil" mappa mi.

Your loss.

Les editen min, og les mer om TMS før du avfeier det helt.

Er man i nød skader det faenmeg ikke å prøve vel?

Har man TMS kan man kurere det ved å "tenke det vekk". Har du fått en øks i pannen eller kreft i hjernen kan det selvsagt ikke hjelpe deg.

Endret av Nailer
Lenke til kommentar
Sååå det som påstås er at man kan sitte så feil man bare vil, og likevel ikke få skader, bare man tror man ikke får det?

Your loss.

Har man TMS kan man kurere det ved å "tenke det vekk". Har du fått en øks i pannen eller kreft i hjernen kan det selvsagt ikke hjelpe deg.

La oss snu dette litt på hodet og gå ut fra at en person har virkelige skader som gir smerte.

Han leser dette og innbiller seg at det ikke gjør vondt, og la oss si han lykkes.

Hva skjer med skadene hans? Blir de også borte sammen med smertene?

Smerte er kroppens måte å si fra at noe er feil, de kan være fra fysiske såvel som psykiske skader. Måten din kan bare fungere mot de som er forårsaket av det psykiske.

Lenke til kommentar

Your loss.

La oss snu dette litt på hodet og gå ut fra at en person har virkelige skader som gir smerte.

Han leser dette og innbiller seg at det ikke gjør vondt, og la oss si han lykkes.

Hva skjer med skadene hans? Blir de også borte sammen med smertene?

Smerte er kroppens måte å si fra at noe er feil, de kan være fra fysiske såvel som psykiske skader. Måten din kan bare fungere mot de som er forårsaket av det psykiske.

Joda, men jeg ville bare få fram at ikke alle smerter kom fra fysiske skader. Det er ikke alle som vet det.

Det er nettopp feildiagnostiseringen som skjer når folk antar at vondt = fysisk skade som er problemet.

Jeg har brukt datamaskinen flittig nesten hver dag i 12 år nå uten å få musesyke. Plutselig fikk jeg det midt under en stressende eksamensperiode.

Endret av Nailer
Lenke til kommentar
Joda, men jeg ville bare få fram at ikke alle smerter kom fra fysiske skader. Det er ikke alle som vet det.

Det er nettopp feildiagnostiseringen som skjer når folk antar at vondt = fysisk skade som er problemet.

Jeg har brukt datamaskinen flittig nesten hver dag i 12 år nå uten å få musesyke. Plutselig fikk jeg det midt under en stressende eksamensperiode.

Joda du har et poeng. Men det man vil til livs er faktorer som kan føre til musearm.

På det verste spilte jeg WoW opp til 18timer i ett strekk, jeg fikk aldri antydning til musearm, og det var også rimelig intenst.

På jobben merker jeg det etter en dag, der sitter jeg selvsagt feil.

Angåene "ståmus" er det nok noe av det værste jeg ser. Gjett hvilke muskler man bruker for å flytte den rundt. Den er ment som en nødløsning for de som allerede har pådratt seg musearm, men jeg mener den gjør vondt verre.

For guds skyld, klarer du ikke lengre å bruke mus så bruk Rollermouse Free. Men finn ut årsaken til at du har pådratt deg musearm i utgangspunktet først og begynn der.

Lenke til kommentar
Er det noen som har erfaring med ståmus? Mulig det er dette som blir kalt "kukmus" lenger opp ...

Har prøvd det. Min personlig erfaring med den var ikke bra. Den eneste den gjorde var å overføre betennelsen fra armen til tommelen da du bruker den til å styre knappen. Men det kan hende at det funker for andre.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...