Gå til innhold

[Løst]En god kombinasjon HTPC/Server

Anbefalte innlegg

Har bestemt meg for å lage en hybrid HTPC og Server og sitter og funderer på hva jeg trenger og bør ha osv.

Har bestemt meg for Silverstone SST-CW02B-MXR Crown kabinett:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=382925

Har en stille PSU på 550w

Jeg prøver å bruke å ikke bruke for mye penger på denne maskinen, men samtidig skal det være noe som er bra og holder en god stund.

Valg av kabinett var forde jeg falt for utsende med en gang, og at det er plass til 6 stk disker i den noe som er ultimat for meg som tenker både HTPC og server.

Når det kommer til prosessor er jeg litt usikker på om Quad core vill være mye bedre på server/htpc bruk nå elelr fremover, men uten at jeg har avskrevet den helt har valget fallt imidlertidig på E8500 Dual core 3,16ghz

Hovedkortet har jeg midlertidig fallt på en som har fått mange annbefalinger: Asus P5Q Pro

https://prisguiden.no/product.php?productId=96377

Minne er jeg også litt usikker på om jeg skal kjøre 4 eller 8gb, og om dette har så mye å si til bruken av denne pcen.

(Jeg har Vista 64bit som jeg kjører på min spill pc som jeg vurderer å bruke på denne media pcen og)

Harddisk: Her vurderer jeg Western Digital Caviar Green 1 TB

https://prisguiden.no/product.php?productId=101448

Denne er billig, godt merke og trekker lite strøm. Tillsynelatende også stillegående

(Jeg kommer til å kjøre 6 disker på en gang)

Andre utfordrer er Samsung Spinpoint F1, men vet ikke om det er noen forskjell på støy der.

Skjermkrot er jeg også litt usikker på. Trenger dette være RÅTT eller kan jeg klare meg med et "medium".

skjermen pcen skal kobles til nå er ikke full hd, men skal ikek se bort ifra at det dukekr opp i fremtiden. Satt og tenkte på denne først: https://prisguiden.no/product.php?productId=97405

Håper på noen kommentarer og tips fra dere andre om oppsettet mitt :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville anbefalt Nvidia Geforce 9400 hovedkort, pga innebygget skjermkort og 7.1 lyd over HDMI. Men disse kommer kun som mATX, og for få innebygde SATA kontrollere for deg?

https://prisguiden.no/product.php?productId=105781

IGP grafikkortet er utmerket avspilling av HD filmer.

Alle ATI Radeon fra HD4550 har god bildekvalitet og 7.1 lyd innebygget.

Nvidia 9xxx serien har bedre støtte for 1080/24p, og bedre støtte under linux.

Samsung disken støyer mer enn Western Digital disken.

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

Sitter og vurderer ATI HD4850 som skjermkort, siden denne har HDMI/DVI-HDMI! noe som gjør det litt enkelere å overføre digitalt bilde og 7.1 lyd.

Skjermen jeg skal koble den opp mot er en 50" pioneer HD-READY som støtter 1080/24p så usikker på om 9800GTX+ ville vært et kalrt bedre valg ovenfor ATI HD4850 der???

Får du også lyd ved bruk av DVI-HDMI converter på disse?

Har bestemt meg for WD diskene siden disse somsagt er billigere, mindre støy og mindre strøm

Tror jeg holder meg på E8500 prosessoren der jeg tror 2 kjerner vil holde til mitt bruk om ingen andre mener Quad er det absolutte å ha på en server/htpc

Når jeg har installert Vista Home Premium 64 bit på min spillmaskin, kan jeg installere dette på min HTPC eller blir det krøll da??

Tar gledelig imot flere tips om det skulle være noe :-)

Lenke til kommentar
Skjermen jeg skal koble den opp mot er en 50" pioneer HD-READY som støtter 1080/24p så usikker på om 9800GTX+ ville vært et kalrt bedre valg ovenfor ATI HD4850 der???

Får du også lyd ved bruk av DVI-HDMI converter på disse?

HD4850 er et bra valg, forskjellene i 24p avspilling er minimale.

Hvis du ikke skal spille ville jeg valgt HD4550/Geforce 9500 pga. mindre varmeutvikling.

Skal du bruke linux har Nvidia klart bedre drivere enn ATI.

ATI kortene har eget lydkort på skjermkortet, mens Nvidia har SPDIFF inngang.

Har ikke testet DVI-HDMI med lyd, men mener dette skal gå bra med en properitær dongle fra ATI.

Dualcore vs Quadcore, det er ikke så mange codecs/applikasjoner som støtter mer enn 2 kjerner.

Lenke til kommentar

Begynner å få satt sammen en god doning nå.

Ble jo såklart en del dyere enn planlagt, men går ofte den veien.

HK: Asus 5Q pro

cpu: E7400 Dual core 2,8ghz

Skj.k: HD4830

hdd: WD green 8gb cache 1TB x 6

ram: Fredagstilbudet til komplett: 4 GB OCZ TECH Reaper HPC 4GB Kit 2x2048M DDR2 PC2-8500, Heat Pipe Cond 495,- x 2 (8gb ram)

Sålangt som jeg problemfritt kan kjøre Vista 64bit på 2 maskineer når jeg har Home Premium....litt usikker der :-/

Og ville 8gb ram vært helt konge eller totalt bortkastet? går litt på om jeg kan bruke vista 64bit på flere maskiner.

Degraderte cpu fra E8500 til E7400 rett og slett forde jeg ikke tror jeg viel merke den helt store forskjellen der.

Degraderte fra 4850 til 4830 forde jeg tror HD4830 vil være et meget godt kort til allsidig bruk samt det ble en vel 500 kr billigere.

Burde jeg kankje degradert litt på hovedkortet? Trenger uansett et kort som ikke blir en flaskehals og som støtter misnt 6 Sata disker ;-)

Sitter og leker med tanken om å kjøre på med et Gigabyte GA-E7AUM-DS2H (Rev 1.0) og et ekstra kort for den siste sata kontrolleren.

Men er litt usikker om Geforce 9400 "holder" for dagen spill i en oppløsning på maks 1366x768 eller om det blir "hakkete" i forhodl til å kjøre eget skjermkort.

Men igjen dette hovedkortet + sata kontroller kommer på ca 300 mindre enn å kjøre HD4830 skjermkort, så hva vil bli best? :p

men takk for info sålangt :)

Endret av Slabbedasken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...