Gå til innhold

Vil musearmen til livs

Anbefalte innlegg

Sjekk ut disse sidene her:

TMSHelp

http://podolsky.everybody.org/rsi/

og finn ut hvorfor du ikke trenger noe av dette stæsjet. Hverken fysioterapeut eller ergonomisk tastatur.

Jeg hadde musesyke selv. På 5 minutter gikk jeg fra uendelig smerte i begge hendene til ingen smerte. Smerten kom og gikk de neste månedene, men jeg var ikke lenger hindret av dem. Til slutt var det helt vekke.

Endret av Nailer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den siden virket ikke helt seriøs spør du meg. Virka som han omtrent mente at om man ikke tror på kreft så får man ikke det heller... Jeg tror ikke noe på det med stråling fra nettverk og mobiler, og jeg har aldri fått vondt i hodet av det heller, så det er klart det funker sånn på mange ting. Men musearm tror jeg nok man får uansett. Sikkert mer enn andre om man er en person som blir veldig påvirket av andre mennesker, men man får det nok uansett.

Lenke til kommentar

For dem som sier "jeg har aldri hatt musarm så det ser ikke poeng for en slike hjelpemiddel" må jeg bare si at ikke alle er laget lik.

Jeg bruker sjøl Rollermouse Pro hjemme og på jobb siden 2004. den har gjort stor forskjell mellom konstant vond og en behagelig opplevelse med datamaskinen. Jeg prøvde flere spesielle mus før roller'n og ingen kom i nærheten.

Hjelpemiddelsentralen tilpasset min arbeidsplass med forskjellige type stoler og pulter og ergoterapeuten sjekket min stilling mens jeg jobbet. Det hjalp en del mot musarm men det eneste som virkelig gjorde 100% effekt var Rollermouse'n. Det er selvfølgelig anbefalt å ha en bra stol og et bord som du kan helst heve opp og senke. Jeg har sjøl en HÅG stol som jeg synes passer veldig bra til min kroppstilling.

Rollermous'n er høy anbefalt av meg og flere andre på jobb som jeg kjenner. Men når du skal spille en FPS vær så snill å pakke ut en bra spillemus som en av de Logitech G-series eller en Razor fordi du kommer ikke lang med Rollern'n i disse tilfellene :) Har sjøl en G7 og kan faktisk bruke begge samtidig mens jeg spiller. Jeg har ikke installert driverne som følgte med Roller'n, bruker kun de default driverne fra Vista og den fungerer perfekt for det jeg bruker den.

Endret av Thorz
Lenke til kommentar
For dem som sier "jeg har aldri hatt musarm så det ser ikke poeng for en slike hjelpemiddel" må jeg bare si at ikke alle er laget lik.

Jeg bruker sjøl Rollermouse Pro hjemme og på jobb siden 2004. den har gjort stor forskjell mellom konstant vond og en behagelig opplevelse med datamaskinen. Jeg prøvde flere spesielle mus før roller'n og ingen kom i nærheten.

Hjelpemiddelsentralen tilpasset min arbeidsplass med forskjellige type stoler og pulter og ergoterapeuten sjekket min stilling mens jeg jobbet. Det hjalp en del mot musarm men det eneste som virkelig gjorde 100% effekt var Rollermouse'n. Det er selvfølgelig anbefalt å ha en bra stol og et bord som du kan helst heve opp og senke. Jeg har sjøl en HÅG stol som jeg synes passer veldig bra til min kroppstilling.

Rollermous'n er høy anbefalt av meg og flere andre på jobb som jeg kjenner. Men når du skal spille en FPS vær så snill å pakke ut en bra spillemus som en av de Logitech G-series eller en Razor fordi du kommer ikke lang med Rollern'n i disse tilfellene :) Har sjøl en G7 og kan faktisk bruke begge samtidig mens jeg spiller. Jeg har ikke installert driverne som følgte med Roller'n, bruker kun de default driverne fra Vista og den fungerer perfekt for det jeg bruker den.

Aha høres bra ut, men hvordan har du justert armlenene? Du nevnte ikke dem så vidt jeg kan se.

Vedder på at armlenene dine egentlig samler mest støv i løpet av arbeidsdagen ;)

Ergoterapeuten? La meg gjette: Skyve tastaturet langt inn på pulten høres ut som et av rådene en slik gjerne kommer med. Det også høyde på stol og bord, gjerne med en fotskammel hvis bordet er litt høyt. Mest babbel med andre ord, eller å gå rundt grøten :)

Lenke til kommentar

Det PL610 skriver er rett og slett hele oppskriften for å unngå slitasje- og stresskader.

