Gå til innhold

Hvor farlig er egentlig mobilstråling?

Anbefalte innlegg

På tide med ny mobil nå og vurderer sterkt og gå til innkjøp av en Nokia N79. Har alt hva jeg kan ønske meg av funksjoner, lekkert design og fin størrelse. Så egentlig ut som en perfekt telefon til mitt bruk, men neida. Tok en tur innom Trygg Mobil AS og der er den oppført med et SAR-nivå på 1,40 SAR, noe som skal være ganske høyt. Vil det dermed si at det er farlig å bruke denne telefonen? Kommer til å brukes mest til underholdning. Ta bilder på ferie, høre på radio og musikk, video og surfing gjennom Wifi nettet. Er ikke en person som snakker så altfor mye i telefon. Ringer vel knapt noen par ganger i uken.

Tror dere SAR-nivået er farlig høyt til mitt bruk? Hørt at man kan få kreft i ballene av å ha telefonen i lomma, stemmer det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strålingen kommer vel bare ved samtaler? Er jo folk som opplever stråling av hustelefoner med 0,05 i stråleverdier. Er ingen vitenskaplige bevis at stråling fra mobil gjør noe som helst med deg, eller ei at noen har fått grilla ballene sine pga det, jeg har ikke ihvertfall ikke funnet noe dokumentasjon på dette. Men vil tru det er noen som reagerer på strålinga i motsetning til andre personer. Spennende tema dette :)

Lenke til kommentar

Selv tenker jeg aldrig en gang over at mobiltelefonene avgir noen strålig, det er værtfall ikke avgjørende når jeg kjøpe meg en ny telefon. Og telefonen stråler ikke så fryktig mye heletiden, er vel kun når man f.eks kobler opp en samtale at strålingen er høy.

Lenke til kommentar

Hmm, sikker på at det bare er når man ringer? Meer å ha hørt at det er farlig å ha den i lomma jeg :hmm: Men kan jo ta ut SIM kortet når man skal se på film, surfe og høre på musikk. Da er det vel ikke noe farligere enn en vanlig MP3 spiller?

Lenke til kommentar

Verdt å legge til at SARverdi er maksverdien telefonen kommer til å stråle. DVS hvis den sliter med å holde kontakten med nettverket (også kjent som dårlig dekning), vil den også bruke mer energi på å opprettholde kontakten. Ved vanlig bruk er det langt mindre, og det er ikke engang sikkert telefonen vil noensinne nærmere seg 1,40 i dine hender.

OG som konstatert gang på gang: Uvitenhet skremmer mange til å tro strålingen skal drepe dem. Etter all denne tiden vi har hatt både NMT og GSM i Norge burde det jo dukke opp noen form for dokumentasjon på at stråling gjør noe skadelig med oss? Ikke? Nei.

Også har vi andre funfacts som ingen tenker på: Hvilken sammenheng har SARverdi med utstyret som brukes av operatøren? Den er VESENTLIG! F.eks har Telenor utstyr som stråler mindre enn 1% av anbefalt maksverdi (satt av EU).

Om det er noe som tar knekken på oss, så er det brus, røyk, sprit, E-stoffer, eksos, narkotika... Ikke noen mikroskopiske signaler i luften. (som forresten er langt mindre i dag enn den gang NMT var i drift, er det noen som tenker på det?)

Endret av RMNZR
Lenke til kommentar

Det er vel ikke kommet frem offisielt hvor farlig mobilstråling er, eller om den er farlig. Det man nok kan si med sikkerhet, er at den er ihvertfall ikke godt for noe :D

Selv merker jeg smerter/ubehag i øret, når jeg snakker i mobil. Dette kommer etter noen mins med snakking, men om det er farlig vil vel tiden vise - mobilvalget mitt styres ihvertfall ikke av SAR verdier.

Ser at det blir nevnt at mobilen ikke stråler uten at noen ringer deg. Så lenge den er koblet opp mot nettet, vil den alltid stråle litt. Den leter hele tiden ettter signaler, og vil stråle mer ved dårlig forbindelse. Så, det å ha den i lomma påslått, betyr at den også gir fra seg stråling i det området.

Hadde stråling/signaler som omgir oss vært av en viss farge, og vi kunne se den, hadde vi nok ikke sett meteren foran oss - så mye stråling er det rundt oss. Om det er farlig? Tja, si det... ;)

Lenke til kommentar

Det finnes ingen bevis for at mobilstråling gjør noe med kroppen vår. Dessuten ligger N79 langt under EUs sikkerhetsmargin på 2,00 SAR. Trygg mobil AS er bare propaganda. Det at de i det hele tatt har en nettbutikk burde være nok til å ikke ta dem seriøst. De prøver å skremme kundene til å få dem til å kjøpe mobiler med lave SAR-verdier fra dem.

Lenke til kommentar

Hehe, ja fikk skikkelig propaganda feeling av siden dems.

Så er man redd for stråling er det jo bare og kjøpe trygg-mobil sin "MicroShield" veske.. :!:

(Ser ut som et rest-parti med noen mobil vesker som ble solgt på 90-tallet, som de skal ha 500 kr for.) MEN, de sier den fjerner hele 99% av mobilstråling. Og da kan det jo ikke være mye igjen? Holder ikke det kan du kjøpe "Cellular Shield Holster!!" som tar hele 99,4%!! (Woohoo!)

Men, dersom hele 99% av strålingen fjernes, ville det ikke da ha påvirket dekningen også? Og dårligere dekning = mer stråling, eller vil det ikke virke på den måten? :hmm:

edit: skrivefiel. 2x

Endret av Dain Bramaged
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...