Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvor viktig er en karakter i 10ende?

Anbefalte innlegg

Jeg skal begynne på skole i Singapore etter sommeren, da skal jeg begynne på videregående skole. Og det flotte er at jeg allerede har kommet inn på skolen jeg skal gå på. Jeg er glad jeg slipper stresset med å søke skole som alle andre som skal begynne på vgs til høsten :p

Men mitt spørsmål er som følger.. På en skala fra 1 til 10.. Hvor mye gjelder 10ende klasse karakterene for videre utdannelse og jobb? Jeg har ett snitt som ligger på 4,5 - 4,4. Men vi har matte tentamen om 2 uker, og jeg er usikker på hvor mye jeg har tenkt til å jobbe med den. jeg er ikke særlig god i matte.. i matematikk ligger jeg og vipper fra 2 til 3.

Så for videre utdannelse, hvor mye bryr de seg om matte karakteren min i 10ende klasse hvis jeg skal gå på en utdannelse som innebærer lite matte?

+ at jeg regner med at i Singapore har de litt bedre lærere enn på min skole her, så jeg ser ikke bort ifra at karakteren stiger. :D

Endret av Tom93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjennomsnitts karakteren din i 10 klasse bestemmer jo hvordan linje du kommer inn på uansett. Skolene ser ikke på hvor flink du er i de ulike fagene, de ser på gjennomsnitts karakteren din.

Poenget her, var at jeg allerede har kommet inn på skolen... Og bestemt linje, så det var ikke det som var poenget her.

Lenke til kommentar

Men du ser ikke poenget mitt. Hva om det ikke går som du tror det blir på den linjen, og begynner på noe videregående skole etterpå på nytt? da ser dem på 10kl karakterene dine såklart. Men utifra det så er jo ikke karakterene nøye nei.

Lenke til kommentar

Man søker ikke jobb med ungdomsskole karakterene sine om det er det du lurer på....

De brukes kun til skolesøking til vgs.

Jobb med tentamen du. Skulle jo være kjipt å stryke bare fordi du er lat. Og det er du. Holdningen din viser latskap etter min mening.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Man søker ikke jobb med ungdomsskole karakterene sine om det er det du lurer på....

De brukes kun til skolesøking til vgs.

Jobb med tentamen du. Skulle jo være kjipt å stryke bare fordi du er lat. Og det er du. Holdningen din viser latskap etter min mening.

Ærlig talt så tror jeg du ikke har nok informasjon om hvor mye skolearbeid vi ellers skal ha unnagjort, til å si at jeg er lat. Dessuten kommer jeg garantert ikke til å stryke, her er det egentlig et spørsmål og jeg skal jobbe for å få 4 istedenfor 3... Men takk ellers for ditt utrolig hjelpende og hyggelige svar :thumbup:

Lenke til kommentar

Var nok mest den generelle tonen i innlegget ditt eg reagerte på....

Men du får nå jobbe akkurat så mye du vil. Fag du sliter i burde du jo egentlig bare jobbe mer med, ikke kutte ut. Da man trenger basiskunnskapen seinere på VGS etc. Regner med at det er vgs nivå du skal gå på i Singapore?

Interressant at du sier at du garantert ikke stryker når du i første innlegg sier at du ligger på 2-3 i matte. 1 er vel fremdeles stryk?

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

jeg er enig i at du virka litt lat.. men som du sa så kan vi jo ikke vite hvor mye du jobber.. jeg går i 10ende selv og skal ha norsk tentamen imorrra:( jeg jobber en del med den på forhånd.. men i norsk er det vel ikke så mye å jobbe med....

over til spørsmålet ditt. jeg tror(håper) du BARE trenger karakterene fra ungdomsskolen til å velge(søke) vgs skole.

Lenke til kommentar
Var nok mest den generelle tonen i innlegget ditt eg reagerte på....

Men du får nå jobbe akkurat så mye du vil. Fag du sliter i burde du jo egentlig bare jobbe mer med, ikke kutte ut. Da man trenger basiskunnskapen seinere på VGS etc. Regner med at det er vgs nivå du skal gå på i Singapore?

Interressant at du sier at du garantert ikke stryker når du i første innlegg sier at du ligger på 2-3 i matte. 1 er vel fremdeles stryk?

Det med at jeg først skrev at karakterene lå på 2-3 var feil.. Kanskje du vet at tastene med tall på ligger særdeles nærme hverandre? :D

Lenke til kommentar

karakterer fra 10ende har særdeles lite å si for noe som helst så lenge du kommer inn på den VGS du vil, og siden du har rett til 4 år vgs så kan du uansett kjøre et løp som gir deg studiekompetanse slik at du kan studere på høyere utdanning.

Lenke til kommentar

Singapore har ikke bare bedre lærere, men de har også et mye større pensum enn i Norge. Du må nok beregne deg på å jobbe mye hardere når du kommer til Singapore, ellers vil det gå dårlig.

Jeg fant en link som fortalte litt om syllabus, og jeg vil foreslå at du starter å jobbe, siden dette er syllabus for 7-10 klasse i Singapore.

NEM 1 – pre-algebra, some algebra 1 and geometry

NEM 2 – more algebra 1 and geometry, some trigonometry and statistics

NEM 3 – more algebra 1, geometry, trigonometry, and statistics, some algebra 2

NEM 4 – loci, vectors, transformations, probability, and review

http://www.singaporemath.com/FAQ_Secondary_Math_s/16.htm

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

enig med forrige post. Matematikk må du uansett regne senere, og nivået kommer til å stige. Med mindre du har spesielt mye annet å prioritere er det ingen vits i å ikke jobbe med matematikken. Hvis du i utgangspunktet sliter i matte vil du i alle fall slite senere om du ikke gjør noe med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...