Jeg sitter svært mange timer daglig foran PC og har aldri hatt plager i armledd. Men da er det heller andre problemer som spiller inn som f.eks at man er lite i mosjon. Men det ordnes ved å ta seg noen turer i skogen og jogge litt.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt snev av musearm, vært stiv og støl i nakke og skuldre, sovet dårlig på grunn av vond rygg osv men alt dette forsvant da jeg begynte å trene skikkelig. Etter noen måneder med målbevisst pumping av jern var det ikke snev av plager igjen.

Dette er en stund siden og jeg trener ikke like mye nå men hvis jeg har vært slapp en periode og merker at noen av plagene vender tilbake så er det bare å ta på seg treningstøyet, jogge en tur og ta en runde med frivekter etterpå.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte inn 10-15 stk på jobben. Har bare fått positive tilbakemeldinger. Dyre, men veldig gode for folk som sliter med musearm etc.

Uansett er det langt billigere å kjøpe noen av disse enn å ha ansatte ute på sykemelding i flere måneder...

Helt korrekt. Ledelsen sier akkurat det samme. Derfor har vi satt av midler på budsjette til slike hjelpemidler til våre ansatte :)

Lenke til kommentar

Jeg kan skrive under på at RollerMouse PRO (som jeg har) er definitvt å anbefale.

Jeg jobber til daglig som utvikler og har i 3 år måtte bruke håndleddsbandasje. Har prøvd alt fra bytte 100 stoler, ergonomiske mus og tastatur osv.

Ingenting hjalp inntill jeg kjøpte denne. Nå føler jeg meg 95% kurert og bruker ikke håndleddsbandasje mer!

Mer kan leses her:

http://shervinasgari.blogspot.com/2008/10/...injury-rpi.html

Lenke til kommentar
Jeg kan skrive under på at RollerMouse PRO (som jeg har) er definitvt å anbefale.

Jeg jobber til daglig som utvikler og har i 3 år måtte bruke håndleddsbandasje. Har prøvd alt fra bytte 100 stoler, ergonomiske mus og tastatur osv.

Ingenting hjalp inntill jeg kjøpte denne. Nå føler jeg meg 95% kurert og bruker ikke håndleddsbandasje mer!

Mer kan leses her:

http://shervinasgari.blogspot.com/2008/10/...injury-rpi.html

Igjen er det ikke nevnt ett ord om hvordan armlenene ble justert. Hadde de vært justert riktig, hadde du med overveldene sannsynlighet ikke fått musearm i utgangspunktet.

Det hjelper ikke å prøve "100 stoler" hvis man ikke justerer dem riktig, da hjelper jo ingen av dem. Men konklusjonen er likevel tatt på feil grunnlag.

Det er stygt å si det, men for meg virker det nesten som fagfolkene har lest seg blinde, og sluttet å tenke praktisk.

Ta meg f.eks. Jeg sitter en del ved pc på jobben.

Der er det ikke mulig å justere armlenene riktig, og jeg merker det straks i skuldrene. Heldigvis er det ikke så lenge av gangen jeg må sitte der.

Hjemme derimot kjøpte jeg stol som tilfeldigvis hadde riktig høyde på armlenene, og siden jeg sitter der og surfer samtidig som jeg ser på tv, blir det ganske mange timer.

Jeg burde hatt armen i fatle da jeg bruker mus, burde jeg ikke?

Lenke til kommentar
Synd disse er så vanvittig dyre. Også likte jeg ikke den ustandardiserte designen med piltastene klint inn under enter-tasten, ingen gruppering av F-tastene og merkelig plassering av insert, delete, page up, page down osv.

Jeg kunne gjerne tenkt meg dette med rulle og musetaster men uten tastaturdelen. Hvis prisen hadde vært mer edruelig.

err, tastaturet følger ikke med. Du kan koble dette til andre tastatur.

Dessuten er dette gammelt. Mousetrapper fra Sverige har solgt dette lenge.

Og ja, prisen er drøy.

Lenke til kommentar
Aha høres bra ut, men hvordan har du justert armlenene? Du nevnte ikke dem så vidt jeg kan se.

Vedder på at armlenene dine egentlig samler mest støv i løpet av arbeidsdagen ;)

Ergoterapeuten? La meg gjette: Skyve tastaturet langt inn på pulten høres ut som et av rådene en slik gjerne kommer med. Det også høyde på stol og bord, gjerne med en fotskammel hvis bordet er litt høyt. Mest babbel med andre ord, eller å gå rundt grøten :)

Armlenene bruker jeg aktiv, det er klart at man må ha godt støtte under armene og at de og skuldrene må være mest slapp som mulig.

Du har det helt feil med det som min ergoterapeuten anbefalte meg. Hun var veldig flink og virket veldig profesjonell, men stillingen var kun en del av situasjonen, og var ikke mitt største problem. Problemet med meg var slitasje i musklene og tendoner pga RSI (Repetitive strain injury). Dette ble fikset etter å bruke Rollermousen og gode strekke øvelser som er veldig viktig for alle.

Jeg skjønner ikke hvorfor du vil tro at bare DU har det riktige svaret i dette tilfellet. Armlenene råd du gir er viktig men det er kun en del av løsning. Funket det for deg uten behov for andre ting? Supert! Gratulerer! Andre folk trenger kanskje lit mer hjelp enn deg, spesiell de som har allerede fått en RSI som musarm. De trenger strengere tiltak enn bare å ha en bra stol med komfortable armlenene for å få orden på situasjonen.

Endret av Thorz
Lenke til kommentar

Så du brukte armlen FØR du pådro deg skadene, altså? I min mening lite trolig da de færreste gjør det på egenhånd, de klager stort sett bare litt over stive skuldre eller nakke før musearmen dukker opp.

Det at ergoterapeuten din anbefaler en hel rekke ting til deg etter at du har pådratt deg skader er en helt annen diskusjon. Det at folk ødelegger musklene sine er feil bruk og/eller feil belastning av musklene.

Husk musklene som styrer albue og håndledd ikke er finmotoriske nok for å flytte f.eks en mus nøyaktig.

Håndleddet mitt er stort sett i ro når jeg bruker musa, er ditt det hvis du sitter slik du er blitt fortalt er riktig og du bruker mus?

Sitt sånn du gjorde før du fikk musearm og bruk denne museplata, eneste forskjellen er at denne tvinger deg mer eller mindre til å bruke fingrene, ikke halve armen. Merker du det i nakke eller skuldre?

Hvis du hviler albuen og underarmen vil den dog være et godt hjelpemiddel.

Svaret jeg gir ang. armlen er et grunnleggende forebyggende tiltak for å forhindre at folk pådrar seg musearm i utgangspunktet, og er basert på observasjoner av medarbeidere, folk ved andre arbeidsplasser samt egne erfaringer.

Andre løsninger vil uten tvil hjelpe ytterligere, men man skal ikke begynne med dem.

Jeg har vært i kontakt med en rekke fysioterapeuter som nettopp jobber med tilrettelegging av arbeidsplasser. Felles for alle er at de overser armlenene totalt. Det er akkurat som at de ikke står i lærebøkene deres.

De virker også veldig flinke og profesjonelle, men visste de hva de pratet om?

Jeg bladde litt i noen kataloger for kontormøbler. . armlen er ikke akkurat vanlig i standard kontorstoler, man må opp til litt mer gedigne "sjefstoler" for at de skal bli nogenlunde brukbare. De fleste mer eller mindre standard kontorstoler jeg fant hadde små korte armlen som tilvalg, men totalt uegnet til å gi støtte.

Her om dagen så jeg forresten noen som brukte et strålefilter/skjerm foran en LCDskjerm, det var nok til stor nytte det, tenker jeg :!:

Men du har rett, dette er bare noe jeg tror basert på mine observasjoner samt en times arbeidskjøring hver vei gir en tid til å tenke igjennom ting ;)

Lenke til kommentar
Edit: Simen1 ... den jeg prøvde hadde bare mus-delen med plate for fritt valg av tastatur.
Simen1: Nå får man vel faktisk ikke med tastaturet slik jeg skjønner?
Under bildet står det: Rollermouse Free, tastatur ikke inkludert.
err, tastaturet følger ikke med. Du kan koble dette til andre tastatur.

Takk takk, jeg har fått det meg meg nå. :blush:

Stilig den der Ratpoison :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264

Ehh... Legg armen på bordet (hele underarmen), og bruk kun fingrene til å styre musen. Ikke press musen nedover, bare flytt den forsiktig dit du vil ha den. Og slik unngår man "musearm"...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...